
Political Preferences 

 

17 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abstract: 

Freedom of expression and political culture in Nordic countries. Analysis of Prime 

Minister’s pressure on public service media in Finland 

Nordic countries have been on top of transparency and freedom of expression indexes for 

years. Denmark topped Transparency International list for 2016 while Finland took first place on 

World Press Freedom Index 2017. However, it does not mean that Nordic politicians never try to 

interfere with media content. The purpose of this article is the analysis of pressure that 

politicians put on Nordic public service media. Serving as a showcase are the events that have 

recently taken place in Finland. Some elements of the Nordic political culture are also presented, 

as they can influence the society’s perception of political pressure on media. 

  

Key words: 

freedom of expression, Nordic countries, Finland, public service media 

 

Wstęp 

Finlandia jest jednym z pięciu krajów należących do wspólnoty nordyckiej, ale jedynym, 

którego kultura nie ma źródeł skandynawskich. Pozostałe kraje nordyckie wywodzą się z tego 

samego kręgu kulturowego plemion germańskich, łączy je również przynależność do wspólnej 

grupy językowej. W przypadku krajów skandynawskich – Danii, Norwegii i Szwecji bliskość 

językowa zapewnia możliwość swobodnego porozumiewania się bez potrzeby nauki drugiego 

języka. 

Finlandia, etnicznie i językowo niegermańska, a z powodu swojego położenia będąca pod 

wpływem z jednej strony Szwecji, a z drugiej Rosji, reprezentuje odrębną kulturę codzienną, 

jednak jej kultura polityczna jest bardzo podobna do skandynawskiej, zwłaszcza szwedzkiej. Jest 

Wolność słowa a kultura polityczna w państwach 

nordyckich. Analiza przypadku nacisków premiera 

na media publiczne w Finlandii 

 

Maja Chacińska 

Uniwersytet Gdański 

Political Preferences 

2017, vol. 16: 17-36.  

DOI: 10.6084/m9.figshare.5605618 

journals.us.edu.pl/index.php/PP 

Submitted: 31/07/2017 

Accepted: 20/09/2017 

 

 



Maja Chacińska 

18 

to spowodowane długoletnim panowaniem Szwecji nad Finlandią, które miało swój początek już 

w średniowieczu, a zakończyło się dopiero w 1809 r., kiedy Szwecja utraciła Finlandię na rzecz 

Rosji.  

Celem niniejszego artykułu jest analiza kultury wolności słowa w krajach nordyckich i jej 

wpływu na niezależność mediów publicznych na przykładzie jednego z najnowszych głośnych 

skandali polityczno-medialnych w Finlandii. Sprawa dotyczyła nacisków fińskiego premiera 

Juhy Sipilä na dziennikarkę i redaktora naczelnego fińskich mediów publicznych. Premier nie 

chciał, aby fińskojęzyczne Yle nagłaśniały jego domniemany konflikt interesów.  

Opisane wydarzenia dotyczące kontaktów polityków fińskich z mediami publicznymi są 

przyczynkiem do refleksji nad zmianami w tej dziedzinie, spowodowanymi między innymi 

ograniczaniem wolności słowa w państwach demokratycznych, motywowanymi kryzysem 

migracyjnym czy wojną z terroryzmem. Hipotezą niniejszego artykułu jest stwierdzenie, 

że długa tradycja wolności słowa i odpowiednie procedury nie sprawiają, iż w państwach 

nordyckich politycy nie próbują ograniczać wolności słowa. Jednak z powodu istnienia tej 

tradycji w społeczeństwie jest dużo większa wrażliwość na tego typu nadużycia, która prowadzi 

do szybkich i skutecznych reakcji. 

Dla lepszego zrozumienia artykułu potrzebne są pewne informacje dotyczące mediów 

fińskich. Oficjalnie w Finlandii używane są dwa języki urzędowe – fiński i szwedzki, mimo że 

według statystyk w 2016 r. język szwedzki był językiem ojczystym zaledwie 5% Finów 

(Statistikcentralen 2016). Oznacza to, że wszystkie oficjalne dokumenty, a więc ustawy oraz 

portale i strony internetowe instytucji publicznych i urzędów istnieją w dwóch wersjach 

językowych: fińskiej i szwedzkiej. Kwestia ta sprawia, że badania dotyczące fińskiego systemu 

medialnego są możliwe bez znajomości języka fińskiego, jeżeli badacz zna język szwedzki, 

co miało miejsce przy tworzeniu niniejszego artykułu.  

W Finlandii istnieją szwedzkojęzyczne media prywatne, natomiast media publiczne 

Yleisradio (dalej Yle) mają również szwedzkojęzyczną redakcję oraz kanał Svenska Yle, który 

ma swoją platformę internetową, umożliwiającą czytanie wiadomości i oglądanie programów w 

języku szwedzkim lub ze szwedzkimi napisami1. W przypadku niektórych wpisów w mediach 

społecznościowych oraz artykułów prasowych wykorzystywanych w tym artykule niezbędna 

była pomoc tłumacza języka fińskiego.   

                                                
1 System medialny Finlandii opisałam w rozdziale Finlandia w publikacji: Systemy medialne państw Unii 

Europejskiej (Chacińska 2016: 63-90). 



Political Preferences 

 

19 

Analiza tekstów medialnych i dokumentów rządowych, związanych z opisywanymi 

wydarzeniami obejmuje okres od listopada 2016 r. do czerwca 2017 r.  

 

Wolność słowa 

Od czasu publikacji pierwszego rankingu wolności mediów w 2002 r. (Worldwide Index 

of Press Freedom) przez organizację Reporterzy bez granic, kraje nordyckie uchodzą za 

najbardziej sprzyjające wolności słowa na świecie. W rankingu tym Finlandia znalazła się na 

pierwszym miejscu, a tuż za nią Norwegia i Islandia, natomiast Szwecja i Dania zamykały 

pierwszą dziesiątkę. W następnych latach kraje nordyckie zawsze plasowały się w pierwszej 

dziesiątce, a Finlandia była na pierwszym miejscu w roku 2003, 2006 oraz w okresie 2010-2016. 

W latach, kiedy Finlandia nie była na pierwszym miejscu, zajmowała zwykle drugą lub trzecią 

pozycję (Ranking RSF 2002-2016). W raporcie innej organizacji badającej wolność słowa, 

Freedom House, z 2017 r., kraje nordyckie również są na szczycie rankingu (Freedom House - 

Ranking). 

Medioznawcy norwescy, lansujący stworzoną przez siebie nową kategorię media welfare 

state (medialne państwo dobrobytu), uważają wolność słowa za jeden z filarów nordyckiego 

państwa opiekuńczego i nordyckiego systemu medialnego (Syvertsen et al. 2016: 49). Dobre 

wyniki krajów nordyckich w tej kategorii przypisują m.in. długiej tradycji wolności słowa.  

 Rzeczywiście Szwecja była pierwszym krajem na świecie, który wprowadził 

konstytucyjną wolność słowa w 1766 r., obowiązującą również w będącej pod jej panowaniem 

Finlandii (Tryckfrihetsförordningen firar 250 år 2016). W Danii-Norwegii2 wolność słowa 

wprowadzono niedługo później, w 1772 r. W obu przypadkach, i Szwecji i Danii, cenzura 

została szybko przywrócona, niemniej zdążyły już powstać wolne gazety i rozpoczęła się debata 

społeczna i krytyka istniejącego porządku. Jak napisał dziennikarz „Dagens Nyheter” Niklas 

Ekdal (2010: 14) w publikacji poświęconej szwedzkiej tradycji wolności słowa: „Pierwsza 

odwilż w Szwecji była krótka, ale intensywna”. 

Współcześnie w Skandynawii istnieją nowoczesne prawa, dotyczące wolności słowa 

i druku. Kraje nordyckie są również dumne ze swoich ustaw o dostępie do informacji publicznej, 

które dają bardzo duże możliwości dziennikarzom i zwykłym obywatelom. 

Nordycka zasada dostępu do informacji publicznej jest i była jedną z podstawowych 

przesłanek rozwoju demokracji w Szwecji, Finlandii i innych krajach nordyckich (Mustonen 

2010: 6). 

                                                
2 Norwegia pozostawała w unii z Danią, a właściwie pod jej panowaniem, od późnego średniowiecza do 1814 r.  



Maja Chacińska 

20 

Innym ważnym zjawiskiem w krajach skandynawskich, którego istnienie jest kolejną 

przyczyną zajmowania przez nie wysokich miejsc w rankingach wolności słowa, jest 

samoregulacja mediów. Daniel Hallin i Paolo Mancini (2007: 175-176) opisują instytucje 

zajmujące się samoregulacją w krajach systemu demokratycznego korporacjonizmu i stwierdzają 

m.in. że są one bardzo silne na przykład w Szwecji. We wspomnianej już publikacji norweskiej 

na temat systemu medialnego państw nordyckich również opisane są niezależne Rady Prasowe 

i Medialne, które zajmują się skargami składanymi przez obywateli (Syvertsen et al. 2016: 52). 

W 2015 r., w związku z kolejnym pierwszym miejscem Finlandii na liście Reporterów 

bez granic, opublikowano artykuł na temat samoregulacji autorstwa przewodniczącego fińskiej 

Rady Mediów (szw. Opinionsnämnden för massmedier, fi. Julkisen sanan neuvosto, dalej stosuję 

skrót fiński JSN), Risto Uimonena pod znamiennym tytułem Finland of the Free (2015: 107). 

We wstępie autor stwierdza, że media fińskie wiedzą, iż powinny trzymać się z daleka od 

rządzących polityków oraz że przykład Finlandii pokazuje skuteczność samoregulacji.  

Fińska Rada Mediów została powołana do życia w 1968 r. przez wydawców mediów 

i dziennikarzy. Organizacja nie jest sądem – przedsiębiorstwa i instytucje medialne zrzeszone 

w JSN (ok. 95% fińskich mediów) zobowiązują się do przestrzegania jej zasad etycznych 

i stosowania się do ewentualnych kar przez nią nałożonych. JSN przeprowadza postępowanie 

w przypadku zgłoszenia przez obywateli naruszenia dobrego obyczaju dziennikarskiego, 

ale również może sama podjąć taką inicjatywę. Według Uimonena (2015: 107): „Wszystkie 

publikacje i dziennikarze są traktowani w taki sam sposób. Członków łączy wspólny cel: 

utrzymanie wiarygodności, siły i żywotności mediów”. 

Ostatnia wersja zasad etyki dziennikarskiej opracowana przez JSN weszła w życie 

1 stycznia 2014 r. Jest to 35 punktów podzielonych na pięć dziedzin: Pozycja zawodowa; 

Pozyskiwanie i publikowanie informacji; Prawa osób przeprowadzających wywiad 

i udzielających wywiadu; Sprostowania i przyjmowanie stanowiska oraz Sfera prywatna 

i publiczna (Journalistreglerna, jsn.fi). Dla sprawy opisywanej w dalszej części niniejszego 

artykułu ważne będą punkty 2 i 3, które brzmią: 

„2. Decyzje dotyczące treści przekazywanych informacji muszą być podejmowane na podstawie 

kryteriów dziennikarskich. W żadnym wypadku prawo do podejmowania takich decyzji nie 

może być przekazane komuś spoza redakcji. 

3. Dziennikarze mają prawo i obowiązek odmówić w przypadku jakichkolwiek nacisków lub 

obietnic, których celem jest sterowanie przekazywaniem informacji lub zapobieganie oraz 

ograniczanie ich przekazywania” (Journalistreglerna). 



Political Preferences 

 

21 

Rada nie nakłada kar finansowych, a jej decyzje nie są wiążące prawnie. Risto Uimonen 

(2015: 109) tak mówi o jej działalności: „Jeżeli przedsiębiorstwo medialne jest przez nas karane, 

musi opublikować cały werdykt na swojej stronie internetowej i ogłosić go w medium, w którym 

popełniła błąd. Waga sprostowania musi odpowiadać wadze błędu. (...) 'Kara wstydu' działa 

w Finlandii”. Według Uimonena (2015: 109) w obliczu działań Rady, nawet media należące 

do tego samego koncernu pilnują się nawzajem.  

W 2004 r.3 Hallin i Mancini (2007: 177) twierdzili, że wolność słowa w mediach jest 

w krajach nordyckich respektowana przez polityków, a badacze norwescy powtórzyli to 

stwierdzenie 10 lat później, również przywołując kwestię samoregulacji (Syversten et al. 2014: 

51). Na ewentualne ingerencje najbardziej narażone są media publiczne, do których politycy 

z różnych powodów roszczą sobie pretensje. Medioznawca duński Flemming Svith stwierdza, 

że „media publiczne są na celowniku polityków stanowiących prawo i rządzących” (Svith 2007: 

94). W Finlandii i na Islandii instrumentem sterowania mediami publicznymi przez polityków 

może być finansowanie, które w obu krajach rozdzielają politycy. Finlandia i Islandia 

stosunkowo niedawno zmieniły system finansowania mediów publicznych, likwidując 

abonament i wprowadzając finansowanie z podatku. W przypadku Finlandii jest to kwota 

doliczana do podatku dochodowego i uzależniona od zarobków, wprowadzona w 2013 r. (Lag 

om rundradioskatt), natomiast na Islandii wprowadzono w 2009 r. specjalną opłatę medialną 

pobieraną wraz z podatkiem (Baza danych Nordicom).  

 Przypadki szantażowania mediów publicznych właśnie poprzez groźby zmniejszenia 

finansowania miały miejsce na Islandii. W 2013 r. parlamentarzystka partii rządzącej Vigdís 

Hauksdóttir, sprawująca jednocześnie funkcję przewodniczącej parlamentarnej komisji 

budżetowej, twierdziła, że media publiczne, RÚV, nie powinny otrzymywać „nienaturalnie” 

wysokiej sumy na swoją działalność, biorąc pod uwagę, że wyraźnie wspierają lewicę (Fontaine 

2014; Helgason 2014). Nie pozostało to niezauważone przez Reporterów bez granic i Islandia 

spadła w rankingach wolności słowa poza pierwszą dziesiątkę. Organizacja tłumaczyła to 

w następujący sposób: „Między 2013 a 2014 rokiem rządząca koalicja prawicowa wielokrotnie 

krytykowała sposób przekazywania informacji przez telewizję i radio RÚV TV i używała tego 

jako wymówki do dramatycznego ograniczenia budżetu (mediów publicznych)”. 

 W Finlandii, w której politycy również decydują o przekazaniu kwoty podatku Yle 

mediom publicznym, nie było dotychczas takich problemów. W 2013 r. wystąpiła sytuacja, 

                                                
3 Rok wydania publikacji w oryginale.  



Maja Chacińska 

22 

w której część parlamentarzystów próbowała podjąć decyzję o mediach publicznych bezwiedzy 

i zgodyinnych partii. Kwestia dotyczyła możliwości wykorzystywania przez inne organizacje 

medialne podatku przeznaczonego na fińskie media publiczne. W związku z brakiem konsensusu 

decyzji nie podjęto (Fördelning av Yle-skatten tände inte politikerna). 

 

Konsensus w nordyckiej kulturze politycznej 

Kultura polityczna ma znaczący wpływ na kształt mediów danego państwa, szczególnie 

publicznych, co wykazywał między innymi Juliusz Braun (2008: 200), opisując zależność 

miedzy modelem mediów publicznych a kulturą polityczną na przykładzie polskich mediów. 

Braun dochodzi do wniosku, że w przypadku niezależności mediów są to dwa zjawiska 

motywujące się nawzajem: „(...) istnienie niezależnych mediów jest nieodłącznym elementem 

kultury politycznej uczestnictwa. Ale jednocześnie niezależne media są produktem tej formy 

kultury politycznej. (...) Media w pierwszym znaczeniu można uznać za niezbędny czynnik 

rozwoju obywatelskiej i demokratycznej kultury politycznej. W znaczeniu drugim są elementem 

struktur demokratycznego państwa, a ich kształt organizacyjno-prawny jest produktem 

istniejącej kultury politycznej.” (Braun 2008: 201-202). 

W przypadku nordyckich mediów publicznych elementy kultury politycznej, które 

szczególnie oddziałują na struktury i treści mediów, to równość, egalitaryzm, uczciwość, 

korporacjonizm, ale przede wszystkim opisywana w dalszej części zasada konsensusu.  

W niniejszym artykule będę stosowała to pojęcie w rozumieniu Gabriela Almonda (1956: 

396) – badacz opisywał kulturę polityczną jako „osadzenie każdego systemu politycznego 

w szczególnym wzorcu ukierunkowania działania politycznego”. 

W 1963 r. Gabriel Almond i Sydney Verba (1989: 7) opisali historię kultury 

obywatelskiej, opierając się przede wszystkim na doświadczeniach Wielkiej Brytanii i USA, 

wyróżnili jednak Skandynawię, twierdząc, że wypracowała „własną wersję kultury politycznej 

i praktyki akomodacji i kompromisu”. W dzisiejszej Skandynawii, a więc również Finlandii, 

przekłada się to na model z jednej strony silnego i interweniującego państwa, ale z drugiej na 

dobrze funkcjonujące społeczeństwo obywatelskie. Almond i Verba (1989: 32) przewidywali 

taką sytuację, twierdząc, że przechodząca rewolucję kultura polityczna w demokracjach oscyluje 

w kierunku „kultury uczestnictwa“. 

Jedną z najbardziej charakterystycznych, znanych i opisywanych cech skandynawskiej 

kultury politycznej jest stosowanie zasady konsensusu. Badacz fiński Petteri Pietikäinen (2007: 

26) stwierdza, iż szukanie konsensusu doprowadziło do sukcesu szwedzkiej socjaldemokracji: 



Political Preferences 

 

23 

„partia przyjęła drogę reform i szukania konsensusu zamiast rewolucji i konfrontacji od 

momentu dojścia do władzy w 1932 roku”. W przypadku Finlandii, jak wspomniano we wstępie, 

kultura polityczna została w dużej mierze przejęta od Szwecji. Zasada konsensusu 

skandynawskiego nie pozwala na zbytnie indywidualne odstępstwa: jak stwierdzają badacze 

szwedzcy Henrik Berggren i Lars Trädgårdh (2015: 42): „Raczej konsensus i konformizm 

społeczny niż indywidualne prawa”. 

Przyczyn silnego zakorzenienia tych cech w skandynawskiej kulturze politycznej 

historycy doszukują się między innymi w uwarunkowaniach geograficzno-klimatycznych, które 

w zamierzchłych czasach zmuszały ludzi rozproszonych w nielicznych wsiach i miasteczkach 

o surowym klimacie do współpracy (Hampden-Turner & Trompenaars 2006: 249).  

Konsensus i korporacjonizm zostały ugruntowane w skandynawskiej kulturze politycznej 

w okresie tworzenia nordyckiego modelu państwa opiekuńczego – w czasie Wielkiego Kryzysu, 

kiedy to konflikty klasowe powodowały podziały w Europie. W Skandynawii ten okres 

charakteryzuje się współpracą między klasami społecznymi i partiami politycznymi, na przykład 

szwedzkie partie polityczne i organizacje związkowe lepiej potrafiły poradzić sobie 

z niezadowoleniem uboższej części społeczeństwa i doprowadzić do przemian. Gdy Europa 

kontynentalna doświadczała zwiększenia dystansu między klasami, w Skandynawii preferowano 

konsensus i współpracę. 

W życiu politycznym Skandynawii konsensus sprawdzał się dotychczas w wielu 

dziedzinach. W Szwecji od 1994 r. na zasadzie konsensusu, a nie regulacji prawnej,większość 

partii politycznych wprowadziła równouprawnienie na swoich listach wyborczych, popularnie 

nazywane „Co drugie (miejsce) dla Pań“ (szw. Varannan Damernas) (Rickne & Folke 2012: 

18). Inną kwestią, w której politycy szwedzcy, ale również fińscy starają się szukać konsensusu 

i podejmować decyzje ponad podziałami politycznymi są regulacje dotyczące mediów 

publicznych. Badacze norwescy piszą:„Jeżeli wybuchają konflikty, procesy konsultacji są 

wdrażane, aby ustabilizować sytuację i harmonizować interesy mediów prywatnych 

i publicznych“ (Syvertsen et al. 2016: 48). W dalszej części artykułu opisany jest jeden z takich 

przypadków w parlamencie fińskim.  

 

Naciski polityków na media publiczne – przypadek Finlandii 

W połowie 2016 r. rząd fiński zadecydował o zwiększeniu kapitału spółki skarbu państwa 

Terrafame o ponad 100 milionów euro. Głównym celem wcześniejszego utworzenia spółki było 

przeprowadzenie przez nią zamknięcia upadłej kopalni w miejscowości Sotkamo (Additional 



Maja Chacińska 

24 

capital for Terrafame Group Ltd. 2016). Obawiano się, że zamknięcie kopalni spowoduje 

szkody dla środowiska i w związku z tym odpowiednia kwota dla spółki Terrafame została 

zarezerwowana w budżecie państwa na 2016 r., aby temu zapobiec. Podjęto wtedy również 

decyzję o zamknięciu spółki Terrafame, jeżeli do końca 2016 r. nie znajdą się prywatni 

inwestorzy, którzy odkupią ją od skarbu państwa. Tymczasem w listopadzie 2016 r. fińskie 

Ministerstwo Gospodarki i Pracy ogłosiło, że spółka, która miała być stopniowo prywatyzowana, 

ma zagwarantowane kolejne 100 milionów euro w budżecie na 2017 r. (Tilläggsbudgeten för 

2016: 11). 

25 listopada fińska telewizja publiczna Yle opublikowała na swojej stronie internetowej 

informację o tym, że prywatna firma bliskiej rodziny, m.in. dzieci Juhy Sipilä, premiera 

Finlandii, podpisała kontrakt z firmą Terrafamena na blisko pół miliona euro (Lindström 2016). 

Sipilä odziedziczył firmę, założoną przez dziadka, ale w 2013 r. przekazał ją dzieciom. Premier 

nie chciał skomentować informacji Yle (Lindström 2016), natomiast zareagował wpisem na 

swoim blogu, w którym twierdził, między innymi, że jest oskarżany bezpodstawnie o konflikt 

interesów, a także, że czuje się urażony postawą mediów publicznych (Kraemer 2016). 

Po publikacji Yle sprawa konfliktu interesów przy kapitalizacji firmy Terrafame została 

zgłoszona do zbadania do fińskiego parlamentarnego rzecznika praworządności4 Petri 

Jääskeläinena aż 22 razy. Premier mógł po prostu zaczekać na orzeczenie rzecznika, odmawiając 

komentarzy. Tymczasem kilka dni później tygodnik opinii „Suomen Kuvalehti” ujawnił, iż Juha 

Sipilä kontaktował się drogą e-mailową z Yle, w sprawie publikacji, po czym telewizja 

publiczna znacznie ograniczyła publikacje i emisje informacji na ten kontrowersyjny temat 

(Vento & Lappalainen 2016). 

Gospodarz talk show fińskiej telewizji publicznej Ruben Stiller poskarżył się w serwisie 

Twitter na cenzurę, pisząc 28 listopada: „Nie wolno nic mówić na następujące tematy: Sipilä, 

nadużycia, Terrafame. To wrażliwe kwestie. Ani słowa” (Twitter: Ruben Stiller, 28.11.2017). 

Tego samego dnia dziennikarz nazwał w swoich wpisach Finlandię „firmą premiera” oraz 

podziękował szwedzkojęzycznej telewizji Yle za wywiad z medioznawczynią profesor Anu 

Koivunen na ten temat, zamieszczając link do rozmowy. Wywiad został opublikowany, zanim 

wyszły na jaw e-maile premiera i medioznawczyni komentowała jedynie jego wpisy na blogu. 

Anu Kuivunen powiedziała między innymi: „Oczywiście (premier) ma prawo skorygować 

błędne informacje i zaznaczyć swoją opinię na ten temat. Ale uważam, że wykazał się brakiem 

                                                
4 Justitieombudsman, zajmuje się kwestią przestrzegania prawa przez urzędy i instytucje publiczne, 

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/svenska/jo/jo-uppgifter.htx (16.06.2017) 

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/svenska/jo/jo-uppgifter.htx


Political Preferences 

 

25 

dobrego osądu. (...) Mamy czwartą władzę, która kontroluje będących u władzy – takie jest 

zadanie mediów” (Kraemer 2016). 

Zachowanie premiera skrytykowała również przewodnicząca fińskiego Związku 

Dziennikarzy, Hanne Aho, poprzez wpis na Facebooku. Aho stwierdziła m.in.: „Absolutnym 

obowiązkiem dziennikarzy jest przekazywać społeczeństwu wszelkie informacje o politykach, 

które uważają za istotne” (Kraemer 2016). 

 Dopiero jednak publikacja tygodnika „Suomen Kuvalehti” z 30 listopada, sprawiła, że o 

kontrowersji zaczęły również mówić i pisać zagraniczne media, m.in. BBC, Fox News, 

„Financial Times”, „EU Observer”, „Deutsche Welle”, a także media w pozostałych krajach 

nordyckich (np. szwedzka gazeta „Aftonbaldet”)5. Według relacji mediów Juha Sipilä wysyłał 

wiadomości i dzwonił do redaktora naczelnego działu informacyjnego Atte Jääskeläinena, 

oraz wysłał ponad 15 wiadomości mailowych do jednej z dziennikarek przygotowujących 

materiał o nim, Salli Vuorikoski. „Frankfurter Allgemeine Zeitung” nazwał nawet Sipilä „małym 

Trumpem” (Frankfurter Allgemeine: Juha Sipilä, Finland’s Prime Minister a small Trump?). 

 1 grudnia 2016 r. nastąpił zwrot w sprawie, ponieważ Salla Vuorikoski, dziennikarka 

Yle, do której premier przesyłał e-maile, postanowiła opublikować ich treść na swoim profilu 

na Facebooku. Vuorikoski poprzedziła to długim wpisem, w którym motywuje publikację 

wiadomości od Juhy Sipilä prawem obywateli do informacji w kwestiach ważnych społecznie. 

Dziennikarka stwierdza również: „Nie ma niczego niezwykłego w tym, że polityk – nawet 

premier – przekazuje redakcji i poszczególnym dziennikarzom krytyczne uwagi, na przykład 

dotyczące spraw związanych z dziennikarskim warsztatem pracy. (...) Myślę, że sprawa dojrzała 

do publikacji w momencie, kiedy premier zaczął przekazywać zarówno redaktorowi naczelnemu, 

jak i mnie wiadomości przesyłane mu na adres parlamentu przez obywateli” (Vuorikoski 2016). 

Wiadomości od obywateli, które dziennikarka dostała od premiera, nie dotyczyły 

omawianego tu problemu, ale ogólnie Yle jako nadawcy publicznego. Premier wybrał takie, 

w których obywatele byli z różnych powodów niezadowoleni z działalności Yle. Vuorikoski 

zdecydowała się nie publikować wiadomości od widzów i słuchaczy, które przesłał jej premier, 

uznając, że obywatele mają prawo do krytyki nadawcy oraz że wiadomości te nie były 

skierowane do niej. Dziennikarka dodała również, że publikacja wiadomości od premiera jest jej 

decyzją i że nie konsultowała się w tej kwestii z kierownictwem mediów publicznych.  

                                                
5 Linki do informacji zamieszczono w Bibliografii. 



Maja Chacińska 

26 

Przedstawiona korespondencja rozpoczyna się od prośby Salli Vuorikoski o odpowiedź 

na dwa pytania dotyczące sprawy Terrafame. Reakcja premiera Sipilä jest była bardzo 

emocjonalna. Uznał on, że skoro tekst został opublikowany, a on nie miał prawa do obrony, nie 

będzie w związku z tym odpowiadał na insynuacje.  

Cała korespondencja przebiegała w podobnym tonie. Dziennikarka prosiła o komentarz, 

twierdząc, że Yle w dalszym ciągu jest nim zainteresowane, natomiast premier oskarżał 

telewizję publiczną o wyciąganie daleko idących wniosków, insynuacje i wciąganie jego dzieci 

i krewnych w rozgrywki polityczne, stwierdzał również, że reporterzy Yle są nierzetelni, a na 

koniec, że wiarygodność telewizji publicznej ocenia na zero. Jednym z powodów takiej oceny 

była, według Sipilä, tendencyjność Yle w informowaniu na temat działań partii rządzącej do tego 

stopnia, że „opozycja nie jest już potrzebna” (Vuorikoski 2016). 

 Po opublikowaniu korespondencji przez Sallę Vuorikoski ówczesna przewodnicząca 

Sojuszu Lewicy, Li Andersson zażądała ujawnienia korespondencji między premierem 

a redaktorem naczelnym Yle – Atte Jääskeläinenem, ze względu na podejrzenia nacisków 

ze strony premiera (Teivainen 2016). Jednocześnie największy dziennik fiński „Helsingin 

Sanomat” ujawnił, że Juha Sipilä już wcześniej podejmował próby wpływania na nadawcę 

publicznego, który w rezultacie rezygnował z niektórych publikacji, niewygodnych dla premiera 

(Teittinen 2016).   

 Jak wspomniano, od momentu umieszczenia wpisu na blogu Juha Sipilä nie chciał 

w ogóle komentować tych doniesień, uznając, że zaczeka na werdykt rzecznika praworządności. 

Niemniej w tym momencie opinia publiczna miała już do czynienia z dwoma sprawami: 

możliwym konfliktem interesu przy dofinansowaniu kopalni oraz podejrzeniem o naciski 

premiera na media i dziennikarzy. W kontekście opisanej wcześniej dumy z wolności słowa 

można było spodziewać się podania się premiera do dymisji po ujawnieniu korespondencji.  

 

Dyskusja na temat wolności słowa w mediach fińskich 

 W jedynym w tym czasie wystąpieniu w mediach, 10 grudnia 2016 r. w telewizji 

śniadaniowej Yle, Sipilä przyznał, że zastanawiał się nad ustąpieniem, ale nie chciał tego robić 

z powodu swojej „jasnej wizji uratowania naszego państwa dobrobytu” (PM Sipilä on recent 

freedom of press row: “I considered resigning”). Tymczasem zaledwie kilka dni później 

rezygnację złożyli reporterzy Yle, zajmujący się sprawą premiera, wspomniana Salla Vuorikoski 

i dyrektor redakcji publicystyki i informacji Jussi Eronen. Ten ostatni jako powód odejścia podał 



Political Preferences 

 

27 

„różnice opinii dotyczące wolności słowa między nim a przełożonym Atte Jääskeläinenem” 

(Palm 2016). 

Największa fińska gazeta szwedzkojęzyczna „Hufvudstadsbladet” cytuje wpisy 

dziennikarza w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter). Eronen pisze tam wprost, 

że jego wolność słowa w Yle została ograniczona, kiedy poproszono go, aby zmniejszył liczbę 

materiałów dotyczących możliwego konfliktu interesów: „Nie mogę tego zaakceptować. (...) Pod 

kierownictwem redaktora naczelnego (Jääskeläinena) redakcja patrzy przez palce na polityków – 

szczególnie na premiera” (Palm 2016). Dziennikarze zostali zatrudnieni w tygodniku „Suomen 

Kuvalehti”, tym samym, który jako pierwszy opublikował informacje o e-mailach premiera. 

 Na sytuację zareagowały fińskie organizacje branżowe. Związek Dziennikarzy zażądał 

niezależnego audytu Yle. Przewodniczący związku Juha Rekola w wypowiedzi dla norweskich 

mediów stwierdził, że sprawa ewentualnego wpływania premiera na media publiczne jest 

wielkim skandalem (Drevon 2017). Opisywana w pierwszej części niniejszego artykułu Rada 

Mediów otrzymała 15 skarg od obywateli zarówno w związku z ewentualnymi naciskami 

kierownictwa Yle na dziennikarzy, jak i z samą publikacją materiału o premierze i firmie 

Terrafame. 

 W lutym 2017 r. swój werdykt w sprawie konfliktu interesów premiera fińskiego 

opublikował rzecznik ds. praworządności. Według prawa fińskiego konflikt taki występuje m.in. 

w sytuacji, gdy decyzje w sprawie mogą przyczynić się do zysków dzieci osoby decyzyjnej 

(Förvaltningslag 6.6.2003-434). Rzecznik uznał, że nie było tak w przypadku kapitalizacji 

Terrafame i w związku z tym decyzje premiera nie były podejmowane w sytuacji konfliktu 

interesów (Justitieombudsmannen: Statsministern var inte jävig i Terrafameärendet). 

W tym samym czasie JSN wydała swój werdykt w sprawie publikacji materiału 

przygotowanego przez Sallę Vuorikoski. Rada uznała, że materiał Yle na temat premiera był 

negatywny, ale nie naruszał zasad etyki dziennikarskiej Rady (Koskinen 2017)6. 

Werdykt JSN w drugiej sprawie przeciwko Yle – uleganiu naciskom premiera – zapadł 

w marcu 2017 r., a jego ogłoszenie wzbudzało tyle emocji, że było relacjonowane na żywo przez 

media elektroniczne. Dział informacyjny Yle uznano za winny podejmowaniu decyzji 

dotyczących sprawy związanej z firmą Terrafame pod wpływem rozmów kierownictwa 

z premierem, czyli złamania dwóch zasad kodu etycznego JSN, cytowanych w pierwszej części 

artykułu. Według Rady nie było żadnych podstaw dziennikarskich, aby podejmować takie 

                                                
6 Informację podaję za wywiadem z przewodniczącą Rady Eliną Grundström dla Yle, na stronie internetowej Rady 

jest jedynie informacja, czy werdykt był uniewinniający, czy skazujący. 



Maja Chacińska 

28 

decyzje, jakie podjęło Yle. Rada uznała również, że działania Juhy Sipilä można interpretować 

jako naciski na nadawcę publicznego i próbę ograniczenia wolności słowa (Brunell 2017). 

W tym czasie Reporterzy bez granic opublikowali ranking za 2016 r.: Finlandia spadła 

w nim jedynie o dwa miejsca – wyprzedziły ją Norwegia i Szwecja (RSF Ranking 2017). 

Organizacja jeszcze w grudniu 2016 r. wydała oświadczenie potępiające, jak to nazwano 

„nękanie dziennikarki” przez premiera (RSF condemns Finnish premier’s harassment of state TV 

journalists).  

Następną odsłoną skandalu i publicznej debaty na temat wolności słowa w Finlandiibyła 

publikacja raportu z niezależnego audytu Yle w maju 2017 r. Raport został przygotowany przez 

profesor prawa Olli Mäenpää, który miał za zadanie zbadać przede wszystkim niezależność 

nadawcy publicznego. Mäenpää doszedł do wniosku, że media publiczne i dziennikarze Yle są 

niezależni i instytucja kładzie na to duży nacisk, niemniej istnieją pewne obszary 

problematyczne. Za jeden z takich obszarów uznano brak prawnego umocowania niezależności 

Yle. Dotychczas autonomię dziennikarską nadawcy gwarantował konsensus polityczny, autor 

raportu uznał jednak, że nie jest on wystarczający (Ebbe 2017). W dniu publikacji raportu zarząd 

Yle zobowiązał prezesa mediów publicznych do przygotowania kroków naprawczych 

(Lindström 2017). 

Dzień później ukazała się książka byłych dziennikarzy Yle, Salli Vuorikoski, Jussi 

Eronena i Jarno Liskiego na temat fińskich mediów publicznych o znaczącym tytule „Ylegate”. 

Autorzy dowodzili w niej, że „Redaktor naczelny fińskojęzycznej redakcji informacji 

i publicystyki Yle Atte Jääskeläinen świadomie przejął kontrolę nad kwestiami dziennikarskimi, 

aby mieć wpływ na treści, które mogłyby być szkodliwe dla niektórych polityków” (Swanljung 

& Ekholm 2017). 

Pod koniec maja dyskusję wywołał ponownie sam Jääskeläinen w wypowiedzi dla 

„Helsingin Sanomat”, sugerując możliwość rezygnacji Yle z członkostwa w Radzie Mediów, 

w sytuacji gdyby regulacje Rady były zbyt daleko idące w sprawach merytorycznych. W takim 

przypadku media publiczne mogłyby utworzyć własną instytucję do spraw etyki dziennikarskiej 

(Berner & Hämäläinen 2017). W związku z burzliwą dyskusją, którą wywołał wywiad, 

w szczególności w mediach społecznościowych, Jääskeläinen jeszcze tego samego dnia 

tłumaczył się na swoim koncie w serwisie Twitter. W kilku wpisach wyjaśniał, że nawet nie 

wspomniał w wywiadzie o opuszczeniu Rady przez Yle oraz że był zdenerwowany 

i przejęzyczył się: „Nie zamierzałem podważać pozycji JSN, jestem za silną Radą” (Twitter: Atte 

Jääskeläinen, 28.05.2017). 



Political Preferences 

 

29 

Szwedzkojęzyczna redakcja informacyjna Yle zareagowała wywiadem z Yrsą Stenius, 

byłą szwedzką Rzeczniczką ds. Prasy (szw. Allmänhetens pressombudsman)7. Stenius uznała 

podważanie działalności JSN za niepokojące: „Jeżeli nie będzie procedur kontrolnych, 

w publicystyce szybko nastanie dziki zachód” (Evers 2017). 

W wyniku burzy medialnej i zapewne również nieostrożnych wypowiedzi Atte 

Jääskeläinena, dzień później ogłoszono, że opuszcza on Yle. Zakończenia współpracy 

z dyrektorem publicystyki zarząd mediów publicznych nie nazwał dymisją ani zwolnieniem, 

ale „wspólną decyzją” wypracowaną podczas negocjacji między Jääskeläinenem, zarządem 

i prezesem Yle, opartą o „całościową ocenę wielu różnych czynników” (Gestrin-Hagner 2017). 

 

Wnioski – Finland of the Free? 

Śledząc fińską dyskusję na temat wolności słowa w mediach tradycyjnych 

i społecznościowych, wydaje się, że organizacje medialne wyciągnęły odpowiednie wnioski 

i ostatecznie fińska samoregulacja mediów zdała egzamin. Zareagowało społeczeństwo, 

zgłaszając problem nacisków do Rady Mediów. Rada Mediów ukarała nadawcę publicznego, 

który z kolei poddał się zewnętrznemu audytowi i zwolnił odpowiedzialnego redaktora 

naczelnego. Zadziałały więc mechanizmy i procedury stojące na straży wolności słowa. Ponadto, 

cała sytuacja wywołała oburzenie społeczne i debatę medialną, co pokazało, że społeczeństwo 

fińskie nie akceptuje cenzury w mediach.  

Wydaje się, że w ostatecznym rozrachunku media zareagowały poprawnie: prywatne, 

piętnując cenzurę w publicznych, a publiczne przyjmując tę krytykę i podejmując odpowiednie 

kroki. Co więcej, zarząd mediów publicznych postanowił, że audyty zewnętrzne będą odbywały 

się regularnie, „aby wzmocnić niezależność i jakość” Yle (Yle börjar beställa regelbundna 

utvärderingar av sin verksamhet). Reakcja Reporterów bez granic również świadczy 

o stosunkowo pozytywnej ocenie przebiegu sprawy; Finlandia znalazła się na trzecim miejscu 

w rankingu, co nadal jest bardzo wysoką pozycją, chociaż niewątpliwą porażką było odejście 

z Yle dwójki dziennikarzy. W przypadku opisywanej sytuacji na Islandii, państwo to spadło 

w rankingu Reporterów bez granic z dziesiątego miejsca w 2015 r. na dziewiętnaste w 2016 r. 

(Ranking RSF 2002-2016). 

Dlaczego w tej sytuacji audytujący Yle profesor Olli Mäenpää uważał, że niezależność 

Yle powinna być zagwarantowana ustawą? Czy nie wystarczy Ustawa o wolności słowa oraz 

                                                
7 Rzecznik ds. Prasy przyjmuje skargi od obywateli, którzy czują się pokrzywdzeni przez publikacje w mediach. 

Rzecznik decyduje o umorzeniu sprawy lub przekazaniu jej do rozpatrzenia szwedzkiej Radzie Mediów (szw. 

Pressens Opinionsnämnd). 



Maja Chacińska 

30 

Ustawa o mediach publicznych (Lag om Rundradion Ab, 22.12.1993/1380). W Ustawie 

o mediach publicznych określona jest misja Yle, jednak w odróżnieniu od Szwecji czy Danii 

w wytycznych misji fińskich mediów publicznych niezależność nie jest wymieniana. 

W przytaczanych artykułach prasowych, wspomina się lub sugeruje, że politycy fińscy nie 

uważają za niestosowne bezpośrednich kontaktów z dziennikarzami różnych mediów, 

a dziennikarze nie uważają się za zależnych od polityków czy naciskanych przez nich. 

W Szwecji nie ma takiej praktyki, dziennikarze kontaktują się zwykle z rzecznikami partii, co 

nie oznacza, że politycy nie próbują wpływać na media, nie tylko publiczne.  

Przykładem może być sytuacja z 2016 r., kiedy dziennikarz szwedzkiej telewizji 

publicznej telefonicznie kontaktował się z rzecznikiem prasowym jednej z partii, aby zaprosić 

polityka partii na debatę. Rzecznik zapytał dziennikarza, czy mógłby nie poruszać jednej 

z problematycznych w tym momencie kwestii dla partii i proponował w zamian wysłanie do 

studia polityków, którzy poddadzą krytyce inne, mniej niewygodne dla partii zagadnienia. 

Dziennikarz nie zgodził się, a próba ta została natychmiast opisana na portalu informacyjnym 

szwedzkiej telewizji publicznej SVT. Słowa dziennikarza w artykule pokazują stosunek mediów 

publicznych do tego typu zachowań polityków: „Nie wierzyłem własnym uszom. Nigdy 

wcześniej nie słyszałem czegoś takiego z ust przedstawiciela szwedzkiej partii politycznej” 

(Sundberg 2016). 

Zachowanie premiera Finlandii pokazuje, że mimo iż większość dziennikarzy fińskich 

twierdzi, że nie czuje się naciskana przez kontaktujących się z nimi polityków, takie kontakty 

dają szerokie pole do nadużyć. Fińskie media publiczne są obecnie w tej delikatnej sytuacji, 

iż ich finansowanie jest całkowicie uzależnione od polityków i mimo że wcześniej nie było 

problemu z wypłacaniem całości podatku przynależnego Yle, przypadek premiera pokazuje, 

że i ten konsensus może być naruszony.  

W niektórych mediach próbowano tłumaczyć zachowanie Juhy Sipilä jego krótkim 

stażem w polityce. Sipilä do 2011 r. zajmował się biznesem, piastował różne stanowiska, m.in. 

prezesa zarządu, w różnych spółkach (Sylwetka Juhy Sipilä). Wspomniany wcześniej 

przewodniczący Związku Dziennikarzy Juha Rekola w wywiadzie dla mediów norweskich 

wyjaśniał zachowanie premiera w następujący sposób: „On nie rozumie roli premiera, nie 

odróżnia roli ministra od religijnego, bardzo religijnego, biznesmena. Uważa uprawnione pytania 

o biznes i decyzje polityczne, o połączenie tych dwóch kwestii, uważa to za ataki na swoją 

osobę, a przecież tak nie jest” (Drevon 2017). 



Political Preferences 

 

31 

Takie wyjaśnienie zachowania premiera nie jest jednak szczególnie wiarygodne, 

ponieważ w momencie, gdy skandal miał miejsce Sipilä był parlamentarzystą od ponad pięciu 

lat, co powinno być wystarczającym czasem na zrozumienie charakteru kontaktów pomiędzy 

mediami a politykami. Ponadto premier nie działa w próżni, ma przecież doradców, reprezentuje 

swoją partię polityczną. Już po pierwszym wpisie na blogu ktoś z otoczenia powinien doradzić 

Sipilä, że postawa „urażonego działaniem mediów” (Drevon 2017) nie jest najlepszym wyjściem 

w tej sytuacji. 

Jak wspomniałam, zachowanie premiera fińskiego porównywano do ataków Donalda 

Trumpa na media i jego nocnej aktywności w serwisie Twitter, które nie były dobrze 

przyjmowane w mediach skandynawskich (np. Bonsdorff 2016). Pomiędzy Trumpem a Sipilä są 

pewne podobieństwa: obaj zaczynali w biznesie, mają duży majątek i krytykę w mediach 

rozumieją jako atak na swoją osobę. Przynależność do konserwatywnego odłamu luteranizmu 

stawia Sipilä nieco bliżej amerykańskich Republikanów. Sipilä jest członkiem chrześcijańskiego 

ruchu religijnego Słowo Pokoju, co wyróżnia go wśród polityków nie tylko fińskich, ale w ogóle 

skandynawskich.  

Ponadto, mimo że Partia Centrum, którą reprezentuje Sipilä, należy do frakcji liberałów 

w Parlamencie Europejskim, w Skandynawii rządzonej przez wiele lat przez socjaldemokratów 

zwycięstwo tej partii, razem z dobrym wynikiem narodowo-konserwatywnej Partii Finów, 

z którą Sipilä wszedł ostatecznie w koalicję, uznano za wyraźny zwrot w prawo (np. Liekola 

2015)8. 

Wspomniane wcześniej usprawiedliwienie Sipilä zapytanego o ustąpienie było głównym 

hasłem programu wyborczego Partii Centrum w wyborach parlamentarnych w 2015 r. 

Ugrupowanie zapowiadało uzdrowienie fińskiego państwa dobrobytu i odzyskanie 

konkurencyjności Finlandii na rynku międzynarodowym.  

Polityka rządu Sipilä znacznie jednak różni się od pomysłów Donalda Trumpa. Można 

jednak zastanawiać się, czy ciągłe krytykowanie i oskarżanie mediów przez Trumpa nie ośmiela 

innych polityków do dezawuowania mediów i podważania podawanych przez nie informacji. 

Podobnie mogła zadziałać fala tak zwanych „fake news” i w konsekwencji globalnego braku 

                                                
8 Partia Finów po zmianie lidera na bardziej populistycznego opuściła rząd. Koalicję rządową udało się jednak 

uratować z powodu rozłamu w partii Finów, jej mniej konserwatywni politycy utworzyli ugrupowanie Nowa 

Alternatywa, które zdecydowało się pozostać w rządzie i gabinet Sipilä utrzymał większość w parlamencie.  Nie 

wiem, z czym tu jest problem, rozłam jest opisany po przecinku, może powinien być dwukropek? Partia Finów 

podzieliła się odeszli z niej mniej konserwatywni politycy i stworzyli partię Nowa Alternatywa. 



Maja Chacińska 

32 

zaufania do mediów – Sipilä twierdził na przykład, że artykuł Yle to niesprawdzone 

i nieprawdziwe informacje.  

W pewnym sensie zachowanie premiera Finlandii można uznać za bardziej karygodne niż 

zachowanie Trumpa. Prezydent USA krytykuje media jawnie na swoim koncie w serwisie 

Twitter oraz w przemówieniach na wiecach poparcia, tymczasem Juha Sipilä pisał e-maile 

i przeprowadzał rozmowy telefoniczne, o których wiedziały początkowo tylko dwie strony tych 

kontaktów. 

To, co również mogło wywołać porównania z Trumpem, to słowa premiera 

o ewentualnym ustąpieniu, a przede wszystkim stwierdzenie, iż nie chce tego robić, ponieważ 

wie, jak uzdrowić państwo. Wywieranie nacisków na media publiczne można w tym kontekście 

interpretować jako nadużywanie władzy dla wyższych celów. W tym wypadku jest to zamach na 

wolność słowa pod wykorzystywanym przez polityków w krajach demokratycznych pretekstem 

przeprowadzenia reform czy ochrony obywateli przed zagrożeniem.  

Przypadek Finlandii, choćby w porównaniu z obecną sytuacją w polskich mediach 

publicznych, pokazuje z jednej strony, jak „kruchą” wartością jest wolność słowa, a z drugiej, 

jak dużą rolę odgrywa jednak kultura polityczna rządzących, a przede wszystkim przestrzeganie 

opisywanej zasady konsensusu. Juha Sipilä został oczyszczony przez rzecznika praworządności 

z oskarżeń o konflikt interesów, nie miał jednak prawa naciskać na Yle. Po oczyszczeniu 

z zarzutów przez rzecznika, mimo posiadania większości w parlamencie nie próbował zmieniać 

sytuacji mediów publicznych, ani ich sobie podporządkowywać ustawowo. Co więcej, 

27 czerwca 2017 r. do Ustawy o mediach publicznych wprowadzono zaproponowane przez rząd 

poprawki, w których zamieszczono następujące zdanie: „Spółka (Yle) ma poprzez swoją 

działalność promować wolność słowa, wysokiej klasy dziennikarstwo i różnorodność 

w mediach.” (Lag om ändring av lagen om Rundradion Ab, 436/2017).  

Poprawki wzmocniły również pozycję Rady Zarządzającej Yle, którą wybiera parlament. 

Mogłoby się to wydawać próbą zwiększenia wpływu polityków na media publiczne, jednak 

rozszerzenie uprawnień Rady dotyczyło przede wszystkim nowych technologii: zatwierdzania 

wprowadzania nowych funkcji i platform oraz decyzji dotyczących strategii Yle, nie ma jednak 

mowy o ingerencji w treści programów. Natomiast wybór do Rady był dotychczas 

przeprowadzany w zgodzie z zasadą konsensusu.  

Przywołana już fińska medioznawczyni Anu Koivunen (2017: 48) opublikowała 

krytyczny wobec relacji fińskich mediów z politykami artykuł w „Nordicom Information”. 

Koivunen pisze między innymi, że skandal nazywany Ylegate lub Sipilägate pokazuje, 



Political Preferences 

 

33 

iż interpretacji może podlegać nadrzędna zasada dziennikarstwa: „Dziennikarz jest przede 

wszystkim odpowiedzialny przed czytelnikami, słuchaczami i widzami, którzy mają prawo 

wiedzieć, co dzieje się w społeczeństwie” (2017: 48). 

Badaczka uważa też, że sprawa Yle kwestionuje powszechną w branży legitymizację 

fińskiej Rady Medialnej. Sądzę, że przedstawiony przeze mnie przebieg wypadków pokazuje, 

że kryzys może przechodzić fińska zasada konsensusu w sprawach dotyczących wolności słowa 

i niezależności mediów publicznych. Redaktor, który podważał decyzje Rady, został zwolniony, 

ale już w przypadku niezależności mediów publicznych uznano, że należy wprowadzić 

odpowiednie zapisy w ich misji, bo samo „umówienie się” polityków uznano 

za niewystarczające. W świetle opisanych wydarzeń i podjętych decyzji słynna fińska wolność 

słowa obroniła się, niemniej sprawa Juhy Sipilä pokazuje, że trzeba jej bronić przed zakusami 

polityków nawet w krajach o długiej tradycji demokratycznej.  

 

Bibliografia: 

Additional capital for Terrafame Group Ltd, Ministerstwo Gospodarki i Pracy, 29.06.2016 https://tem.fi/en/article/-

/asset_publisher/terrafame-group-oy-lle-lisapaaomaa (02.07.2017). 

Almond, G. (1956). Compartive Political Systems. The Journal of Politics, 18 (3), 391–409. 

Almond, G., & Verba S. (1989). The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. London: 

Sage Publications. 

Baza danych Nordicom. http://www.nordicom.gu.se/sv/statistik-fakta/mediestatistik (03.07.2017). 

Berggren, H., & Trägårdh, L. (2006). Är svensken människa? Gemenskap och oberoende i det moderna Sverige. 

Stockholm: Norstedts. 

Berner A-S., & Hämäläinen M. (2017). Ylen Jääskeläinen JSN-puheistaan: ”Sanotaan se nyt suoraan, mokasin 

varomattomalla lausunnolla”. Helsingin Sanomat, 28.05., http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005229894.html 

(06.07.2017). 

Bonsdorff, von, J. (2016). Trump, Twitter, lögner och stormgevär. Huvfudstadbladet, 11.12, 

https://www.hbl.fi/artikel/trump-twitter-logner-och-stormgevar-2/ (10.07.2017).  

Braun, J. (2008). Telewizja publiczna w czasach transformacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie 

i Profesjonalne. 

Brundell, E. (2017). ONM: Yles ledning gav efter för påtryckningar, 23.03., 

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/03/23/onm-yles-ledning-gav-efter-patryckningar (05.07.2017). 

Chacińska, M. (2016). Finlandia. W: A. Matykiewicz-Włodarska, & M. Ślufińska (red.), Systemy medialne państw 

Unii Europejskiej. Kraje pierwszej piętnastki. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. 

Drevon, F. (2017). Er Finland fortsatt verdensmester i pressefrihet? Nå kan førsteplassen ryke, 9.03., 

https://www.medier24.no/artikler/er-finland-fortsatt-verdensmester-i-pressefrihet-na-kan-forsteplassen-ryke/377789 

(05.07.2017). 

Ebbe, J. (2017). Mäenpää: Statsministern fick särbehandling av Yle, 15.05., 

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/15/maenpaa-statsministern-fick-sarbehandling-av-yle (05.07.2017). 

http://www.nordicom.gu.se/sv/statistik-fakta/mediestatistik
http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005229894.html
https://www.hbl.fi/artikel/trump-twitter-logner-och-stormgevar-2/
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/03/23/onm-yles-ledning-gav-efter-patryckningar
https://www.medier24.no/artikler/er-finland-fortsatt-verdensmester-i-pressefrihet-na-kan-forsteplassen-ryke/377789
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/15/maenpaa-statsministern-fick-sarbehandling-av-yle


Maja Chacińska 

34 

Ebbe, J. (2017). Rapport: Yles oberoende behöver lagstiftas - ledarskapet är för hierarkiskt, 15.05., 

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/15/rapport-yles-oberoende-behover-lagstiftas-ledarskapet-ar-hierarkiskt 

(05.07.2017). 

Ekdal, N. (2010). Yttrandefriheten och media. W: J. Mustonen (red.), Öppenhetsarvet från Anders Chydenius. Vad 

gör vi med det idag?. Karleby: Anders Chydenius stiftelsens. 

Eriksson, A. (2016). Finnish PM embroiled in press freedom row, Euobserver, 01.12., 

https://euobserver.com/nordic/136109(09.07.2017). 

Evers, N. (2017). Yrsa Stenius: "Det blir vilda västern utan ONM", 28.05., 

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/28/yrsa-stenius-det-blir-vilda-vastern-utan-onm (06.07.2017). 

Finland prime minister denies trying to limit press freedom. Fox News, 30.11.2016., 

http://www.foxnews.com/world/2016/11/30/finland-prime-minister-denies-trying-to-limit-press-freedom.print.html 

(08.07.2017). 

Finnish PM’s emails land him in press freedom row. Financial Times, 

https://www.ft.com/content/ab69edbc-b71e-11e6-ba85-95d1533d9a62?mhq5j=e2 (10.07.2017). 

Fińska Rada Mediów, http://www.jsn.fi/sv/opinionsnamnden_for_massmedier/detta-ar-opinionsnamnden-for-

massmedier/ (02.07.2017). 

Fiński rzecznik praworządności, werdykt z dnia 01.02.2017, 

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/4.htx?id=1223 (06.07.2017). 

Fontaine, P. (2014). State Broadcasting To Rent Out Office Space. The Reykjavik Grapevine, 

http://grapevine.is/news/2014/07/06/state-broadcasting-to-rent-out-office-space/ (03.02.2017). 

Fördelning av Yle-skatten tände inte politikerna. Huvfudstadbladet,13.05.2013, 

http://hbl.fi/nyheter/2013-05-13/449441/fordelning-av-yle-skatten-tande-inte-politikerna (01.02.2016). 

Förvaltningslag (Prawo o spółkach). 6.6.2003-434, 28 § 

http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2003/20030434 (05.07.2017). 

Frankfurter Allgemeine: Juha Sipilä, Finland’s Prime Minister a small Trump?, 

https://finlandpolitics.org/2016/12/22/frankfurter-allgemeine-juha-sipila-finlands-prime-minister-a-small-

trump/(17.06.2017). 

Freedom House, http://freedomhouse.org (31.07.2017). 

Gestrin-Hagner, M. (2017). Yles styrelseordförande Thomas Wilhelmsson: "Det fanns inte längre förutsättningar att 

sköta ledarskapet väl". Huvfudstadsbladet, 29.05., https://www.hbl.fi/artikel/yles-styrelseordforande-thomas-

wilhelmsson-det-fanns-inte-langre-forutsattningar-att-skota-ledarsk/(06.07.2017). 

Hallin, D., & Mancini, P. (2007). Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym. 

Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Hampden-Turner, Ch., & Trompenaars, A. (2006). Siedem kultur kapitalizmu. USA, Japonia, Niemcy, Francja, 

Wielka Brytania, Szwecja, Holandia. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 

Helgason, H.M. (2014). Reporters Without Borders Regret Decline Of Press Freedom In Iceland. The Reykjavik 

Grapevine, 20.11., http://grapevine.is/news/2014/11/20/reporters-without-borders-regrets-decline-of-press-freedom-

in-iceland/ (03.12.2016). 

Journalistreglerna. http://www.jsn.fi/sv/journalistreglerna/ (16.06.2017). 

Justitieombudsmannen: Statsministern var inte jävig i Terrafameärendet. 

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/4.htx?id=1223 (16.06.2017). 

Koivunen, A. (2017). #Sipilägate and the break-up of the political bromance. Crisis in the relationship between 

Finnish media and politicians. Nordicom Information, 39, 44–51. 

Koskinen, E-M. (2017). ONM friar: Yle behövde inte höra statsministern i fallet Terrafame, 23.02., 

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/23/onm-friar-yle-behovde-inte-hora-statsministern-i-fallet-terrafame 

(05.07.2017).  

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/15/rapport-yles-oberoende-behover-lagstiftas-ledarskapet-ar-hierarkiskt
https://euobserver.com/nordic/136109
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/28/yrsa-stenius-det-blir-vilda-vastern-utan-onm
http://www.foxnews.com/world/2016/11/30/finland-prime-minister-denies-trying-to-limit-press-freedom.print.html
https://www.ft.com/content/ab69edbc-b71e-11e6-ba85-95d1533d9a62?mhq5j=e2
http://www.jsn.fi/sv/opinionsnamnden_for_massmedier/detta-ar-opinionsnamnden-for-massmedier/
http://www.jsn.fi/sv/opinionsnamnden_for_massmedier/detta-ar-opinionsnamnden-for-massmedier/
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/4.htx?id=1223
http://grapevine.is/news/2014/07/06/state-broadcasting-to-rent-out-office-space/
http://hbl.fi/nyheter/2013-05-13/449441/fordelning-av-yle-skatten-tande-inte-politikerna
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2003/20030434
https://finlandpolitics.org/2016/12/22/frankfurter-allgemeine-juha-sipila-finlands-prime-minister-a-small-trump/
https://finlandpolitics.org/2016/12/22/frankfurter-allgemeine-juha-sipila-finlands-prime-minister-a-small-trump/
http://freedomhouse.org/
https://www.hbl.fi/artikel/yles-styrelseordforande-thomas-wilhelmsson-det-fanns-inte-langre-forutsattningar-att-skota-ledarsk/
https://www.hbl.fi/artikel/yles-styrelseordforande-thomas-wilhelmsson-det-fanns-inte-langre-forutsattningar-att-skota-ledarsk/
http://grapevine.is/news/2014/11/20/reporters-without-borders-regrets-decline-of-press-freedom-in-iceland/
http://grapevine.is/news/2014/11/20/reporters-without-borders-regrets-decline-of-press-freedom-in-iceland/
http://www.jsn.fi/sv/journalistreglerna/
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/4.htx?id=1223
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/23/onm-friar-yle-behovde-inte-hora-statsministern-i-fallet-terrafame


Political Preferences 

 

35 

Kraemer, von, M. (2016). Medieforskare: Statsministern visar bristande omdöme, 28.11., 

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/28/medieforskare-statsministern-visar-bristande-omdome (16.06.2017). 

Lag om Rundradion Ab (Ustawa o mediach publicznych). 436/2017, 

http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1993/19931380 (31.07.2017). 
 

Lag om rundradioskatt (Ustawa o finansowaniu mediów publicznych). 31.8.2012/484, 

http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2012/20120484 (31.07.2017). 

Liekola, H. (2015). Centern ser ut att vinna valet i Finland, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/center-ser-ut-att-

vinna-valet-i-finland? (30.07.2017).  

Lindström, L. (2016). Statsministerns familj äger bolag som fått order av Terrafame, 25.11, 

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/25/statsministerns-familj-ager-bolag-som-fatt-order-av-terrafame (15.06.2017). 

Lindström, L. (2017). Yles styrelse: De ansvariga redaktörerna har vårt förtroende, 15.05., 

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/15/yles-styrelse-de-ansvariga-redaktorerna-har-vart-fortroende (05.07.2017). 

Mustonen, J. (2010). Förord: Informationsfrihetens dag. W: J. Mustonen (red.), Öppenhetsarvet från Anders 

Chydenius. Vad gör vi med det idag?. Karleby: Anders Chydenius stiftelsen. 

Nordicom Statistics, http://nordicom.gu.se/sv/mediefakta/statistikarkiv (02.02.2016). 

Palm, J. (2016). Journalister lämnar Yle efter kris inom bolaget, https://www.svt.se/kultur/ylechef-avgar-i-protest 

(30.06.2017). 

Pietikäinen, P. (2007). Neurosis and Modernity: The Age of Nervousness in Sweden. Leiden-Boston: Brill Academic 

Publishers. 

PM Sipilä on recent freedom of press row: “I considered resigning”, Yle, 10.12.2016,  

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/pm_sipila_on_recent_freedom_of_press_row_i_considered_resigning/9345541 

(30.06.2017). 

PM Sipilä on recent freedom of press row: “I considered resigning”, BBC, 10.12.2016, 

http://www.bbc.com/news/world-europe-38155965 (10.07.2017). 

Ranking RSF 2017, https://rsf.org/en/ranking/2017 (03.07.2017),  

Ranking RSF 2002-2016, https://rsf.org/en/ranking_list/archive (03.07.2017). 

Reinvere, J. (2016). Kritische Medien erträgt er nicht, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, 18.12., 

http://www.faz.net/suche/?query=Sipilä&suchbegriffImage.x=0&suchbegriffImage.y=0&resultsPerPage=20  

(17.06.2017). 

Rickne, J., & Folke, O. (2012). Kvinnor i politiken och män vid makten? Könskvotering och konkurrens i svenska 

kommuner. Ekonomisk debatt, 1, 16–21. 

RSF condemns Finnish premier’s harassment of state TV journalists, 03.12.2016, https://rsf.org/en/news/rsf-

condemns-finnish-premiers-harassment-state-tv-journalists (05.07.2017). 

Statistikcentralen (2016). Språk efter ålder och kön enligt landskap 1990, 

http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/sv/StatFin/StatFin__vrm__vaerak/030_vaerak_tau_102.px/table/tableViewLayo

ut1/?rxid=8202268f-1acb-49a2-8e78-13bbdf0c12a9 (28.07.2017). 

Sundberg, M. (2016). Så försökte Miljöpartiet utöva påtryckningar mot Aktuellt, 20.04., 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-forsokte-miljopartiet-utova-patryckningar-mot-aktuellt (19.07.2017). 

Svith, F. (2007). Public service per stedfortræder. Jouralistik i offentlighedens tjenste. W: M.B Cartensen, F. Svith, 

& P. Mouritsen (red.), DR og TV2 – i folkets tjenste. Århus: Forlaget Ajour. 

Swanljung, M., & Ekholm, D. (2017). Hårda beskyllningar i bok om Yle: “Fakta som stämmer tas bort och 

journalister varnas”, 16.05., https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/16/harda-beskyllningar-i-bok-om-yle-fakta-som-

stammer-tas-bort-och-journalister 26.05.2017. 

Sylwetka Juhy Sipilä, Parlament fiński, https://www.eduskunta.fi/SV/kansanedustajat/Sidor/1108.aspx# 

(09.07.2017). 

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/28/medieforskare-statsministern-visar-bristande-omdome
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1993/19931380
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2012/20120484
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/center-ser-ut-att-vinna-valet-i-finland
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/center-ser-ut-att-vinna-valet-i-finland
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/25/statsministerns-familj-ager-bolag-som-fatt-order-av-terrafame
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/15/yles-styrelse-de-ansvariga-redaktorerna-har-vart-fortroende
http://nordicom.gu.se/sv/mediefakta/statistikarkiv
https://www.svt.se/kultur/ylechef-avgar-i-protest
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/pm_sipila_on_recent_freedom_of_press_row_i_considered_resigning/9345541
http://www.bbc.com/news/world-europe-38155965
https://rsf.org/en/ranking/2017
https://rsf.org/en/ranking_list/archive
http://www.faz.net/suche/?query=Sipilä&suchbegriffImage.x=0&suchbegriffImage.y=0&resultsPerPage=20
https://rsf.org/en/news/rsf-condemns-finnish-premiers-harassment-state-tv-journalists
https://rsf.org/en/news/rsf-condemns-finnish-premiers-harassment-state-tv-journalists
http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/sv/StatFin/StatFin__vrm__vaerak/030_vaerak_tau_102.px/table/tableViewLayout1/?rxid=8202268f-1acb-49a2-8e78-13bbdf0c12a9
http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/sv/StatFin/StatFin__vrm__vaerak/030_vaerak_tau_102.px/table/tableViewLayout1/?rxid=8202268f-1acb-49a2-8e78-13bbdf0c12a9
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-forsokte-miljopartiet-utova-patryckningar-mot-aktuellt
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/16/harda-beskyllningar-i-bok-om-yle-fakta-som-stammer-tas-bort-och-journalister
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/16/harda-beskyllningar-i-bok-om-yle-fakta-som-stammer-tas-bort-och-journalister
https://www.eduskunta.fi/SV/kansanedustajat/Sidor/1108.aspx


Maja Chacińska 

36 

Syvertsen, T., Mjøs, O. J., Enli, G., & Moe, H. (2014). The New Media World: The Media Welfare State: Nordic 

Media in the Digital Era. Ann Arbor MI: University of Michigan Press. 

Teittinen, P. (2016). Sipilä syytti keväällä Yleä valehtelusta – Yle rajoitti Sipilän sijoitusten käsittelyä ja jätti 

julkaisematta asiaa koskevan jutun, Helsingin Sanomat, 01.12., http://www.hs.fi/politiikka/art-2000004890075.html 

(30.06.2017). 

Teivainen, A. (2016). Andersson: “PM doesn't understand that it's his responsibility to dispel suspicions”. Helsinki 

Times, 02.12., http://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/14390-andersson-pm-doesn-t-understand-

that-it-s-his-responsibility-to-dispel-suspicions.html (30.06.2017). 

Tilläggsbudgeten för 2016 (Poprawka do budżetu państwa), Finlandsförfattningssamling, Utgiven i Helsingfors den 

15 april 2016, https://tem.fi/documents/1410877/2628594/Tilläggsbudgeten-2016.pdf/1fc2bb09-7682-48d4-9003-

3d0fed973701 (02.07.2017). 

Tryckfrihetsförordningen firar 250 år, 2016, 

http://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/aktuelltlista/tryckfrihetsforordningen-fyller-250-ar/ (02.07.2017). 

Twitter, Atte Jääskeläinen, https://twitter.com/attesakari, (28.05.2017). 

Twitter, Ruben Stiller, https://twitter.com/rubenstiller/status/803278050246983680 (16.06.2017); 

https://twitter.com/rubenstiller/status/803280702414458880(16.06.2017). 

Two Finnish journalists resign amid row with prime minister over press freedom, Deutsche Welle, 14.12.2016, 

http://www.dw.com/en/two-finnish-journalists-resign-amid-row-with-prime-minister-over-press-freedom/a-

36766091 (12.07.2017). 

Uimonen, R. (2015). Finland of the free. Index on Censorship, 44 (1), 107–11. 

Vento, H., & Lappalinen, T. (2016). Sipilä myöntää harkintansa pettäneen: ”Luottamukseni Yleen on ihan OK”. 

Suomen Kuvalehti, 30.11., https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sipila-myontaa-harkintansa-pettaneen-

luottamukseni-yleen-ok (16.06.2017). 

Vourikoski, S. (2016). Facebook, https://www.facebook.com/salla.vuorikoski/posts/10154511647352529 

(10.07.2017). 

Yle börjar beställa regelbundna utvärderingar av sin verksamhet, Huvfudstadsbaldet, 13.06.2017, 

https://www.hbl.fi/artikel/yle-borjar-bestalla-regelbundna-utvarderingar-av-sin-verksamhet/ (09.07.2017). 

Ylechef avgår i protest mot chefredaktören – också journalisten Vuorikoski säger upp sig, Hufvudstadsbladet 

14.12.2016, https://www.hbl.fi/artikel/ylechef-avgar-i-protest-mot-chefredaktoren/ (30.06.2016). 

 

 

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000004890075.html
http://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/14390-andersson-pm-doesn-t-understand-that-it-s-his-responsibility-to-dispel-suspicions.html
http://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/14390-andersson-pm-doesn-t-understand-that-it-s-his-responsibility-to-dispel-suspicions.html
https://tem.fi/documents/1410877/2628594/Tilläggsbudgeten-2016.pdf/1fc2bb09-7682-48d4-9003-3d0fed973701
https://tem.fi/documents/1410877/2628594/Tilläggsbudgeten-2016.pdf/1fc2bb09-7682-48d4-9003-3d0fed973701
http://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/aktuelltlista/tryckfrihetsforordningen-fyller-250-ar/
https://twitter.com/attesakari
https://twitter.com/rubenstiller/status/803278050246983680
https://twitter.com/rubenstiller/status/803280702414458880
http://www.dw.com/en/two-finnish-journalists-resign-amid-row-with-prime-minister-over-press-freedom/a-36766091
http://www.dw.com/en/two-finnish-journalists-resign-amid-row-with-prime-minister-over-press-freedom/a-36766091
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sipila-myontaa-harkintansa-pettaneen-luottamukseni-yleen-ok
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sipila-myontaa-harkintansa-pettaneen-luottamukseni-yleen-ok
https://www.facebook.com/salla.vuorikoski/posts/10154511647352529
https://www.hbl.fi/artikel/yle-borjar-bestalla-regelbundna-utvarderingar-av-sin-verksamhet/
https://www.hbl.fi/artikel/ylechef-avgar-i-protest-mot-chefredaktoren/

