Iudaica Russica https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica <header class="entry-header"> <h1 class="entry-title">Iudaica Russica</h1> </header> <div class="entry-content"> <p>Czasopismo naukowe wydawane przez&nbsp;Uniwersytet Śląski w&nbsp;Katowicach<br>Częstotliwość publikacji — półrocznik<br>Czasopismo ukazuje się w&nbsp;formie papierowej i&nbsp;w&nbsp;formie elektronicznej<br>Wszystkie artykuły w&nbsp;czasopiśmie Iudaica Russica udostępniane są bezpłatnie, w&nbsp;otwartym dostępie</p> <p>Iudaica Russica jest indeksowana w&nbsp;następujących bazach:<br>DOAJ<br>ERIH Plus<br>WorldCat<br>Biblioteka Narodowa (National Library of Poland)<br>NUKAT (Union Catalog of Polish Research Libraries)<br>CEEOL<br>CEJSH</p> <p>W&nbsp;ciągu ostatnich dwóch wieków miało miejsce kilka fal masowych wyjazdów rosyjskich Żydów z&nbsp;Rosji. Ludność pochodzenia żydowskiego stanowiła osiemdziesiąt procent emigrantów, którzy w&nbsp;latach 1971–1986 opuścili Związek Sowiecki. Po&nbsp;roku 1990 (masowa alija 1990–1991) z&nbsp;Rosji wyjechało pokolenie „szestidiesiatników”, głównie intelektualistów i&nbsp;ludzi kultury. Wśród wybitnych twórców rosyjskojęzycznych XX wieku, którzy zamieszkali na&nbsp;Zachodzie lub&nbsp;w&nbsp;Izraelu są Fryderyk Gorensztejn, Siergiej Dowłatow, Wasilij Aksionow, Władimir Wojnowicz, Zinowij Zinik, Grigorij Kanowicz, Igor Guberman, Dina Rubina, Jefim Etkind i&nbsp;wielu innych. Obecnie w&nbsp;Izraelu niezwykle dynamicznie rozwija się rosyjskojęzyczna twórczość literacka pokolenia urodzonego w&nbsp;latach 70.</p> <p>Opłaty za publikację artykułów:<br>Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z publikacją artykułów w „Iudaica Russica”.</p> </div> pl-PL <p><strong>Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.<br><br></strong>1. Licencja<br><br>Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/</a>). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.<br><br>2. Oświadczenie Autora<br><br>Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.<br><br>Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.<br><br>UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).<br><br>3. Prawa użytkownika<br><br>Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.<br><br>4. Współautorstwo<br><br>Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.<br><br>Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).</p> alicja.mrozek@us.edu.pl (dr Alicja Mrózek) helpdesk.wydawnictwo@us.edu.pl (Zespół ds. czasopism) pon, 17 cze 2024 12:16:54 +0000 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Stanisław Lem, bracia Strugaccy, Rafail Nudelman i Ariadna Gromowa: O poetyce i historii żydowskiej fantastyki naukowej w kontekście sowieckim i polskim https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16265 <p>Artykuł proponuje nowe podejście do historii sowieckiej i polskiej fantastyki naukowej w latach sześćdziesiątych XX wieku, które postrzega ją jako żydowską przestrzeń intelektualną i formę sztuki. Koncentruje się na postaci Stanisława Lema i jego ogromnym wpływie na sowieckich autorów science fiction. Artykuł argumentuje, że Lem powinien być rozumiany jako żydowski pisarz i myśliciel nie tylko ze względu na swoją biografię i kontekst II wojny światowej / Holokaustu, ale przede wszystkim ze względu na swoją filozofię i światopogląd. Esej przedstawia szereg interpretacji tekstów Lema, które ujawniają jego filozofię żydowską, oraz pokazuje, w jaki sposób sowieccy autorzy, tacy jak bracia Strugaccy, Rafail Nudelman i Ariadna Gromowa, odpowiedzieli na Lema poprzez swoje własne dzieła, w przypadku Strugackich i Gromowej, oraz korespondencję z Lemem i eseje o nim, w przypadku Nudelmana. Ostatecznie artykuł argumentuje, że ten materiał stanowi istotne brakujące ogniwo w żydowskiej historii intelektualnej i literackiej XX wieku.</p> Marat Grinberg ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16265 wto, 05 wrz 2023 00:00:00 +0000 Literatura rosyjsko-izraelska i „Dziwaczny sobowtór" (przypadek Zinowija Zinika) https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15722 <p>W artykule zaproponowano model, który pozwala spojrzeć na teksty literatury rosyjsko-izraelskiej jako na reprezentacje złożonych psychokulturowych procesów repatriacji. Model ten opiera się na filozoficznych i antropologicznych teoriach René Girarda i Erica Gansa. Jego zastosowanie jest szczególnie przydatne w badaniu literatury alii lat siedemdziesiątych, a także literatury „tranzytu” — autorów, którzy po pewnym czasie opuścili Izrael. Jako przykład w artykule analizowany jest przypadek Zinowija Zinika na materiale wybranych jego utworów.</p> Roman Katsman ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15722 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 O zagadnieniu chronotopu w powieści Nekoda Singera Bilety W Kasie. Bioautografia https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15899 <p>Artykuł poświęcony jest badaniu organizacji czasu i przestrzeni artystycznej w powieści Nekoda&nbsp;Singera Bilety w kasie. Bioautografia na podstawie nowoczesnych koncepcji literackich rozwijających teorię&nbsp;chronotopu Michaiła Bachtina. Praca wyróżnia cztery poziomy narracji przedstawione w analizowanym utworze&nbsp;i cztery chronotopy im odpowiadające, które różnią się w stosunku do rzeczywistości, czasu i przestrzeni. Różnią&nbsp;się również przez to, że w każdym chronotopie główny bohater odgrywa inne role. Ponadto artykuł omawia&nbsp;interakcję tych chronotopów, współistniejących w jednym tekście literackim i ich wpływ na jego strukturę.&nbsp;</p> Bella Kolomakin ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15899 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Atrybuty żydowskiej egzystencji w twórczości Mendele Mojchera Sforima (Kulawy Fiszke) https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16828 <p>Praca poświęcona jest analizie utworu jednego z prekursorów nowej literatury żydowskiej (1835—1917). Postaci, w tym sam narrator, zostały w nim ukazane jako przedstawiciele ocalonej u progu XX wieku tradycyjnej kultury, obyczajów, zachowań, mowy i przyzwyczajeń, w typowym dla nich otoczeniu i sytuacjach. Pisarz konsekwentnie i niezwykle dokładnie odtwarza portret tamtego świata wraz z jego charakterystycznymi i niepowtarzalnymi cechami. Przedmiot analizy stanowią tu właśnie wspomniane cechy. W tym celu wybrane zostały fragmenty opisujące najróżniejsze aspekty żydowskiej egzystencji, a następnie podzielone na grupy. Występujące w tych grupach parametry różnych sytuacji i cech zostały omówione z punktu widzenia ich semantyki i sformalizowane w postaci atrybutów odnoszących się do aspektów ogólnych (nie tylko żydowskich), jak i specyficznych (typowo żydowskich) i subiektywnych (charakteryzujących poszczególne osoby). Bazując na tych ostatnich, udało się stworzyć ogólny i całościowy obraz wraz z towarzyszącymi mu atrybutami ukazujący Żydów i naród żydowski wraz z typowymi dla nich miasteczkami i wspólnotami.&nbsp; Wydzielono łącznie 22 hierarchicznie uporządkowane parametry, a następnie zilustrowano je przykładami i opisano jako pewne konceptualne konstrukcje odzwierciedlające specyfikę świadomości przedstawicieli danej kultury mentalnej.</p> Piotr Czerwiński ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16828 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Feminizm i nowy feminizm w kulturze starożytnego Izraela? Księga Judyty https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15748 <p align="justify">Celem artykułu <em>Feminizm i nowy</em> femasinizm<em> w kulturze starożytnego Izraela? Księga Judyty </em>jest ukazanie istotnej roli kobiety zarówno w społeczeństwie starożytnego Izraela, jak i tekście biblijnym – <em>Księdze Judyty</em>. Znaczenie kobiety w życiu społeczno-ekonomicznym oraz religijnym dostrzega badaczka feministyczna, Carol Meyers, oraz teolog katolicki, Waldemar Chrostowski. Świadczy to o istnieniu pewnych punktów łączących oba dyskursy. Poszukując rysów feministycznych w codzienności starożytnego Izraela oraz Biblii, należy jednak pamiętać o nieadekwatności użycia do opisu życia ówczesnych kobiet terminologii współczesnego feminizmu. Niemniej jednak można zastanowić się, czy sama definicja „feminizmu”, gdyby była ona w starożytności znana, miałaby w ogóle rację bytu. Posługując się definicją feminizmu jako ruchu społecznego, opracowanego przez Kazimierza Ślęczkę, autorka dochodzi do wniosku, że dyskryminacja i wykluczenie kobiet nie miały ówcześnie miejsca. Jednocześnie zauważa, że bohaterka <em>Księgi Judyty </em>wpisuje się, mówiąc językiem współczesnym, w założenia postulowanego przez Jana Pawła II <em>nowego feminizmu</em>.</p> Aneta Kwaśniak-Gawłowska ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15748 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 „Moja Blondie jest chora, bo zrobiłem coś nie tak…”. Jeszcze raz o fenomenie Shoah w nauczaniu kreatywnego pisania w uniwersytecie https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16891 <p>Artykuł dotyczy możliwości kreatywnego pisania na temat II wojny światowej i Holokaustu. Nacisk kładziony jest na krótkie ćwiczenie zwane lodołamaczem (icebreaker), mające na celu uwrażliwienie&nbsp;uczniów na te zagadnienia, jak również nauczenie ich współpracy w grupie. Tematem icebreakera jest los psa&nbsp;Hitlera, Blondie. Uczniowie są proszeni o wyobrażenie sobie, że pewnego dnia budzą się w jej postaci. W artykule&nbsp;przeanalizowano prace pisemne zarówno czeskich, jak i zagranicznych (południowokoreańskich) studentów.</p> Eva Maria Hrdinová, Ivona Dömischová, Pavel Aleš ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/16891 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Из архивных фондов Израиля. В. Хазан (ред.), Русская история и культура в архивах Израиля, кн. 1. От Шолом-Алейхема до Ивана Бунина, Studio Click, Иерусалим 2022, 686 с. https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15500 Valentina Brio ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15500 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 „Wiorsty” — Karsawin — Steinberg: Dyskusja o kwestii żydowskiej [1928] (wprowadzenie i przekład Marian Kisiel) https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15921 <p>-</p> Marian Kisiel; Lew Karsawin, Aaron Steinberg ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15921 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000