Forum Polityki Kryminalnej https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK <p>"Forum Polityki Kryminalnej" stanowi międzynarodowy półrocznik z zakresu nauk prawnych i społecznych. Ukazuje się w wersji elektronicznej.&nbsp; Artykuły naukowe w języku polskim lub angielskim poddawane są podwójnej ślepej recenzji i publikowane w otwartym dostępie, zgodnie z zasadą "on-line first".</p> pl-PL <p><strong>Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.<br><br></strong>1. Licencja<br><br>Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/</a>). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.<br><br>2. Oświadczenie Autora<br><br>Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.<br><br>Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.<br><br>UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).<br><br>3. Prawa użytkownika<br><br>Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.<br><br>4. Współautorstwo<br><br>Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.<br><br>Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).</p> forumpk@us.edu.pl (dr Rafał Fic) helpdesk.wydawnictwo@us.edu.pl (Zespół ds. czasopism) pią, 16 lut 2024 00:00:00 +0000 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Mózg Marii Skłodowskiej i inne przypadki – warunki równych szans rozwoju naukowego kobiet i mężczyzn https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/16338 <p>.</p> Monika Płatek ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/16338 pon, 25 wrz 2023 00:00:00 +0000 Zjawisko dyskryminacji na polskich uczelniach medycznych z perspektywy studentek i studentów https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15599 <p class="x07-Streszczenie-akapit">Tematyka niniejszego artykułu dotyczy dyskryminacji na polskich uczelniach medycznych. Podstawą do jego przygotowania było badanie przeprowadzone przez autorki w&nbsp;pierwszych miesiącach&nbsp;2023&nbsp;r. wśród studentek oraz studentów uniwersytetów medycznych z&nbsp;całej Polski. Jednym z&nbsp;najczęstszych powodów dyskryminacji, wymienianym zarówno przez mężczyzn, jak&nbsp;i&nbsp;kobiety, była płeć. Autorki starały się ustalić, czy studenci znają możliwości zgłaszania przypadków dyskryminacji do właściwych organów oraz jakie są przyczyny, dla&nbsp;których decydują się tego nie robić. Badanie miało również na celu ustalenie, z&nbsp;jaką reakcją ze strony uczelni spotykają się studenci, którzy reagują na zachowania dyskryminacyjne, i&nbsp;czy ich zdaniem są to działania wystarczające. Odpowiedzi udzielone przez respondentów dowodzą, że&nbsp;dyskryminacja na&nbsp;uniwersytetach medycznych stanowi problem powszechny oraz wielowymiarowy.</p> Agata Krzywoń, Victoria Szulik ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15599 czw, 30 lis 2023 00:00:00 +0000 Dostępność wydarzeń naukowych organizowanych przez polskie uczelnie w perspektywie udziału osób niepełnosprawnych oraz innych osób ze szczególnymi potrzebami https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15605 <p class="x07-Streszczenie-akapit para-style-override-1">Dostępność uczelni w&nbsp;Polsce wzrasta w&nbsp;ostatnich latach. Liczne projekty w&nbsp;zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz komunikacyjno-informacyjnej są realizowane w&nbsp;wielu ośrodkach akademickich. Niemniej, z&nbsp;reguły dotyczą one zapewnienia dostępności odbiorcom kształcenia (a&nbsp;więc studentom, słuchaczom studiów podyplomowych, doktorantom), natomiast potrzeby nauczycieli akademickich oraz badaczy są w&nbsp;nich marginalizowane bądź pomijane.</p> <p class="x07-Streszczenie-akapit-wci-cie para-style-override-1">Uczestnictwo w&nbsp;wydarzeniach naukowych stanowi jedną z&nbsp;podstawowych aktywności podejmowanych w&nbsp;ramach działalności naukowej. Czynny udział podejmowany już przez studentów, ale przede wszystkim przez pracowników naukowych, daje możliwość konfrontacji poglądów z&nbsp;innymi osobami, wymiany doświadczeń oraz dyskusji o&nbsp;pomysłach, a&nbsp;tym samym umożliwia rozwój nauki.</p> <p class="x07-Streszczenie-akapit-wci-cie">W&nbsp;niniejszym artykule omówiono wyzwania związane z&nbsp;uczestnictwem w&nbsp;wydarzeniach naukowych osób ze szczególnymi potrzebami. Autorka analizuje prawne aspekty zagadnienia oraz przedstawia wyniki przeprowadzonego badania dostępności wydarzeń organizowanych przez polskie uczelnie. W&nbsp;pracy zawarto ponadto praktyczne wskazówki dla ich organizatorów, zainteresowanych spełnieniem wymagań dostępności.</p> Karolina Paluszek ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15605 czw, 28 gru 2023 00:00:00 +0000 Plagiat jako forma braku poszanowania praw autorskich pracowników nauki. Perspektywa wiktymologiczna https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15597 <p>Patologia w&nbsp;środowisku akademickim nie jest zjawiskiem odosobnionym. Różnorodne zjawiska dysfunkcjonalne, które pojawiają się w&nbsp;tej społeczności, obejmując wiele zachowań, nie mają nic wspólnego z&nbsp;prawdą naukową czy ethosem uczonego. Jedną z&nbsp;takich sytuacji jest zjawisko plagiaryzmu w&nbsp;nauce, na którego genezę składają się liczne czynniki mające charakter instytucjonalny, instytucjonalno-organizacyjny, grupowy i&nbsp;indywidualny. I&nbsp;mimo istnienia odpowiednich przepisów prawa, które mówią o&nbsp;prawie autorskim, własności intelektualnej, czy o&nbsp;przywłaszczaniu sobie autorstwa albo wprowadzaniu w&nbsp;błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu, brakuje legalnej definicji plagiatu, a&nbsp;zjawisko to nie zostało nadal wyeliminowane ze współczesnej nauki. W&nbsp;niniejszym opracowaniu dokonano analizy plagiaryzmu z&nbsp;perspektywy wiktymologicznej, prezentując, jakie są odczucia ofiary plagiatu w&nbsp;sytuacji, gdy posiądzie ona wiedzę o&nbsp;takim zdarzeniu. Wykorzystano tu analityczną metodę jakościową z&nbsp;zakresu socjologii prawa, jaką jest analiza przypadku.</p> Eugeniusz Moczuk, Dorota Kamuda, Arkadiusz Leśniak-Moczuk ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15597 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Kontratyp aksjologiczny z art. 275 ust. 1a ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce jako przejaw patologii legislacyjnej w postępowaniu dyscyplinarnym wobec nauczycieli akademickich https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15596 <p>Przedmiotem artykułu jest rozwiązanie legislacyjne przewidziane w&nbsp;art.&nbsp;275&nbsp;ust.&nbsp;1a ustawy z&nbsp;20&nbsp;lipca&nbsp;2018&nbsp;r.&nbsp;– Prawo o&nbsp;szkolnictwie wyższym i&nbsp;nauce o&nbsp;treści: „Nie stanowi przewinienia dyscyplinarnego wyrażanie przekonań religijnych, światopoglądowych lub filozoficznych”, które wprowadzono w&nbsp;dniu&nbsp;10&nbsp;grudnia&nbsp;2021&nbsp;r. Autor omawia okoliczności towarzyszące wprowadzeniu tej regulacji wobec nauczycieli akademickich, a&nbsp;następnie prezentuje cel jej wprowadzenia, zarówno krytykując nieprecyzyjne przesłanki zastosowania tego rozwiązania legislacyjnego, jak i&nbsp;omawiając praktyczne problemy proceduralne stosowania wskazanego przepisu. Natomiast w&nbsp;konkluzjach domaga się uchylenia wprowadzonego przepisu. Autor krytykuje nowe rozwiązanie, gdyż pozwala ono wyłączyć odpowiedzialność dyscyplinarną nauczycieli akademickich, a&nbsp;w&nbsp;końcowej części swoje rozważania ilustruje danymi statystycznymi na temat stosowania art.&nbsp;275&nbsp;ust.&nbsp;1a omawianej ustawy.</p> Paweł Czarnecki ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15596 czw, 12 paź 2023 00:00:00 +0000 Odpowiedzialność cywilna uczelni za szkody wyrządzone przez molestowanie seksualne pracowników lub studentów https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15544 <p align="JUSTIFY">W&nbsp;przypadku popełnienia przez pracownika uczelni czynów skierowanych przeciwko wolności seksualnej innych pracowników lub studentów powstaje problem odpowiedzialności odszkodowawczej uczelni za wyrządzoną szkodę. Odpowiedzialność ta znajduje podstawy prawne w&nbsp;przepisach kodeksu cywilnego (przede wszystkim art.&nbsp;430&nbsp;k.c.), jak i&nbsp;w&nbsp;przepisach kodeksu pracy, dotyczących odpowiedzialności pracodawcy za molestowanie seksualne, stanowiące naruszenie zasady równego traktowania w&nbsp;zatrudnieniu. W&nbsp;artykule omówiono przesłanki zastosowania tych przepisów, ich wzajemne relacje, a&nbsp;także najważniejsze problemy praktyczne związane z&nbsp;ich zastosowaniem, w&nbsp;tym zwłaszcza problem związku pomiędzy wykonywaniem powierzonych czynności a&nbsp;wyrządzeniem szkody, mający fundamentalne znaczenie w&nbsp;kontekście art.&nbsp;430&nbsp;k.c.</p> Anna Wilk ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/15544 czw, 12 paź 2023 00:00:00 +0000