https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/issue/feed Forum Polityki Kryminalnej 2024-02-20T13:18:44+00:00 dr Rafał Fic forumpk@us.edu.pl Open Journal Systems <p>"Forum Polityki Kryminalnej" stanowi międzynarodowy półrocznik z zakresu nauk prawnych i społecznych. Ukazuje się w wersji elektronicznej.&nbsp; Artykuły naukowe w języku polskim lub angielskim poddawane są podwójnej ślepej recenzji i publikowane w otwartym dostępie, zgodnie z zasadą "on-line first".</p> https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/16338 Mózg Marii Skłodowskiej i inne przypadki – warunki równych szans rozwoju naukowego kobiet i mężczyzn 2024-02-16T12:33:54+00:00 Monika Płatek m.platek@wpia.uw.edu.pl <p>.</p> 2023-09-25T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15599 Zjawisko dyskryminacji na polskich uczelniach medycznych z perspektywy studentek i studentów 2024-02-16T13:35:43+00:00 Agata Krzywoń agata.krzywon@gmail.com Victoria Szulik victoriaszulik@gmail.com <p class="x07-Streszczenie-akapit">Tematyka niniejszego artykułu dotyczy dyskryminacji na polskich uczelniach medycznych. Podstawą do jego przygotowania było badanie przeprowadzone przez autorki w&nbsp;pierwszych miesiącach&nbsp;2023&nbsp;r. wśród studentek oraz studentów uniwersytetów medycznych z&nbsp;całej Polski. Jednym z&nbsp;najczęstszych powodów dyskryminacji, wymienianym zarówno przez mężczyzn, jak&nbsp;i&nbsp;kobiety, była płeć. Autorki starały się ustalić, czy studenci znają możliwości zgłaszania przypadków dyskryminacji do właściwych organów oraz jakie są przyczyny, dla&nbsp;których decydują się tego nie robić. Badanie miało również na celu ustalenie, z&nbsp;jaką reakcją ze strony uczelni spotykają się studenci, którzy reagują na zachowania dyskryminacyjne, i&nbsp;czy ich zdaniem są to działania wystarczające. Odpowiedzi udzielone przez respondentów dowodzą, że&nbsp;dyskryminacja na&nbsp;uniwersytetach medycznych stanowi problem powszechny oraz wielowymiarowy.</p> 2023-11-30T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15605 Dostępność wydarzeń naukowych organizowanych przez polskie uczelnie w perspektywie udziału osób niepełnosprawnych oraz innych osób ze szczególnymi potrzebami 2024-02-16T13:35:43+00:00 Karolina Paluszek paluszek.karolina@gmail.com <p class="x07-Streszczenie-akapit para-style-override-1">Dostępność uczelni w&nbsp;Polsce wzrasta w&nbsp;ostatnich latach. Liczne projekty w&nbsp;zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz komunikacyjno-informacyjnej są realizowane w&nbsp;wielu ośrodkach akademickich. Niemniej, z&nbsp;reguły dotyczą one zapewnienia dostępności odbiorcom kształcenia (a&nbsp;więc studentom, słuchaczom studiów podyplomowych, doktorantom), natomiast potrzeby nauczycieli akademickich oraz badaczy są w&nbsp;nich marginalizowane bądź pomijane.</p> <p class="x07-Streszczenie-akapit-wci-cie para-style-override-1">Uczestnictwo w&nbsp;wydarzeniach naukowych stanowi jedną z&nbsp;podstawowych aktywności podejmowanych w&nbsp;ramach działalności naukowej. Czynny udział podejmowany już przez studentów, ale przede wszystkim przez pracowników naukowych, daje możliwość konfrontacji poglądów z&nbsp;innymi osobami, wymiany doświadczeń oraz dyskusji o&nbsp;pomysłach, a&nbsp;tym samym umożliwia rozwój nauki.</p> <p class="x07-Streszczenie-akapit-wci-cie">W&nbsp;niniejszym artykule omówiono wyzwania związane z&nbsp;uczestnictwem w&nbsp;wydarzeniach naukowych osób ze szczególnymi potrzebami. Autorka analizuje prawne aspekty zagadnienia oraz przedstawia wyniki przeprowadzonego badania dostępności wydarzeń organizowanych przez polskie uczelnie. W&nbsp;pracy zawarto ponadto praktyczne wskazówki dla ich organizatorów, zainteresowanych spełnieniem wymagań dostępności.</p> 2023-12-28T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15597 Plagiat jako forma braku poszanowania praw autorskich pracowników nauki. Perspektywa wiktymologiczna 2024-02-20T13:18:44+00:00 Eugeniusz Moczuk e.moczuk@prz.edu.pl Dorota Kamuda dkamuda@prz.edu.pl Arkadiusz Leśniak-Moczuk ad.lesniak@gmail.com <p>Patologia w&nbsp;środowisku akademickim nie jest zjawiskiem odosobnionym. Różnorodne zjawiska dysfunkcjonalne, które pojawiają się w&nbsp;tej społeczności, obejmując wiele zachowań, nie mają nic wspólnego z&nbsp;prawdą naukową czy ethosem uczonego. Jedną z&nbsp;takich sytuacji jest zjawisko plagiaryzmu w&nbsp;nauce, na którego genezę składają się liczne czynniki mające charakter instytucjonalny, instytucjonalno-organizacyjny, grupowy i&nbsp;indywidualny. I&nbsp;mimo istnienia odpowiednich przepisów prawa, które mówią o&nbsp;prawie autorskim, własności intelektualnej, czy o&nbsp;przywłaszczaniu sobie autorstwa albo wprowadzaniu w&nbsp;błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu, brakuje legalnej definicji plagiatu, a&nbsp;zjawisko to nie zostało nadal wyeliminowane ze współczesnej nauki. W&nbsp;niniejszym opracowaniu dokonano analizy plagiaryzmu z&nbsp;perspektywy wiktymologicznej, prezentując, jakie są odczucia ofiary plagiatu w&nbsp;sytuacji, gdy posiądzie ona wiedzę o&nbsp;takim zdarzeniu. Wykorzystano tu analityczną metodę jakościową z&nbsp;zakresu socjologii prawa, jaką jest analiza przypadku.</p> 2023-12-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15596 Kontratyp aksjologiczny z art. 275 ust. 1a ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce jako przejaw patologii legislacyjnej w postępowaniu dyscyplinarnym wobec nauczycieli akademickich 2024-02-16T13:35:44+00:00 Paweł Czarnecki pawel.czarnecki@uj.edu.pl <p>Przedmiotem artykułu jest rozwiązanie legislacyjne przewidziane w&nbsp;art.&nbsp;275&nbsp;ust.&nbsp;1a ustawy z&nbsp;20&nbsp;lipca&nbsp;2018&nbsp;r.&nbsp;– Prawo o&nbsp;szkolnictwie wyższym i&nbsp;nauce o&nbsp;treści: „Nie stanowi przewinienia dyscyplinarnego wyrażanie przekonań religijnych, światopoglądowych lub filozoficznych”, które wprowadzono w&nbsp;dniu&nbsp;10&nbsp;grudnia&nbsp;2021&nbsp;r. Autor omawia okoliczności towarzyszące wprowadzeniu tej regulacji wobec nauczycieli akademickich, a&nbsp;następnie prezentuje cel jej wprowadzenia, zarówno krytykując nieprecyzyjne przesłanki zastosowania tego rozwiązania legislacyjnego, jak i&nbsp;omawiając praktyczne problemy proceduralne stosowania wskazanego przepisu. Natomiast w&nbsp;konkluzjach domaga się uchylenia wprowadzonego przepisu. Autor krytykuje nowe rozwiązanie, gdyż pozwala ono wyłączyć odpowiedzialność dyscyplinarną nauczycieli akademickich, a&nbsp;w&nbsp;końcowej części swoje rozważania ilustruje danymi statystycznymi na temat stosowania art.&nbsp;275&nbsp;ust.&nbsp;1a omawianej ustawy.</p> 2023-10-12T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15544 Odpowiedzialność cywilna uczelni za szkody wyrządzone przez molestowanie seksualne pracowników lub studentów 2024-02-16T13:35:44+00:00 Anna Wilk anna.wilk@wsb.edu.pl <p align="JUSTIFY">W&nbsp;przypadku popełnienia przez pracownika uczelni czynów skierowanych przeciwko wolności seksualnej innych pracowników lub studentów powstaje problem odpowiedzialności odszkodowawczej uczelni za wyrządzoną szkodę. Odpowiedzialność ta znajduje podstawy prawne w&nbsp;przepisach kodeksu cywilnego (przede wszystkim art.&nbsp;430&nbsp;k.c.), jak i&nbsp;w&nbsp;przepisach kodeksu pracy, dotyczących odpowiedzialności pracodawcy za molestowanie seksualne, stanowiące naruszenie zasady równego traktowania w&nbsp;zatrudnieniu. W&nbsp;artykule omówiono przesłanki zastosowania tych przepisów, ich wzajemne relacje, a&nbsp;także najważniejsze problemy praktyczne związane z&nbsp;ich zastosowaniem, w&nbsp;tym zwłaszcza problem związku pomiędzy wykonywaniem powierzonych czynności a&nbsp;wyrządzeniem szkody, mający fundamentalne znaczenie w&nbsp;kontekście art.&nbsp;430&nbsp;k.c.</p> 2023-10-12T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement##