https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/issue/feed Iudaica Russica 2024-06-17T17:19:43+00:00 dr Alicja Mrózek alicja.mrozek@us.edu.pl Open Journal Systems <header class="entry-header"> <h1 class="entry-title">Iudaica Russica</h1> </header> <div class="entry-content"> <p>Czasopismo naukowe wydawane przez&nbsp;Uniwersytet Śląski w&nbsp;Katowicach<br>Częstotliwość publikacji — półrocznik<br>Czasopismo ukazuje się w&nbsp;formie papierowej i&nbsp;w&nbsp;formie elektronicznej<br>Wszystkie artykuły w&nbsp;czasopiśmie Iudaica Russica udostępniane są bezpłatnie, w&nbsp;otwartym dostępie</p> <p>Iudaica Russica jest indeksowana w&nbsp;następujących bazach:<br>DOAJ<br>ERIH Plus<br>WorldCat<br>Biblioteka Narodowa (National Library of Poland)<br>NUKAT (Union Catalog of Polish Research Libraries)<br>CEEOL<br>CEJSH</p> <p>W&nbsp;ciągu ostatnich dwóch wieków miało miejsce kilka fal masowych wyjazdów rosyjskich Żydów z&nbsp;Rosji. Ludność pochodzenia żydowskiego stanowiła osiemdziesiąt procent emigrantów, którzy w&nbsp;latach 1971–1986 opuścili Związek Sowiecki. Po&nbsp;roku 1990 (masowa alija 1990–1991) z&nbsp;Rosji wyjechało pokolenie „szestidiesiatników”, głównie intelektualistów i&nbsp;ludzi kultury. Wśród wybitnych twórców rosyjskojęzycznych XX wieku, którzy zamieszkali na&nbsp;Zachodzie lub&nbsp;w&nbsp;Izraelu są Fryderyk Gorensztejn, Siergiej Dowłatow, Wasilij Aksionow, Władimir Wojnowicz, Zinowij Zinik, Grigorij Kanowicz, Igor Guberman, Dina Rubina, Jefim Etkind i&nbsp;wielu innych. Obecnie w&nbsp;Izraelu niezwykle dynamicznie rozwija się rosyjskojęzyczna twórczość literacka pokolenia urodzonego w&nbsp;latach 70.</p> <p>Opłaty za publikację artykułów:<br>Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z publikacją artykułów w „Iudaica Russica”.</p> </div> https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16265 Stanisław Lem, bracia Strugaccy, Rafail Nudelman i Ariadna Gromowa: O poetyce i historii żydowskiej fantastyki naukowej w kontekście sowieckim i polskim 2024-06-17T17:19:43+00:00 Marat Grinberg grinberm@reed.edu <p>Artykuł proponuje nowe podejście do historii sowieckiej i polskiej fantastyki naukowej w latach sześćdziesiątych XX wieku, które postrzega ją jako żydowską przestrzeń intelektualną i formę sztuki. Koncentruje się na postaci Stanisława Lema i jego ogromnym wpływie na sowieckich autorów science fiction. Artykuł argumentuje, że Lem powinien być rozumiany jako żydowski pisarz i myśliciel nie tylko ze względu na swoją biografię i kontekst II wojny światowej / Holokaustu, ale przede wszystkim ze względu na swoją filozofię i światopogląd. Esej przedstawia szereg interpretacji tekstów Lema, które ujawniają jego filozofię żydowską, oraz pokazuje, w jaki sposób sowieccy autorzy, tacy jak bracia Strugaccy, Rafail Nudelman i Ariadna Gromowa, odpowiedzieli na Lema poprzez swoje własne dzieła, w przypadku Strugackich i Gromowej, oraz korespondencję z Lemem i eseje o nim, w przypadku Nudelmana. Ostatecznie artykuł argumentuje, że ten materiał stanowi istotne brakujące ogniwo w żydowskiej historii intelektualnej i literackiej XX wieku.</p> 2023-09-05T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15722 Literatura rosyjsko-izraelska i „Dziwaczny sobowtór" (przypadek Zinowija Zinika) 2024-06-17T17:19:43+00:00 Roman Katsman roman.katsman@biu.ac.il <p>W artykule zaproponowano model, który pozwala spojrzeć na teksty literatury rosyjsko-izraelskiej jako na reprezentacje złożonych psychokulturowych procesów repatriacji. Model ten opiera się na filozoficznych i antropologicznych teoriach René Girarda i Erica Gansa. Jego zastosowanie jest szczególnie przydatne w badaniu literatury alii lat siedemdziesiątych, a także literatury „tranzytu” — autorów, którzy po pewnym czasie opuścili Izrael. Jako przykład w artykule analizowany jest przypadek Zinowija Zinika na materiale wybranych jego utworów.</p> 2023-12-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15899 O zagadnieniu chronotopu w powieści Nekoda Singera Bilety W Kasie. Bioautografia 2024-06-17T17:19:43+00:00 Bella Kolomakin estraykh@yahoo.com <p>Artykuł poświęcony jest badaniu organizacji czasu i przestrzeni artystycznej w powieści Nekoda&nbsp;Singera Bilety w kasie. Bioautografia na podstawie nowoczesnych koncepcji literackich rozwijających teorię&nbsp;chronotopu Michaiła Bachtina. Praca wyróżnia cztery poziomy narracji przedstawione w analizowanym utworze&nbsp;i cztery chronotopy im odpowiadające, które różnią się w stosunku do rzeczywistości, czasu i przestrzeni. Różnią&nbsp;się również przez to, że w każdym chronotopie główny bohater odgrywa inne role. Ponadto artykuł omawia&nbsp;interakcję tych chronotopów, współistniejących w jednym tekście literackim i ich wpływ na jego strukturę.&nbsp;</p> 2023-12-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16828 Atrybuty żydowskiej egzystencji w twórczości Mendele Mojchera Sforima (Kulawy Fiszke) 2024-06-17T17:19:43+00:00 Piotr Czerwiński czerwinski.piotr@gmail.com <p>Praca poświęcona jest analizie utworu jednego z prekursorów nowej literatury żydowskiej (1835—1917). Postaci, w tym sam narrator, zostały w nim ukazane jako przedstawiciele ocalonej u progu XX wieku tradycyjnej kultury, obyczajów, zachowań, mowy i przyzwyczajeń, w typowym dla nich otoczeniu i sytuacjach. Pisarz konsekwentnie i niezwykle dokładnie odtwarza portret tamtego świata wraz z jego charakterystycznymi i niepowtarzalnymi cechami. Przedmiot analizy stanowią tu właśnie wspomniane cechy. W tym celu wybrane zostały fragmenty opisujące najróżniejsze aspekty żydowskiej egzystencji, a następnie podzielone na grupy. Występujące w tych grupach parametry różnych sytuacji i cech zostały omówione z punktu widzenia ich semantyki i sformalizowane w postaci atrybutów odnoszących się do aspektów ogólnych (nie tylko żydowskich), jak i specyficznych (typowo żydowskich) i subiektywnych (charakteryzujących poszczególne osoby). Bazując na tych ostatnich, udało się stworzyć ogólny i całościowy obraz wraz z towarzyszącymi mu atrybutami ukazujący Żydów i naród żydowski wraz z typowymi dla nich miasteczkami i wspólnotami.&nbsp; Wydzielono łącznie 22 hierarchicznie uporządkowane parametry, a następnie zilustrowano je przykładami i opisano jako pewne konceptualne konstrukcje odzwierciedlające specyfikę świadomości przedstawicieli danej kultury mentalnej.</p> 2023-12-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15748 Feminizm i nowy feminizm w kulturze starożytnego Izraela? Księga Judyty 2024-06-17T17:19:43+00:00 Aneta Kwaśniak-Gawłowska anetakwasniak13@gmail.com <p align="justify">Celem artykułu <em>Feminizm i nowy</em> femasinizm<em> w kulturze starożytnego Izraela? Księga Judyty </em>jest ukazanie istotnej roli kobiety zarówno w społeczeństwie starożytnego Izraela, jak i tekście biblijnym – <em>Księdze Judyty</em>. Znaczenie kobiety w życiu społeczno-ekonomicznym oraz religijnym dostrzega badaczka feministyczna, Carol Meyers, oraz teolog katolicki, Waldemar Chrostowski. Świadczy to o istnieniu pewnych punktów łączących oba dyskursy. Poszukując rysów feministycznych w codzienności starożytnego Izraela oraz Biblii, należy jednak pamiętać o nieadekwatności użycia do opisu życia ówczesnych kobiet terminologii współczesnego feminizmu. Niemniej jednak można zastanowić się, czy sama definicja „feminizmu”, gdyby była ona w starożytności znana, miałaby w ogóle rację bytu. Posługując się definicją feminizmu jako ruchu społecznego, opracowanego przez Kazimierza Ślęczkę, autorka dochodzi do wniosku, że dyskryminacja i wykluczenie kobiet nie miały ówcześnie miejsca. Jednocześnie zauważa, że bohaterka <em>Księgi Judyty </em>wpisuje się, mówiąc językiem współczesnym, w założenia postulowanego przez Jana Pawła II <em>nowego feminizmu</em>.</p> 2023-12-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16891 „Moja Blondie jest chora, bo zrobiłem coś nie tak…”. Jeszcze raz o fenomenie Shoah w nauczaniu kreatywnego pisania w uniwersytecie 2024-06-17T17:19:43+00:00 Eva Maria Hrdinová eva.hrdinova@upol.cz Ivona Dömischová ivona.domischova@upol.cz Pavel Aleš alesrimice@email.cz <p>Artykuł dotyczy możliwości kreatywnego pisania na temat II wojny światowej i Holokaustu. Nacisk kładziony jest na krótkie ćwiczenie zwane lodołamaczem (icebreaker), mające na celu uwrażliwienie&nbsp;uczniów na te zagadnienia, jak również nauczenie ich współpracy w grupie. Tematem icebreakera jest los psa&nbsp;Hitlera, Blondie. Uczniowie są proszeni o wyobrażenie sobie, że pewnego dnia budzą się w jej postaci. W artykule&nbsp;przeanalizowano prace pisemne zarówno czeskich, jak i zagranicznych (południowokoreańskich) studentów.</p> 2023-12-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15500 Из архивных фондов Израиля. В. Хазан (ред.), Русская история и культура в архивах Израиля, кн. 1. От Шолом-Алейхема до Ивана Бунина, Studio Click, Иерусалим 2022, 686 с. 2024-06-17T17:19:43+00:00 Valentina Brio brio@mail.huji.ac.il 2023-12-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15921 „Wiorsty” — Karsawin — Steinberg: Dyskusja o kwestii żydowskiej [1928] (wprowadzenie i przekład Marian Kisiel) 2024-06-17T17:19:43+00:00 Marian Kisiel marian.kisiel@us.edu.pl Lew Karsawin iudaica.russica@us.edu.pl Aaron Steinberg iudaica.russica@us.edu.pl <p>-</p> 2023-12-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement##