
Political Preferences 

 

131 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abstract: 

"Alternative worlds" - differences in a coverage of events in TVN's "Facts" and TVP's 

"News"  

A subject of research are television news bulletins (public television – “Wiadomości” and 

private television – “Fakty”) in view of a presentation of information way. An analyse of a piece 

of discourse helps show differences between journalists who can present opposite facts, and 

consequently they can create public opinion. A research focus on a subject touch on news 

bulletins, different elements which concur to do news and the background. An aim of the analyse 

is also an explanation of causes differences in reporting on. 

  

Key words: 

TV News Bulletin, reporting on events, relations between media and politics 

 

Wprowadzenie 

 W systemach demokratycznych zakłada się, że media powinny być niezależne od sił 

politycznych, wolne w kontekście wyboru tematyki audycji i sposobu jej prezentacji, 

a jednocześnie powinny kierować się standardami wypracowanymi przez samo środowisko 

dziennikarskie. Tyle teorii. Jednakże, w praktyce środki masowego przekazu ulegają 

politycznym naciskom, są zależne od determinant ekonomicznych (reklamodawców, interesów 

właścicieli itd.), a osobiste przekonania dziennikarzy mają wpływ na sposób racjonowania 

wydarzeń. Oddziaływanie tych czynników może mieć różne natężenie. Wpływ każdego z nich 

może być subtelny, często trudno zauważalny dla samego odbiorcy, bądź silny, co przejawia się 

tworzeniem tendencyjnych relacji dziennikarskich. 

„Alternatywne światy”, czyli różnice w 

relacjonowaniu wydarzeń w „Faktach” TVN 

i „Wiadomościach” TVP 

 

Aleksandra Seklecka 

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 

Political Preferences 

2017, vol. 16: 131-152.  

DOI: 10.6084/m9.figshare.5605687  

journals.us.edu.pl/index.php/PP 

Submitted: 08/08/2017 

Accepted: 18/09/2017 

 

 



Aleksandra Seklecka 

132 

 Holistyczne spojrzenie na wspomnianą kwestię wymaga szeroko zakrojonych badań. 

Jednak już wnioskowanie na temat fragmentu dyskursu medialnego pozwoli na ukazanie różnic 

w sposobie widzenia świata przez dziennikarzy, a w konsekwencji możliwości kształtowania 

opinii odbiorców. Dlatego w niniejszym tekście autorka skupiła się na badaniu kilkunastu 

telewizyjnych serwisów informacyjnych dwóch z największych stacji ogólnopolskich („Fakty” 

TVN – stacja prywatna i „Wiadomości” TVP – stacja publiczna) w stosunkowo niewielkim 

okresie (8 dni). „Fakty” powstały w 1997 r., a za ich twórcę uznaje się Tomasza Lisa i Grzegorza 

Miecugowa. „Wiadomości” mają o wiele dłuższą historię. Powstały jesienią 1989 r. i zastąpiły 

kojarzony z niedemokratycznym reżimem „Dziennik Telewizyjny”. Pomimo zmian we władzach 

Telewizji Polskiej dziennikarze pracujący w redakcjach informacyjnych poddawani byli 

różnorakim, mniej lub bardziej silnym, naciskom. Dlatego wielokrotnie oskarżano polityków 

różnych opcji o upolitycznienie mediów publicznych (zob. Jakubowicz 2007; Mielczarek 2007; 

Seklecka 2011). Sprzyjał temu sposób wyłaniania władz mediów, które powoływane były przez 

Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, a jej członkowie pochodzili z wyboru dokonanego przez 

parlament i prezydenta. W 2016 r. na skutek zmian w ustawie o radiofonii i telewizji 

wprowadzono zasadę powoływania rad i zarządów mediów publicznych przez Radę Mediów 

Narodowych, której członkowie też są powoływani przez polityków. W konsekwencji prezesi 

telewizji i radia publicznego mają polityczne powiązania. Przykładem może być obecny prezes 

Jacek Kurski, który był członkiem takich ugrupowań, jak PiS, LPR, Solidarna Polska, czy 

Robert Kwiatkowski (prezes w latach 1998-2004), który był szefem sztabu wyborczego 

Aleksandra Kwaśniewskiego w 1995 roku. Taki stan rzeczy wynika z wysokiego poziomu 

paralelizmu politycznego1, jaki istnieje w relacjach media publiczne – polityka. TVN, mimo 

komercyjnego charakteru, prezentuje krytyczne nastawienie do aktorów politycznych, jednak ta 

krytyka ma różne natężenie, o czym wspomina Bogusława Dobek-Ostrowska (2011: 157-162), 

przytaczając szereg badań, które wskazują, że najostrzej w audycjach tej stacji oceniani są 

działacze PiS. Takie podejście znajduje też potwierdzenie w badaniach zawartości audycji 

informacyjnych i publicystycznych (zob. Analiza serwisów informacyjnych 2013; Monitoring 

wyborczy 2015a; Monitoring wyborczy…: 2015b).  

                                                
1 Do tego pojęcia szczegółowo odnoszą się m.in. Daniel C. Hallin i Paolo Mancini (2007), którzy definiują 

paralelizm polityczny przez pryzmat połączeń organizacyjnych między mediami i partiami, skłonności dziennikarzy 

do aktywności politycznych, stronniczości odbiorców mediów, samej zawartości mediów oraz ról i praktyk 

dziennikarskich. 



Political Preferences 

 

133 

Metodologia 

Celem analizy było zbadanie sposobów relacjonowania wydarzeń przez główne wydania 

serwisów „Fakty” i „Wiadomości”, zarówno biorąc pod uwagę prezentowaną tematykę, 

poruszane wątki, jak i kontekst prezentowanych relacji. Następie istotnym dążeniem było 

pokazanie różnic w sposobie prezentowania wydarzeń między analizowanymi stacjami, gdyż 

autorka a priori zakładała istnienie takowych. Kolejnym dążeniem była próba wyjaśnienia 

przyczyn występowania odmiennego sposobu relacjonowania wydarzeń2. W związku 

z powyższym autorka postawiła kilka pytań badawczych. Jakie wartości i idee zostały wpisane 

w treść relacji? W jaki sposób forma i struktura relacji mogła oddziaływać na interpretację jego 

znaczenia przez odbiorców? Jakie środki (stylistyczne, techniki manipulacji) zastosowano 

w relacji do oceny wydarzeń? W związku z powyższym, przyjęto hipotezę, że wystąpią znaczące 

różnice między telewizyjnymi serwisami informacyjnymi w sposobie prezentacji newsów. 

Przyjęto również hipotezę, że te różnice będą wynikać z tematów podejmowanych w audycjach, 

sposobu konstrukcji pojedynczych materiałów oraz zastosowanych środków stylistycznych 

i technik perswazji. 

Metodą badawczą była analiza dyskursu. W jej ramach bada się podmioty, które 

kontrolują proces komunikacji oraz jego składowe elementy. Metoda ta pozwala wniknąć 

w motywacje i zrozumienie treści stojących za przekazem. Ułatwia także badanie 

instytucjonalnego i kulturowego podłoża przekazu. Analiza dyskursu bada użycie języka 

w określonych kontekstach. Nie skupia się tylko na znaczeniach, tak jak analiza semiotyczna, 

ale bada sposób, w jaki znaczenia są wytwarzane i podtrzymywane (Banks 2009: 77). Analiza 

dyskursu łączy w sobie trzy wymiary komunikacji: użycie języka, przekazywane idee i wiedzę 

oraz interakcje społeczne (Lisowska-Magdziarz 2006: 9). Zdaniem Teuna van Dijka (2007) 

analiza dyskursu to systematyczna i jawnie wyrażona analiza różnych struktur i strategii na 

różnych poziomach tekstu i mówienia. 

Korpus danych (populację) stanowiły główne wydania „Faktów” i „Wiadomości” 

z 2017 r. Zastosowano celowy dobór próby, polegający na wyborze serwisów z jednego 

tygodnia, a konkretnie od niedzieli 7 maja 2017 r. do niedzieli 14 maja 2017 r. Autorce zależało 

na wyborze takiego tygodnia, w którym miały miejsce znaczące wydarzenia za granicą 

(np. wybory prezydenckie), jaki w kraju (wzmożenie konfliktu politycznego między dwiema 

                                                
2 Ze względu na ramy niniejszego opracowania cel ten został zrealizowany jedynie fragmentarycznie.  



Aleksandra Seklecka 

134 

stronami sporu), co dawało większe prawdopodobieństwo, że obie stacje odniosą się do tych 

samych wydarzeń. Wybór informacyjnych audycji TVN i TVP był spowodowany ich wysoką 

oglądalnością wśród wieczornych wydań („Fakty” na czele oglądalności… 2017). W 2017 r. 

również „Teleexpress” miał wysoką oglądalność, jednak ma on inny format3 niż wybrane 

serwisy. Natomiast „Wydarzenia” telewizji Polsat cieszyły się niższą popularnością.  

 

Telewizyjny serwis informacyjny jako gatunek medialny 

Telewizyjny serwis informacyjny (telewizyjna audycja informacyjna4), zwany potocznie 

„dziennikiem” lub „wiadomościami”, należy do gatunków informacyjnych, czyli takich, które 

publicznie informują o aktualnych wydarzeniach bez subiektywnego wartościowania (Wolny-

Zmorzyński, Kaliszewski & Furman 2009: 27). O ile w teorii wszystko wydaje się jasne, o tyle 

analiza konkretnych audycji pokazuje, że w praktyce taka definicja nie ma pełnego 

zastosowania. Po pierwsze, oddzielenie od siebie różnych gatunków (informacyjnych czy 

publicystycznych) nie jest takie łatwe (Fras 1999; Lisowska-Magdziarz 2015). Dlatego gatunki, 

które łączą w sobie funkcje informacyjne i publicystyczne Maria Wojtak (2004) nazywa 

„poruszonymi” lub „mieszanymi”. Zdaniem Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego oraz Andrzeja 

Kaliszewskiego (2014: 25) gatunki informacyjne dążą zawsze ku publicystyce. Potwierdzają to 

też badania Ewy Jurgi-Wosik, Agnieszki Stępińskiej, Dominiki Narożnej, Bartłomieja Seclera 

i Kingi Adamczewskiej (2017) w ramach międzynarodowego projektu badawczego „Journalistic 

Role Performance Around the Globe” nad postrzeganiem funkcji mediów i ról dziennikarzy. 

Okazuje się, że dziennikarze pracujący w polskich tytułach prasowych w znacznym stopniu 

komentują i oceniają prezentowane przez nich w materiałach informacyjnych zjawiska, 

wydarzenia i osoby (Seklecka 2017: 13). W konsekwencji dysponują władzą symboliczną, czyli 

możliwością kształtowania świata zgodnie z własnymi przekonaniami, budując go na bazie 

uznanych przez siebie za istotne symboli. Wpisuje się to w stwierdzenie Lisowskiej-Magdziarz 

(2008: 157), że „telewizyjny serwis informacyjny jest tekstem o władzy, mimo dążenia mediów 

                                                
3 Teleexpress ma bardziej dynamiczny charakter, m.in. za sprawą większej liczby krótkich informacji. Ponadto samo 

wydanie jest krótsze niż wieczorne wydania „Faktów” czy „Wiadomości”. 
4 W ustawie o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 roku (Dz.U. 1993 Nr 7 poz. 34z poźn. zm.) z jednej strony 

mowa jest o audycjach telewizyjnych (m.in. w art. 4, gdzie są zdefiniowane podstawowe pojęcia), co oznacza różne 

formaty. Z drugiej, w art. 15-18 ustawodawca stosuje pojęcie serwis informacyjny. W niniejszym artykule 

telewizyjny serwis informacyjny i telewizyjna audycja informacyjna będą traktowane jako synonimy. 



Political Preferences 

 

135 

do rozrywki, lekkości, atrakcyjności […]. Ma tego dowodzić budowa serwisu, wybór osób 

w materiale […], język”. 

Po drugie, dyskusyjna jest kwestia obiektywizmu dziennikarskiego. W tego typu 

audycjach nierzadko można spotkać się z subiektywną oceną wydarzeń. Samo selekcjonowanie 

informacji, kolejność ich prezentacji w serwisie oraz stosowanie określonego języka powodują, 

że zasada obiektywizmu dziennikarskiego może zostać poddana w wątpliwość. Dziennikarze 

często wykorzystują różne środki artystycznego wyrazu, zarówno w warstwie werbalnej 

(np. metafory, hiperbole, parafrazy), jak i wizualnej (np. metonimie, symbole), aby wzbogacić 

przekaz, przyciągnąć i zatrzymać uwagę widzów i przekonać ich do określonej definicji sytuacji. 

Nieobce jest im też stosowanie różnych technik perswazyjnych (zob. Seklecka 2017). Tym 

samym funkcje tego typu audycji wykraczają poza jej informacyjny charakter, mają wymiar 

publicystyczny, edukacyjny, agitacyjny.  

 

Tematyka prezentowanych materiałów 

Selekcja informacji jest nieodłącznym elementem pracy dziennikarza newsowego, na co 

wskazują teoria i badania w ramach agenda setting (zob. McCombs 2008). To, jakie wydarzenia 

znajdą się w zawartości audycji, w znaczący sposób kształtuje postrzeganie świata przez 

odbiorców. Zazwyczaj wybiera się informacje z ostatniej chwili (aktualność), mogące 

zainteresować widzów danego kraju (bliskość przestrzenna) oraz ważne z punktu widzenia 

polityki danego państwa (istotność) (Boyd 2006: 193). Jednak determinanty te uzależnione są 

również od indywidualnych przekonań dziennikarzy czy polityki redakcji. Jak stwierdza Daniel 

A. Berkowitz (2011: xiv), informacja jest społecznie i kulturowo wykreowanym produktem, jak 

każdy inny. Z tej perspektywy news jest skonstruowany przez pracowników mediów, 

którzy w sposób nieunikniony dodają elementy własnego postrzegania świata, ale również 

kształtują go zgodnie z regułami akceptowanymi w ramach zawodu, jak i z potrzebami 

społecznymi. Czynnikiem determinującym pojawienie się danej informacji w serwisie mogą być 

też wpływy polityczne, jakim podlegają redakcje i pracujący w nich dziennikarze.   

W literaturze informacje dzieli się na hard i soft newsy (Tuchman 1978; Nowak 2009: 

201-213; Palczewski 2010), choć sam podział budzi liczne kontrowersje, ponieważ jest dość 

niejasny. Zazwyczaj hard newsy to informacje poważne, z pierwszej chwili, ważne dla 

społeczeństwa, które pozwalają formułować rzeczowe opinie o różnych zjawiskach społecznych, 



Aleksandra Seklecka 

136 

bardzo często z zakresu polityki i ekonomii, ale mogą to być też wypadki czy katastrofy. 

Z reguły pojawiają się na początku audycji. Soft newsy są sensacyjne, dotyczą spraw mniej 

istotnych, a bardziej związanych z rozrywką. Mogą również odnosić się do dramatycznych 

wydarzeń (zbrodni, nieszczęść) (Seklecka 2017: 138). Warto jednak zaznaczyć, że samo pojęcie 

ważności może oznaczać zupełnie co innego dla dwóch dziennikarzy czy dwóch redakcji. 

Dla jednego wizyta prezydenta w afrykańskim kraju może być bardzo istotna, dla innego – nie 

stanowić newsa. 

Analizę warto rozpocząć od porównania tematyki prezentowanej w obu serwisach 

informacyjnych. Tematy prezentowane w 16 analizowanych audycjach (8 TVN i 8 TVP) tylko 

częściowo się pokrywały. Warto też zauważyć, że nawet w sytuacji pojawienia się tych samych 

tematów, inna była kolejność prezentowania informacji, czas im poświęcony oraz sposób 

tytułowania. W „Faktach” pierwsze informacje z reguły nie były tytułowane, a kolejne miały 

dość intrygujące nazwy: np. „lista rozbieżności” (7.05), „ankieta prezydencka” (7.05), „zajęcia 

pozalekcyjne” (10.05), „reset” (13.05), co zapewne związane jest z bardziej komercyjnym 

charakterem stacji. W tym przypadku informacje miały intrygować, zaciekawiać, dostarczać 

również rozrywki. Tytuły materiałów w „Wiadomościach” miały charakter informacyjny 

i można było szybciej się zorientować, o czym była relacja, np. „Francja wybiera prezydenta” 

(7.05), „Prezydent RP w Etiopii” (8.05) czy „Bezrobocie najniższe od 1992 roku” (9.07). Takie 

opatrywanie informacji stosownymi etykietami mogło być jednym z elementów wpływających 

na dekodowanie przekazu przez odbiorców. 

Obie stacje do podobnych wydarzeń odniosły się przede wszystkim w czasie wyborów 

prezydenckich we Francji. Przykładowo 7 maja serwis TVN rozpoczął się od informacji 

o wspomnianej elekcji, podobnie jak ten TVP, ale kolejna informacja w „Faktach” dotyczyła 

„Marszu Wolności” zorganizowanego przez opozycję. To wydarzenie w „Wiadomościach” 

pojawiło się dopiero jako 6. (na 9 newsów w wydaniu) i po materiałach dotyczących 

30. rocznicy śmierci Stanisława Pyjasa, sylwetki jednego z Żołnierzy Wyklętych, rocznicy 

śmierci św. Wojciecha, wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Etiopii. Kolejność informacji 

świadczy o randze wydarzenia. Umieszczenie relacji o „Marszu Wolności” w drugiej połowie 

serwisu może świadczyć o próbie jego deprecjacji przez redakcję TVP. Dziwić może również 

brak informacji w „Faktach” o zagranicznej wizycie prezydenta oraz umieszczenie jej 

w „Wiadomościach” na 5. miejscu (na 9 newsów). To prezydent jest najważniejszą osobą 



Political Preferences 

 

137 

w państwie. Natomiast samo umieszczenie w serwisie TVP informacji o rocznicach można 

wyjaśnić dążeniem do prezentowania bardzo różnych informacji, niekoniecznie tylko tych 

istotnych z komercyjnej perspektywy.  

Kolejnego dnia również pierwsze dwie informacje w obu serwisach dotyczyły wyborów 

we Francji, ale już następne 8 materiałów poświęcone było innemu tematowi. Serwis stacji 

komercyjnej informował m.in. o zwycięzcach biegu Wings for Life; majowej pogodzie w Polsce 

i jej konsekwencjach; wniosku PO do prokuratury w sprawie wglądu Wacława Berczyńskiego 

do dokumentów dotyczących przetargu na francuskie Caracale czy o zwyciężczyni Master Chef 

Junior. Tymczasem w serwisie stacji publicznej pojawiły się informacje dotyczące m.in. sondażu 

Ipsos Observer dla „Wiadomości” o preferencjach wyborczych Polaków; wizycie prezydenta 

Dudy w Etiopii i premier Szydło w Estonii; braku poszanowania pamięci dla pomordowanych 

w obozie Mauthausen-Gusen; rocznicy bitwy o Arnhem i roli gen. Sosabowskiego, zapomnianej 

i niedocenionej postaci tego starcia. To, co zwracało uwagę, to przede wszystkim informacje 

typu soft w „Faktach” (bieg, pogoda, zwyciężczyni rozrywkowego programu) oraz ich kolejność 

(tego typu informacje już na początku serwisu), a także brak relacji z zagranicznych podróży 

polskich władz. Natomiast w „Wiadomościach” dominowały informacje polityczne, ale też 

historyczne, co znowu należy tłumaczyć publicznym charakterem stacji.  

W następnych dniach informacje w obu serwisach znacząco się różniły. Wyjątkiem był 

13 maja (sobota), kiedy oba serwisy odniosły się do podobnych kwestii: śledztwa w sprawie 

Polki zmarłej w Egipcie, uroczystości rocznicowych w Fatimie; rozmowy telefonicznej 

prezydentów Dudy i Macrona; ataku hakerów na komputery na całym świecie; odsłonięciu 

pomnika rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie. W niedzielę 14 maja podobne informacje 

dotyczyły wizyty premier Szydło w Chinach; objęcia urzędu przez Emmanuela Macrona; pobicia 

koleżanki przez gimnazjalistki w Gdańsku.  

 

Wartości i idee wpisane w treść relacji 

Niezależnie od tego, w jakich mediach pracują dziennikarze (publicznych czy 

prywatnych) i jak bardzo starają się zachować obiektywizm, ich relacje mniej lub bardziej 

świadomie są przeniknięte określonymi wartościami i ideami. Wynika to z ogólnie przyjętych 

norm społecznych, ale też indywidualnych przekonań pracowników mediów. Dodatkowo na 

pracę redakcji wpływ może mieć, m.in. charakter stacji, właściciele mediów, rynek medialny czy 



Aleksandra Seklecka 

138 

system polityczny. Dlatego świat przedstawiony w poszczególnych mediach może się różnić. 

Pytanie, na ile rozbieżna są te relacje? W dalszej części artykułu przedstawiono analizę relacji 

z wybranych wydarzeń, jakie miały miejsce w obu serwisach. 

Podobne przedstawienie wydarzeń miało miejsce w przypadku śmierci Polki w Egipcie 

czy aresztowań w sprawie śmierci Iwony Cygan, nastolatki, która została brutalnie zamordowana 

w 1998 roku (11.05). Relacje w „Faktach” i „Wiadomościach” opierały się na podobnym 

schemacie: przedstawieniu podstawowych informacji o wydarzeniu (Co?, Gdzie?, Kiedy?) 

oraz dywagowaniu na temat kwestii do tej pory niewyjaśnionych. W niektórych przypadkach 

miały one protokolarny charakter. Warto jednak zaznaczyć, że mimo podobieństw część 

materiałów z serwisu TVN była nakierowana na uwypuklenie emocjonalności przekazu. 

 W przypadku wyborów we Francji w obu serwisach (zarówno 7.05, jak i 8.05)5 

podkreślano, że jest to bardzo ważna elekcja również z perspektywy Polski. Różnica polegała 

na kontekście takiej deklaracji. W „Faktach” wskazywano, że wygrał euroentuzjasta, człowiek 

o umiarkowanych, centrowych poglądach (patrz: właściwych), zwolennik zasad 

demokratycznych, wolności, czyli Emmanuel Macron, a Marine Le Pen „przegrała z kretesem”. 

Tym samym Francuzi obronili Europę przed skrajnymi ugrupowaniami, a „pochód nacjonalistów 

został zatrzymany”. Podkreślano również, że wybory Francuzów niekoniecznie ucieszyły Polski 

rząd. W tym kontekście przywoływano spotkanie ministra spraw zagranicznych Witolda 

Waszczykowskiego z kandydatką Frontu Narodowego Marine Le Pen, by wskazać 

na niewłaściwe wybory polskich władz, którzy zamiast spotykać się z Macronem, woleli chwalić 

się kontaktami z jego kontrkandydatką. W „Wiadomościach” większy nacisk położono 

na negatywne wypowiedzi Macrona odnośnie do Polski. Ilustracją były słowa reportera w stand-

upie: „Z polskiego punktu widzenia na pewno nie jest to dobry kandydat, bo przed drugą turą 

kampanii jawnie i głośno popierał sankcje wobec Polski. (...) Jeśli Emmanuel Macron wygra, 

do kraju na pewno zostanie wpuszczona większa liczba imigrantów” (7.05). Zastosowanie 

partykuły „na pewno” wzmacniało wypowiedź i dodało jej stanowczości. Ponadto druga część 

była odwołaniem do zagrożenia, które widzi wielu Polaków – napływu imigrantów6. W relacjach 

„Wiadomości” podkreślano, że jest to wybór „mniejszego zła” („setka” z Francuzką, 

                                                
5 „Fakty” i „Wiadomości” 7 maja zaprezentowały po jednym newsie z tego wydarzenia  (oba serwisy na pierwszym 

miejscu), a 8 maja –  po dwa newsy (oba na pierwszych dwóch miejscach). 
6 Badania CBOS prowadzone od 2015 r. pokazują, że Polacy są niechętni przyjmowaniu uchodźców. W kwietniu 

2017 r. przeciw temu było 74% Polaków (Głowacki 2017). 



Political Preferences 

 

139 

która używa takiego określenia), wskazywano, że nieprzychylni temu wyborowi są socjaliści 

(pokazanie manifestacji tego ugrupowania) oraz że była to najniższa frekwencja wyborcza 

we Francji od lat (niecałe 75%)7, co mogłoby świadczyć o tym, że Macron nie otrzymał takiego 

poparcia Francuzów jak jego poprzednicy. W „Wiadomościach” nie wskazywano również, 

że porażka jego kontrkandydatki była duża, jak to zrobiono w „Faktach”. W serwisie TVP, 

podobnie jak w audycji TVN, odwołano się do standardów europejskich, ale po to, aby wskazać, 

że te standardy „doprowadziły UE do kryzysu”. W konsekwencji, choć obraz tego wydarzenia 

zaprezentowany w wyborczą niedzielę i powyborczy poniedziałek w dwóch badanych stacjach 

nie był diametralnie różny, to daje się zauważyć, że w serwisie TVN wskazywano na pozytywne 

strony wyboru Macrona na prezydenta, a w serwisie TVP większy nacisk położono 

na negatywne skutki tej elekcji. Jednocześnie warto wskazać, że w stacji publicznej podjęto też 

krytykę polskiej opozycji i mediów nieprzychylnych polskiemu rządowi, które wprowadzają 

w błąd opinię publiczną we Francji co do stanu demokracji w Polsce. 

 Podobną uwagę poświecono w obu serwisach wizycie premier Beaty Szydło w Chinach 

na międzynarodowym szczycie. Pierwsza wzmianka pojawiła się 12 maja (jako 1. informacja 

w serwisie TVP na 8 materiałów i jako 5. w TVN na 10 newsów).Kolejnego dnia ten temat 

zaprezentowano tylko w „Wiadomościach” (2. news na 10 materiałów), a 14 maja w obu 

serwisach („Wiadomości” 1. miejsce na 11, „Fakty” 4. na 8). TVN przedstawiał tę wizytę 

w sposób bardziej protokolarny, sprawozdawczy. Natomiast w audycji TVP wskazywano, 

że wizyta premier w Chinach jest bardzo ważna, nie tylko dla naszego kraju, ale też dla Państwa 

Środka. Podkreślano, że „dla Chin Polska jest bramą do Europy”. Takiej frazy użyła sama 

premier, a tytuł w „Wiadomościach” brzmiał: „Wielka brama zamiast wielkiego muru”. 

W serwisie TVP wskazywano, że Polska jest stabilnym krajem, przyjaznym dla obcokrajowców, 

do inwestowania i życia („setka” z Chinką prowadzącą w Polsce restaurację).Podkreślanie 

wielkości i istotności Polski na arenie międzynarodowej wiązało się ze wskazywaniem, że jest to 

zasługa prowadzonej polityki obecnego rządu. Podobnie było w czasie relacjonowania wizyty 

prezydenta Andrzeja Dudy w Etiopii, o czym „Fakty” w ogóle nie poinformowały. 

W „Wiadomościach” pojawiły się materiały w dniach 7-9 maja (5., 4. i 1. miejsce). Znaczenie 

wizyty podkreślano np. poprzez tytuły materiałów: „Gospodarcza ofensywa prezydenta i rządu”, 

„Ofensywa dyplomatyczna prezydenta”. Wskazywano, że polski prezydent jest bardzo aktywny, 

                                                
7 W 2012 r. frekwencja w II turze wyniosła 80%, a w 2007 – 84%. 



Aleksandra Seklecka 

140 

dzięki czemu polska gospodarka się rozwija, a na skutek pozyskiwania zagranicznych 

inwestorów Polacy mogą rozwijać swoje firmy. Podkreślano, że dzięki wizycie prezydenta 

w Etiopii Polska ma szansę stać się niestałym członkiem RB ONZ. 

Odmienne relacje miały miejsce w przypadku relacjonowania „miesięcznicy” katastrofy 

smoleńskiej. W „Faktach” już 10 maja pojawiła się informacja (1. news na 11) o tym, że sąd 

uchylił zakaz kontrdemonstracji tego dnia i pozwolił na zgromadzenie się dwóm innym 

demonstracjom, jednak w pewnym oddaleniu przestrzennym od uroczystości organizowanych 

przez PiS, tak aby ich nie zakłócać. Kolejnego dnia w serwisie TVN (3. miejsce na 9) 

podkreślono, że „miesięcznice”, które nazywa się uroczystościami religijnymi były zakłócane 

przez kontrdemonstracje, ale te nielegalne. Jednocześnie podkreślono, że PiS oskarżało sędziów 

o wspieranie nielegalnych demonstracji, podczas gdy te, które uzyskały zgodę sądu, odbyły się 

dużo dalej od Pałacu Prezydenckiego i nie zakłócały obchodów celebrowanych przez PiS. 

„Wiadomości” (6. news na 9) przedstawiły wydarzenie w następujący sposób: zgromadzenie 

religijne (takiego określenia używali politycy partii rządzącej) zostało zakłócone przez 

kontrmanifestacje, które mogły się odbyć dlatego, że sąd odwołał zarządzenie wojewody 

o zakazie. Tym samym wskazano, że to same sądy przyczyniły się do chaosu i niepokojów 

społecznych.  

 Zupełnie inne stanowiska redakcji można zaobserwować w przypadku Marszu Wolności 

zorganizowanego przez opozycję 7 maja. Pierwszą różnicą była terminologia stosowana przez 

dziennikarzy. Redakcja TVN (2. miejsce na 8) używa terminu „Marsz Wolności”, bo tak tę 

demonstrację nazywała sama opozycja, a redakcja TVP ograniczyła się do stosowania pojęć: 

„marsz”, „demonstracja”. W „Faktach” podkreślano, że impulsem do marszu były 

kontrowersyjne działania polskiego rządu. Dla dziennikarzy „Wiadomości” (6. news na 9) marsz 

był potwierdzeniem, że opozycja była słaba, podzielona i chaotyczna w swoich działaniach, 

że chciała obalić legalnie wybrane władze. Podkreślano, że mimo dużych nakładów 

finansowych, logistycznych i promocyjnych marsz okazał się klęską, bo wzięło udział w nim 

mało osób. Dziennikarze TVP wszelkimi sposobami próbowali udowodnić, że frekwencja była 

niższa niż podawali organizatorzy. Przedstawiono dane policji świadczące o mniejszej liczbie 

uczestników wydarzenia. Pokazano także, jak można manipulować obrazem, by tłum wydał się 

gęstszy, niż był w rzeczywistości. „Fakty” w tym aspekcie poinformowały jedynie, że dane 

o frekwencji różniły się w zależności od źródeł. 



Political Preferences 

 

141 

Wpływ formy i struktury relacji na interpretację jej znaczenia 

 Telewizyjny serwis informacyjny rozpoczyna dżingiel, po którym zazwyczaj pojawiają 

się zapowiedzi prezentujące najważniejsze wydarzenie/wydarzenia dnia. Choć w „Faktach” 

zapowiedzi zdarzają się często po jednej, dwóch bądź trzech informacjach. Następnie informacje 

prezentowane są wyznaczonej kolejności, o której decyduje redaktor wydania. Każdy materiał 

rozpoczyna się wprowadzeniem prezentera, który już na tym etapie może wskazać widzom 

określony sposób rozumienia całego przekazu. Dodatkowo tytuły informacji mogą sugerować 

określone dekodowanie znaczenia. Dalej materiał składa się z poszczególnych relacji, których 

zestawienie ma bardzo duże znaczenie dla jego odbioru, tym bardziej, że w offie pojawia się głos 

lektora, który dodatkowo interpretuje przekaz. Relacja może zawierać również stand-upy 

reporterów: na początku materiału, w jego środku bądź na końcu, które mogą mieć istotne 

znaczenie dla sposobu dekodowania przekazu, gdyż dziennikarz jawi się tu jako bezpośredni 

świadek wydarzeń. Może być też traktowany jako kapłan posiadający wiedzę, do której zwykli 

ludzie nie mają dostępu, dlatego przyjmują jego interpretację. 

 W serwisie TVP można było zauważyć cztery główne kategorie materiałów. Po pierwsze, 

były to relacje o sukcesach polskiego rządu i prezydenta. Nawet jeśli nie były one tylko zasługą 

obecnego gabinetu, to w materiałach dziennikarze o tym nie wspominali. Po drugie, 

w analizowanych dniach w każdej audycji znalazły się materiały o rozbitej, niezdolnej 

do rządzenia opozycji, głównie przez pryzmat Platformy Obywatelskiej. Po trzecie, pojawiły się 

materiały natury religijnej i historycznej, np. rocznice bitew, śmierci polskich bohaterów itd. 

Po czwarte, umieszczane były relacje z zagranicy, głównie po to, aby pokazać słabość państw 

Europy Zachodniej, szczególnie struktur unijnych w kontekście napływających na kontynent 

uchodźców, co wiązano też z eskalacją terroryzmu w tej części globu. Ze względu 

na ograniczone ramy niniejszego artykułu wpływ formy i struktury relacji na interpretację jej 

znaczenia został omówiony tylko na podstawie kilku materiałów. 

 9 maja w relacji „Wiadomości” na temat wzrostu polskiej gospodarki (3. news na 10) 

posłużono się wypowiedziami ekspertów zachwyconych tymi wynikami (to pracodawcy szukają 

pracowników, wzrost pensji). Jednocześnie reporter poinformował, że rząd podniósł płace 

minimalną wyżej niż oczekiwały tego związki zawodowe. Istotną rolę pełniła tu wizualizacja, 

z której wynikało, że gdy władzę przejmował rząd PiS, liczba bezrobotnych wynosiła 1,53 mln, 

natomiast w kwietniu 2017 – 1,25 mln. Jednocześnie nie wskazano, że jesienią i zimą zazwyczaj 



Aleksandra Seklecka 

142 

bezrobocie jest większe. Następnie znalazła się wypowiedź premier Beaty Szydło, że program 

rządu przynosi efekty, np. uszczelnianie systemu podatkowego zapewniło większe wpływy 

do budżetu państwa, a pakiet paliwowy przełożył się na zyski dla spółek paliwowych skarbu 

państwa. Uzupełniły to wypowiedzi członków rządu, wskazujące, że wymienione działania 

przyczyniły się do spadku bezrobocia. Nie pojawiły się natomiast komentarze polityków 

opozycji.   

Interesujące wnioski można wysnuć z analizy materiału TVP dotyczącego Marszu 

Wolności (7.05; 6. news na 9). W tym przypadku relacja była tak zbudowana, aby pokazać niską 

frekwencję na manifestacji oraz agresywność jego uczestników. Zestawiono wypowiedzi 

członków PO o setkach tysięcy uczestników („jest nas 100 tys.” – G. Schetyna) z szacunkami 

policji („w wydarzeniu brało udział 12 tys. uczestników” – wypowiedź rzecznika komendy), 

które znacząco się różniły. Dalej wskazano sposoby manipulacji obrazem. W tym celu pokazano 

zdjęcia z policyjnych kamer pod innym kątem i zwiększą perspektywą pomiędzy uczestnikami, 

aby wskazać, że dane opozycji są fałszywe. Jednocześnie podkreślano, że działacze PO byli 

masowo przywożeni ma manifestację, aby zwiększyć frekwencję. Ważnym elementem relacji 

było umieszczenie kontrowersyjnych wypowiedzi uczestników marszu (np. „to jest bolszewizm, 

a nie demokracja” – wypowiedź posłanki J. Muchy o rządzie PiS), szczególnie 

po wypowiedziach liderów PO o pokojowym charakterze wydarzenia. Wskazywano, 

że demonstranci utrudniali pracę dziennikarzom TVP, np. poprzez próbę całowania reporterów 

(pokazano to w warstwie wizualnej). Dodatkowo na koniec przytoczono wypowiedzi polityków, 

że brak wspólnych list wyborczych, co dodatkowo wskazywało na nieistnienie jedności wśród 

opozycji. Kolejny materiał „Wiadomości” był kontynuacją tego pierwszego i dotyczył braku 

programu PO. Umieszczono w nim spot PiS poświęcony temu zagadnieniu. Połączony był on 

z wypowiedziami polityków i zwolenników tej partii. Wypowiedź Kaczyńskiego wskazywała, 

że po przejęciu władzy przez PO Polsce grozi terroryzm, bo partia ta jest za przyjęciem 

islamskich uchodźców. Fraza wypowiedziana przez Grzegorza Schetynę: „zlikwidujemy IPN” 

została zestawiona ze słowami dziennikarza „Gazety Polskiej Codziennie”: „Likwidacja IPN 

oznacza, że polscy bohaterowie będą leżeć obok ich katów, a często pod nimi”. Kolejna 

wypowiedź Schetyny z konwencji partyjnej: „zlikwidujemy też CBA” została zestawiona 

ze słowami dziennikarza tygodnika „wSieci”: „PO dała sygnał politykom, że mogą się 

korumpować”. W ten sposób określone wypowiedzi lidera PO zostały tak zestawione, że zaczęły 



Political Preferences 

 

143 

konotować inne znaczenie niż to, które zostało bezpośrednio wypowiedziane. Dopiero na koniec 

materiału nawiązano do marszu i podkreślono, że odbył się bez zakłóceń (nieco inny wydźwięk 

miało to we wcześniejszym materiale), co było możliwe dzięki dobrej pracy policji. W ten 

sposób pokazano, że obecna władza nie przeszkadzała ludziom w demonstrowaniu, a wręcz 

dbała o ich bezpieczeństwo. 

W materiałach „Faktów” większy nacisk był położony na formę relacji, która często była 

ironiczna, a jej celem było wyśmianie określonych zachowań. Tutaj również dziennikarze 

posługiwali się zestawieniem różnych materiałów tak, aby potwierdzić czyjeś kłamstwo czy 

niekonsekwencję, jednak materiały były mniej tendencyjne, a próba narzucenia określonej 

optyki wydarzeń bardziej subtelna. Poza tym w przedmiotowych serwisach częściej można było 

spotkać informacje typu soft, co miało też wpływ na ich formę, a nierzadko i strukturę. 

Przykładowo w „Faktach” z 10 maja w materiale (2. news na 11) na temat niekonsekwencji 

działań PO i jej przewodniczącego zestawiono różne wypowiedzi w tych samych kwestiach. 

Słowa Schetyny „nie będziemy przyjmować nielegalnych imigrantów” zmontowano 

z wypowiedzią: „tylko odpowiedzialna polityka europejska może rozwiązać problem 

uchodźców”. Ponadto umieszczono ironiczną wypowiedź europosła Ryszarda Czarneckiego 

ośmieszającą lidera PO. Na koniec pokazano oddalonych od siebie Tuska i Schetynę, siedzących 

w różnych rzędach w teatrze, aby zobrazować „chłodne” stosunki między politykami, co mogło 

sugerować pewien rozłam w partii. 

W przypadku informacji o wykładzie Lecha Morawskiego w Oxfordzie „Fakty” (12.05, 

3. informacja na 10) zestawiły ze sobą fragmenty kontrowersyjnych wypowiedzi sędziego 

Trybunału Konstytucyjnego z pisemną wersją znajdującą się na stronie Trybunału, gdzie tych 

słów brakowało, aby pokazać, że Trybunał chce ukryć kompromitujące kwestie wypowiedziane 

przez sędziego. W materiale znalazły się również krytyczne wypowiedzi innych sędziów, a także 

„setki” z politykami PO i PiS. W tych pierwszych znalazła się krytyka zachowania 

Morawskiego, te drugie bagatelizowały sprawę. W ten sposób sam odbiorca mógł zdecydować, 

która wersja wydarzenia bardziej mu odpowiadała, choć pierwsza część materiału jasno 

pokazywała, że zarówno zachowanie sędziego, jak i reakcje na nie Trybunału powinny budzić 

sprzeciw. 

 

 



Aleksandra Seklecka 

144 

Środki w relacji zastosowane do oceny wydarzeń 

W telewizji warstwa werbalna i wizualna korespondują ze sobą, tworząc spójny przekaz. 

Obie części wzajemnie się uzupełniają, a słowa dzięki obrazowi nabierają wyraźniejszego 

znaczenia. Tym samym przekazy telewizyjne zbudowane są z różnych materiałów: wizualnych 

(obraz, słowo pisane) i audialnych (mowa, dźwięki naturalne, muzyka), które współistnieją 

na płaszczyźnie komunikacyjnej. Bogusław Skowronek (2014: 96) zaznacza, że „medialne treści 

nie są sumą narracji obrazowej, dźwiękowej i słownej, tylko efektem ich wzajemnego 

przenikania i oddziaływania – procesem transsemiotycznym”. W relacjach dziennikarzy można 

zauważyć wiele środków stylistycznych, związków frazeologicznych, a więc form bardziej 

charakterystycznych dla języka pisarzy i poetów. Co więcej, są one ważnym ogniwem 

wpływającym na sposób rozumienia przekazu, podobnie zresztą jak stosowane mechanizmy 

perswazyjne. 

Jedną z form jest metafora, która polega na zestawieniu ze sobą obcych znaczeniowo 

wyrazów, które w połączeniu mają inne znaczenie niż oddzielnie, dlatego należy ją odczytywać 

w sposób nieliteralny. W przekazach medialnych można znaleźć metafory werbalne czy 

wizualno-werbalne. Ta ostania pojawiła się np. w „Wiadomościach”(7.05), kiedy reporter mówił 

o wyborach we Francji: „Dziś we Francji wszystko kręci się wokół polityki”. W warstwie 

wizualnej pokazano kobietę mieszającą płyn w kubku. W ten sposób wzmocniono wymowę 

przekazu. 

W analizowanych materiałach w warstwie językowej znalazło się wiele metafor. Jednym 

z typów takich figur było stosowanie metaforyki sportowej, co konotowało rywalizację, wyścig, 

zwycięzców i przegranych. Taki środek był szczególnie charakterystyczny dla „Faktów” TVN. 

Przykładem było użycie przez prezentera (7.05) zwrotu „stawka jest bardzo wysoka” na temat 

wyborów we Francji, co należy rozumieć jako wysoką wygraną. W tym konkretnym przypadku 

tak duża nagroda to wygrana prezydenta Francji, który popierał wartości UE. Kolejną 

egzemplifikacją metafory było wprowadzenie prezenterki tej stacji (9.05): „W sejmie polityczna 

wymiana ciosów. Platforma chce w sprawie przetargu na śmigłowce zawiadomić prokuraturę. 

Ministerstwo Obrony chce za to ścigać posłów Platformy. 13 mld, czyli wartość przetargu to 

poważna suma. Śmigłowce, których wojsko wciąż nie ma, to poważna sprawa. Bez względu 

na to, jak niepoważnie brzmi Pan Berczyński. Czy da się wyjaśnić kto miał interes 

w wykańczaniu Caracali”. Pierwsze zdanie wskazywało na odniesienie do walki bokserskiej, 



Political Preferences 

 

145 

która miałaby się odbyć między PO a ministrem obrony. W cytowanym fragmencie znalazło się 

też powtórzenie („poważna”) oraz kolokwializm („wykańczanie Caracali”). Cały fragment był 

też swoistą grą słów, dzięki czemu wypowiedź stała się melodyjna i przyciągała uwagę odbiorcy. 

Ponadto w zaprezentowanym fragmencie można doszukać się także ironii, która miałaby 

wynikać z absurdalności całej sytuacji. 

W analizowanych materiałach popularna była również metafora wojny. Przykładem była 

wypowiedź w offie reportera „Faktów” (12.05) na temat powołania komisji reprywatyzacyjnej: 

„Dwie kolejne partie opozycyjne (PSL i KUKIZ) na ten odcinek rzucają prawników, nie 

polityków”. Inną ilustracją była fraza wypowiedziana przez reportera „Faktów” (12.05): „Fala 

uderzeniowa po wybuchu politycznej bomby”, co dotyczyło odwołania szefa FBI przez Donalda 

Trumpa. Kolejną egzemplifikacją były słowa reportera „Wiadomości” (12.05): „Platforma 

zmieniła front” na temat braku konkretnych postulatów programowych PO. Stosowanie takiej 

metaforyki uwypukliło przekaz i sprawiło, że działał on hiperbolizująco. 

Dziennikarze stosowali również metonimię, czyli środek stylistyczny, który jest przyległy 

przestrzennie, czasowo lub przyczynowo do pojęć czy obiektów, do których się odnosi. 

Przykładem było wprowadzenie prezenterki „Faktów” (8.05): „Mistrale i Caracale rzucane 

Francuzom w twarz nie działają na naszą korzyść, a minister Waszczykowski na zdjęciu 

z Marine Le Pen nie wygląda jak szczyt informacji. Czy Polska do Paryża wyciągnie rękę, tym 

razem bez widelca, pyta K. Skórzyński”. Ten fragment zawierał nie tylko metonimie (np. 

„Mistrale”, „Caracale”, „Francuzi”, „Paryż”), ale również metafory (np. rzucać w twarz”, 

„wyglądać jak szczyt informacji”, „wyciągać rękę”). W konsekwencji, aby go zrozumieć, trzeba 

było znać kontekst tej wypowiedzi. Pierwsza część pierwszego zdania odnosiła się do decyzji 

rządu PiS o zablokowaniu przetargu na kupno francuskich samolotów. Druga część nawiązywała 

do zdjęcia, jakie zrobił sobie polski minister spraw zagranicznych z kandydatką Frontu 

Narodowego, co uznano za poparcie dla jej zwycięstwa. To natomiast w sytuacji wygranej przez 

jej rywala Emmanuela Macrona mogło sugerować brak rozeznania politycznego wśród polskich 

władz. W drugim zdaniu nawiązano do wypowiedzi Bartosza Kownackiego, wiceministra 

w MON, tuż po zerwaniu przez Polskę negocjacji na śmigłowce, który powiedział o Francuzach, 

że „to są ludzie, którzy uczyli się od nas jeść widelcem parę wieków temu, więc być może w taki 

sposób się teraz zachowują”. Inną ilustracją były słowa prezentera „Wiadomości” (14.05): 



Aleksandra Seklecka 

146 

„Bruksela domaga się od Paryża zdecydowanych reform. (…) Warszawa liczy na nowe otwarcie 

z Paryżem. Metonimiami są tu stolice państw (organizacji) „Bruksela”, „Paryż”, „Warszawa”.  

W analizowanych materiałach można zauważyć, że dziennikarze stosowali także 

porównanie, czyli zestawienie różnych wypowiedzi, zdjęć (w sekwencji bądź w ramach tego 

samego kadru) bądź zdjęć i wypowiedzi. Przykładem porównania wizualnego było pokazanie 

sposobu zabezpieczenia przez policję (która notabene nie interweniowała) w czasie Marszu 

Wolności z inną demonstracją organizowaną przez PiS w czasach rządów PO, która miała być 

ilustracją zaniedbań i braku profesjonalizmu służb nadzorowanych przez gabinet Platformy. 

Służyło temu pokazanie przez polityka PiS na tablecie brutalności policji szarpiącej się 

z manifestantami („Wiadomości”, 7.05). Denotacja takiego przekazu wskazywała na pozytywny 

odbiór ówczesnej partii rządzącej i negatywny największej partii opozycyjnej. Ilustracją 

porównania wizualno-werbalnego było zestawienie wypowiedzi w offie reportera „Wiadomości” 

(7.05): „Choć Platforma jest dziś w opozycji to jej politycy wciąż widzą się w uprzywilejowanej 

roli i posuwają się do gróźb wobec dziennikarzy czy policjantów” z pokazaniem tweetów 

polityków Michała Szczerby i Jana Grabca, które miałyby być przykładem gróźb: „Niech Pan 

sobie negocjuje już etacik w TV Republika. #MarszWolności się dopiero zaczął i widać 

przerażenie wśród funkcjonariuszy #PaństwoPiS”. Ilustracją porównania werbalnego było 

zestawienie niekonsekwentnych wypowiedzi polityków Platformy (w obu serwisach, 10.05) 

dotyczących postulatów partii. Dodatkowo w „Faktach” ten przekaz został wzmocniony poprzez 

zastosowanie porównania wizualnego, które polegało na zestawieniu w jednym kadrze dwóch 

okien ze sprzecznymi wypowiedziami polityków. W ten sposób porównanie dostarczyło 

dowodów na brak jednolitego stanowiska w partii opozycyjnej, a w konsekwencji chaos 

komunikacyjny. 

Oprócz środków stylistycznych można wyróżnić różne mechanizmy perswazyjne, 

których celem jest przekonanie widzów do dekodowania przekazu zgodnie z zamierzeniami jego 

nadawcy. Stanisław Barańczak (1975; za: Warchała 2004) wyróżnia cztery takie mechanizmy: 

wspólnotę świata i języka, symplifikację rozkładu wartości („my–oni”); odbiór bezalternatywny 

i emocjonalizację odbioru. Wspólnota świata i języka to mechanizm, który służy budowaniu 

wspólnej tożsamości między nadawcą a odbiorcą, pokazywaniu podobieństw czy schlebianiu 

odbiorcy. Wykorzystuje się do tego ramowanie oparte na „zwykłych ludziach”, opowiadających 

o wydarzeniach, w których uczestniczą (katastrofy, odwiedziny prezydentów). Innym sposobem 



Political Preferences 

 

147 

jest używanie symboli narodowych (Seklecka 2017: 341). Przykładowo dziennikarze oznaczają 

swoje materiały znakami graficznymi, używając np. barw narodowych. Taki zabieg można było 

dostrzec w trakcie relacjonowania wyborów we Francji, szczególnie w „Faktach”, gdzie 

podkreślano nie tylko symbole Francji, ale też Zjednoczonej Europy. Służyło temu 

prezentowanie realiów, kiedy w tle słychać było hymn Unii Europejskiej: „Odę do radości”. 

Wskazywano, że „wszyscy jesteśmy Europejczykami”. Mechanizm ten zastosowano również 

w materiale „Wiadomości” dotyczącym wyników badania CBOS, w którym to wskazano, 

że serwisy TVP były najważniejszym źródłem informacji dla polskich widzów. Schlebianie 

polegało w tym przypadku na podziękowaniach dla widzów, za to, że byli wierni tej audycji. 

Symplifikacja rozkładu wartości to uproszczenie narracji w taki sposób, żeby 

przedstawiała różne kwestie w opozycji binarnej, zero-jedynkowej, czarno-białej. W ten sposób 

można zjednoczyć daną grupę, wskazując czy nawet kreując wroga (Seklecka 2017: 341). 

Inaczej można określić ten mechanizm jako budowanie podziału „my-oni”. Przykładem był 

materiał na temat oskarżeń ze strony Jarosława Kaczyńskiego kierowanych do Platformy 

Obywatelskiej, że zlikwiduje ona program 500+, gdy wygra wybory („Fakty, 08.05). Ten sam 

mechanizm zastosowano w relacji „Wiadomości” o postulatach wyborczych Emmanuela 

Macrona (8.05), gdzie wskazano, że stoją one w sprzeczności z polską racją stanu. Inną ilustracją 

był materiał „Wiadomości” o wycofaniu przez Ministerstwo Kultury środków dla festiwalu 

Malta, ze względu na fakt, że jego kuratorem ma być kontrowersyjny reżyser (m.in. spektaklu 

„Klątwa”) Olivier Frjić (09.05). 

Kolejny mechanizm to odbiór bezalternatywny. Polega on na wymuszaniu 

bezalternatywnej recepcji przekazu, pokazywaniu, że nie ma wyboru. Ten mechanizm nie 

powinien zbyt często pojawiać się w przekazach informacyjnych, gdyż ze swej natury serwisy 

informacyjne powinny prezentować wiele kontekstów (Seklecka 2017: 343). Najlepszym 

przykładem było relacjonowanie „Marszu Wolności” przez serwis TVP (7.05), gdzie wskazano, 

że działania opozycji są „burdą zdesperowanych ludzi”, którzy nie chcą się pogodzić z wynikami 

legalnych wyborów. Taki mechanizm widoczny był również w prezentowaniu polityki premier 

Szydło i prezydenta Dudy oraz działań rządu PiS. 

Ostatni wyróżniony przez Barańczaka mechanizm to emocjonalizacja odbioru, która 

polega na uruchomieniu przez tekst określonych emocji. Pojawiają się one dzięki stosowaniu 

np. metafor, symboli czy odwoływaniu się do stereotypów bądź do bolesnych wydarzeń. Te 



Aleksandra Seklecka 

148 

emocje w audycjach informacyjnych mogą zostać wywołane na skutek wykorzystania 

określonych obrazów, charakterystycznych zwrotów językowych (np. metafor) czy poprzez 

odwołanie się do bogatej symboliki (Seklecka 2017: 339). Przykładem były materiały 

„Wiadomości” na temat rocznicy śmierci Stanisława Pyjasa (7.05) czy szukania szczątków 

Żołnierzy Wyklętych (7.05). Emocje w pierwszym przypadku wywoływały archiwalne zdjęcia 

oraz wypowiedzi jego kolegów. W drugim przypadku podobnie, ale poruszenie wywoływały 

także same prace wykopaliskowe. Na emocjach opierały się też relacje dotyczące prób 

wyjaśniania zagadkowej śmierci Polki w Egipcie. Przykładowo w „Faktach” 11 maja 

zaprezentowano dwa materiały poświęcone temu tematowi. Jednak to ten pierwszy był 

szczególnie poruszający, bo opierał się na rozmowie dziennikarza z chłopakiem ofiary, który 

opowiadał o ostatnich kontaktach ze swoją dziewczyną, pokazywał ostatnie nagarnia 

oraz odpierał zarzuty, jakoby miał być zamieszany w jej śmierć. Wizerunek mężczyzny był słabo 

widoczny, tak aby nikt nie był w stanie go rozpoznać, co mogło konotować z pewnym 

zagrożeniem, strachem, ale też winą (niepokazywanie twarzy oskarżonych). 

Emocje mogą się wiązać również z wywoływaniem lęku. Odbywa się to najczęściej 

poprzez nakreślanie niebezpiecznej sytuacji, jaka może mieć miejsce, jeśli odbiorcy nie zastosują 

się do określonych wymogów. Przykładem było wprowadzenie prezenterki „Faktów” (8.05): 

„Kiedy dobra zmiana próbuje zmieniać znaczenie słów, staje się groźna”. Najbardziej widoczny 

przejaw zastosowania tego mechanizmu miał miejsce wielokrotnie w „Wiadomościach” 

i polegał na straszeniu odbiorców Platformą, a dokładnie, co się stanie, jeśli ta partia wygra 

wybory. Przykładem były poniższe wypowiedzi: 

„Ale wyrok już zapadł – jeżeli Platforma wygra wybory, to zamknie Instytut” (Instytut 

Pamięci Narodowej – przyp. AS) (reporter w offie,13.05); 

„Grzegorz Schetyna kilka razy podkreślał, że jeśli PO odzyska władzę, to reformę 

emerytalną może cofnąć (…). Ale już wczoraj przewodniczący zmienił zdanie” (reporter 

w offie, 11.05); 

„Sławomir Nitras mówi wprost: jeżeli Platforma odzyska władzę, to uchodźcy będą mieli 

otwarta drogę do Polski” (reporter w offie, 11.05). 

Wywoływanie lęku może być też związane z odwoływaniem się do minionych wydarzeń. 

Przykładem była wypowiedź reportera „Wiadomości” (11.05): „Gdyby ta decyzja nie została 

zmieniona przez obecny rząd doszłoby do takich zamachów, jakie miały miejsce Berlinie, 



Political Preferences 

 

149 

Sztokholmie, Paryżu czy Brukseli”. W ten sposób zasugerowano odbiorcy, że gdyby nie 

zapobiegliwe działania rządu, doszłoby do tragedii. Ta tragedia to napływ do Polski uchodźców, 

a z nimi terrorystów. 

 

Zakończenie 

Zaprezentowana analiza, ze względu na ramy niniejszego artykułu, jest tylko fragmentem 

rozważań. Jednak na jej podstawie można wysnuć kilka wniosków. Przede wszystkim analiza 

potwierdziła pierwszą hipotezę, że istnieją znaczące różnice między telewizyjnymi serwisami 

informacyjnymi w sposobie prezentacji newsów. Druga hipoteza została potwierdzona tylko 

częściowo, gdyż zweryfikowano istnienie różnic w ramach prezentowanych w serwisach 

tematów i sposobu konstrukcji pojedynczych materiałów, ale takich wyraźnych różnic nie 

zaobserwowano w stosunku do stosowanych środków stylistycznych i technik perswazji. 

Wymagałoby to dalszych analiz na dużo większej próbie.  

Różnice w relacjonowaniu wydarzeń między telewizyjnymi serwisami informacyjnymi 

wynikały z innej selekcji informacji, ale też różnej kolejności ich prezentowania. Jednak 

znaczące rozbieżności można było dostrzec na przykładzie tych samych wydarzeń 

prezentowanych w zupełnie innych kontekstach. „Fakty” poświęciły mniej czasu na 

informowanie o działaniach polskich władz, nierzadko krytykując działania rządu czy 

prezydenta. Jednak ta krytyka wydawała się być dość subtelna, szczególnie jeśli porówna się ją 

z oceną opozycji stosowaną w „Wiadomościach”. W serwisie TVP natomiast trudno doszukać 

się krytycznego spojrzenia na działania rządu, prezydenta czy PiS. Serwisy TVP 

w analizowanym tygodniu miały bardzo podobną strukturę. W niemal każdej audycji można 

było znaleźć informacje na temat polityki polskich władz, prezentowanej tylko w pozytywnym 

świetle, zgodnie z hasłem: „dobra zmiana”. Ponadto każdy serwis zawierał informacje 

o skorumpowanej, podzielonej opozycji, ale nacisk był położony głównie na Platformę 

Obywatelską, którą wiązano z różnymi negatywnymi wydarzeniami. Dominowało tu 

podkreślanie, że „jeśli PO dojdzie do władzy to zlikwiduje…” i tu pojawiały się kolejne frazy: 

„CBA”, „IPN”, „program 500+” itd. Serwisy TVP zawierały również materiały o wydarzeniach 

historycznych (np. rocznice), co wynikało z dążenia do podtrzymywania pamięci. Ponadto TVP 

jako nadawca publiczny ma określone zobowiązania wynikające z ustawy o radiofonii i telewizji 

(np. respektowanie chrześcijańskiego systemu wartości, służenie umacnianiu rodziny czy 



Aleksandra Seklecka 

150 

edukacji medialnej, ale też informowaniu o działalności polskich władz). Materiały na temat 

wydarzeń z zagranicy prezentowały politykę państw Europy Zachodniej w negatywnym świetle, 

być może, aby pokazać, że Polacy nie powinni naśladować Zachodu, który boryka się różnymi 

problemami, których polski rząd próbuje zaoszczędzić Polakom (np. imigranci i terroryści). 

Na uwagę zasługuje również stosowanie w relacjach „Wiadomości” trybu oznajmiającego, a nie 

przypuszczającego, jak często robili to dziennikarze konkurencyjnej stacji, kiedy chcieli 

przemycić własne zdanie co do prezentowanych relacji. W konsekwencji wypowiedzi 

dziennikarzy TVP brzmiały jako pewnik, coś co się musi wydarzyć, a niekoniecznie tylko może 

mieć miejsce w przyszłości. Natomiast w „Faktach” więcej było informacji typu soft, 

społecznych, odnoszących się do tragedii zwykłych ludzi, ale też kontrowersyjnych, co jest 

wynikiem jej komercyjnego charakteru.  

Jednakże przyczyny występowania różnic między serwisami należy tłumaczyć nie tylko 

w kontekście misyjności i komercyjności stacji, ale także zmian politycznych we władzach TVP, 

co wiązało się ze zmianami kadrowymi, jak i nową polityką władz mediów publicznych. Istotna 

jest też radykalizacja postaw Polaków, jak i środowiska dziennikarskiego, co było widać 

w zdecydowanych wypowiedziach dziennikarzy TVN, którzy jednak nie bali się krytykować 

opozycji, gdy zaistniała taka konieczność. Krytyka władz w TVP nie występowała, za to 

nadmiernie próbowano zdyskredytować wizerunek opozycji. Przyczyną takiego stanu rzeczy 

może być niski poziom profesjonalizmu dziennikarskiego, na który zdaniem Hallina i 

Maniciniego (2007) składają się takie elementy, jak autonomia dziennikarska, odrębne normy 

zawodowe czy służba interesowi publicznemu. W przypadku dziennikarzy TVP (w której w 

2016 r. doszło do gruntowanych zmian personalnych) trudno mówić o niezależności od 

nacisków politycznych, a interes publiczny często mylony jest z interesem partyjnym. 

Problemem jest również wypracowanie wspólnych norm zawodowych, o czym pisze m.in. 

Bogusław Nierenberg (2011)8. W konsekwencji nie powinien dziwić fakt, że oglądając oba 

serwisy, można mieć wrażenie, że żyje się w alternatywnych rzeczywistościach, w których dobro 

i zło, biel i czerń istnieją po przeciwnych stronach. 

 

 

 

                                                
8 Samo zagadnienie jest tak szerokim problemem, że wymaga odrębnych badań.  



Political Preferences 

 

151 

Bibliografia: 

Analiza serwisów informacyjnych TVP na tle serwisów nadawców komercyjnych pod kątem rzetelności, 

bezstronności i obiektywizmu, 2013, 

http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/prezentacje_2013/analiza-programow-

informacyjnych.pdf (12.06.2017). 

Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa: PWN. 

Berkowitz, D.A. (2011). Introduction. W: D.A. Berkowitz (red.), Cultural Meaning of News. Thousand Oaks, CA: 

Sage. 

Boyd, A. (2006). Dziennikarstwo radiowo-telewizyjne. Techniki tworzenia programów informacyjnych. Kraków: 

Wyd. UJ. 

Dijk, T. van. (2007). The Study of Discourse – an Introduction, 

http://www.discourses.org/OldArticles/The%20study%20of%20discourse.pdf (1.09.2015). 

„Fakty” na czele oglądalności dzienników w czerwcu. „Teleexpress” stracił 590 tys. widzów, (2017). 

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakty-na-czele-ogladalnosci-dziennikow-w-czerwcu-teleexpress-stracil-590-

tys-widzow (5.07.2017). 

Dobek-Ostrowska, B. (2011). Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce. Polityka w mediach. Wrocław: 

Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. 

Fras, J. (1999). Dziennikarski warsztat językowy. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. 

Jakubowicz, K. (2007). Media publiczne: początek końca czy nowy początek?. Warszawa: Wyd. Profesjonalne 

i Akademickie. 

Głowacki, A. (2017). Stosunek do przyjmowania uchodźców. Komunikat z badań CBOS, nr 44. 

Hallin, D.C, Mancini, P. (2007). Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym. 

Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Jurga-Wosik, K., Stępińska, A., Narożna, D., Secler, B., & Adamczewska K. (2017). Między informacją a 

komentarzem: polski model dziennikarstwa w świetle badań empirycznych. W: I. Hofman & D. Kępa-Figura (red.), 

Współczesne media : gatunki w mediach. T. 1, Zagadnienia teoretyczne, gatunki w mediach drukowanych. Lublin: 

Wyd. UMCS. 

Lisowska-Magdziarz, M. (2006). Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Kraków: Wyd. Uniwersytetu 

Jagiellońskiego. 

Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty 

medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków: Wyd. UJ. 

Lisowska-Magdziarz, M. (2015). Pytanie o genologię mediów w kulturze partycypacji. Próba rekonesansu 

metodologicznego. W: W. Godzic, A. Kozieł, & J. Szylko-Kwas (red.), Gatunki i formaty we współczesnych 

mediach. Warszawa: Poltext. 

McCombs, M. (2008). Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna. Kraków: Wyd. Uniwersytetu 

Jagiellońskiego. 

Mielczarek, T. (2007). Monopol. Pluralizm. Koncentracja. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. 

Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory do Parlamentu RP 2015. Raport 

podsumowujący. Telewizje ogólnopolskie (2015a), 

http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wybory-2015/monitoring-wyborczy-

telewizyjnych-serwisow-informacyjnych.-wybory-do-parlamentu-rp-2015.pdf (12.06.2017). 

Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory prezydenckie 2015. Raport podsumowujący. 

Telewizje ogólnopolskie II tura (2015b), 

http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoring-wybory-2015/raport-telewizyjne-

serwisy-informacyjne--i-tura.pdf (12.06.2017). 

http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/prezentacje_2013/analiza-programow-informacyjnych.pdf
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/prezentacje_2013/analiza-programow-informacyjnych.pdf
http://www.discourses.org/OldArticles/The%20study%20of%20discourse.pdf
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakty-na-czele-ogladalnosci-dziennikow-w-czerwcu-teleexpress-stracil-590-tys-widzow
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakty-na-czele-ogladalnosci-dziennikow-w-czerwcu-teleexpress-stracil-590-tys-widzow
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wybory-2015/monitoring-wyborczy-telewizyjnych-serwisow-informacyjnych.-wybory-do-parlamentu-rp-2015.pdf
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wybory-2015/monitoring-wyborczy-telewizyjnych-serwisow-informacyjnych.-wybory-do-parlamentu-rp-2015.pdf
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoring-wybory-2015/raport-telewizyjne-serwisy-informacyjne--i-tura.pdf
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoring-wybory-2015/raport-telewizyjne-serwisy-informacyjne--i-tura.pdf


Aleksandra Seklecka 

152 

Nierenberg, B. (2011). Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Nowak, E. (2009). Komercjalizacja komunikacji politycznej – infotainment i politainment w programach 

informacyjnych. Annales Uniersitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XVI (2), 201–13. 

Palczewski, M. (2010). Nowy paradygmat newsa, infotaimentu i tabloidyzacji na przykładzie telewizyjnych 

serwisów informacyjnych (Wiadomości TVP i Fakty TVN). W: K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, 

& J. Marszałek-Kawa (red.), Ludzie polskich mediów. Celebryci a redaktorzy. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. 

Seklecka, A. (2011). Media–polityka–manipulacja medialna. Przypadek Polski po 1989 roku. Toruń: Wyd. Adam 

Marszałek. 

Seklecka, A. (2017). Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek telewizyjnych serwisów 

informacyjnych „Fakty” TVN i „Wiadomości” TVP. Toruń: Wyd. Naukowe UMK. 

Skowronek, B. (2014). Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków: WN UP. 

Warchała, J. (2004). Horyzonty manipulacji: perswazja, manipulacja, interpretacja. W: P. Krzyżanowski 

& P. Nowak (red.), Manipulacja w języku. Lublin: Wyd. UMCS. 

Tuchman, G. (1978). Making News. A Study in the Construction of Reality. London: The Free Press.  

Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. (Dz.U. 1993 nr 7 poz. 34 z późn. zm.). 

Wojtak, M. (2004). Gatunki prasowe. Lublin: Wyd. UMCS. 

Wolny-Zmorzyński, K., & Kaliszewski, A. (2014). Rodzaje i gatunki dziennikarskie. W: K. Wolny-Zmorzyński, 

A. Kaliszewski, J. Snopek, & W. Furman (red.), Prasowe gatunki dziennikarskie. Warszawa: Poltext. 


