Romanica Silesiana https://journals.us.edu.pl/index.php/RS <p><em>Romanica Silesiana</em> stanowi forum dyskusji dla badaczy polskich i zagranicznych w dziedzinie literaturoznawstwa i przekładu literackiego. Założone z inicjatywy prof. Krzysztofa Jarosza w 2006 roku (redaktora naczelnego do roku 2017) jako rocznik, od 2018 roku czasopismo ukazuje się w trybie półrocznym. Każdy numer czasopisma skupia się wokół określonego przez redaktora tematycznego zagadnienia lub problemu w odniesieniu do literatur francusko- i hiszpańskojęzycznych oraz&nbsp;literatury włoskiej, nie ograniczając się jednak do wyżej wymienionych. Różnorodność tematyczna wzbogacona jest w ten sposób wielojęzycznością publikowanych artykułów.</p> <p>Celem zespołu redakcyjnego czasopisma jest terminowe publikowanie najlepszych prac autorstwa cenionych badaczy z Polski i zagranicy. Wysoki poziom publikowanych artykułów zapewnia każdorazowy (w zależności od problematyki tekstu) dobór recenzentów z grona uznanych ekspertów w dziedzinie literaturoznawstwa, szczególnie z ośrodków zagranicznych. Dzięki najlepszym recenzentom i autorom czasopismo znajdzie się w renomowanym kręgu naukowym i na stałe wejdzie do obiegu naukowego. Kolejnym celem zespołu redakcyjnego jest poszerzanie Rady Redakcyjnej o wybitnych specjalistów o ugruntowanym prestiżu stale potwierdzanym liczbą artykułów i cytowań.</p> <p>Stałym działem są "studia" (études), w ramach których, w zależności od numeru czasopisma, mogą zostać wyodrębnione grupy tematyczne. Wszystkie opublikowane artykuły są recenzowane.<br>Ponadto,mogą występować dwa dodatkowe działy: Recenzje opublikowanych pozycji krytycznych (Comptes rendus) oraz Varia (publikacje z tego działu również podlegają recenzji).</p> <p>Publikacja artykułów w czasopiśmie jest nieodpłatna, a poszczególne numery są dostępne w formule Open Access.</p> <p>Czasopismo jest współwłasnością Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego oraz Stowarzyszenia Absolwentów&nbsp;Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.</p> <p>Złożenie tekstu do Redakcji jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na udostępnianie tegoż tekstu wraz z metadanymi na warunkach licencji&nbsp;Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.</p> pl-PL <p><strong>Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.<br><br></strong>1. Licencja<br><br>Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/</a>). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.<br><br>2. Oświadczenie Autora<br><br>Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.<br><br>Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.<br><br>UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).<br><br>3. Prawa użytkownika<br><br>Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.<br><br>4. Współautorstwo<br><br>Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.<br><br>Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).</p> andrzej.rabsztyn@us.edu.pl (Andrzej Rabsztyn) helpdesk.wydawnictwo@us.edu.pl (Zespół ds. czasopism) pią, 12 maj 2023 12:41:03 +0000 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Verdades con minúscula: Confrontaciones con la realidad en la narrativa contemporánea https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/15068 Katarzyna Gutkowska-Ociepa, Guillermo Sánchez Ungidos ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/15068 czw, 29 gru 2022 00:00:00 +0000 Recordar (y escribir) la contra-historia: el caso de Memoria del frío (2021), de Miguel Martínez del Arco https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14352 <p>En la novela <em>Memoria del frío </em>(2021), Miguel Martínez del Arco (Madrid, 1961) recupera las experiencias de su madre, Manuela del Arco, presa durante más de veinte años en diferentes cárceles franquistas. A la luz de un marco teórico que combina los estudios posmemoriales (Hirsch, 2021) con los trabajos sobre el alcance moral de la vulnerabilidad (Nussbaum, 2008), este estudio persigue el fin de abundar en las implicaciones éticas de la novela.</p> Lorena Sánchez García ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14352 śro, 10 sie 2022 00:00:00 +0000 Narrar la ciudad: Neoliberalismo, consumismo, era digital y novelas de la crisis en la literatura española del siglo XXI https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14225 <p class="p1">Con la crisis de 2008, se produce un reajuste de las relaciones sociales. Esta reestructuración también se refleja en la ficción a través de una renovación discursiva alternativa a la canónica, a la vez que potencia la construcción ficcional de una nueva realidad como reflejo de la sociedad. Las novelas de la crisis ofrecen una amplia modalidad temática sobre la asimilación de la crisis por parte de los narradores más contemporáneos. En este artículo se analizará <em>El Dorado</em>, de Robert Juan-Cantavella, publicada el mismo año en el que comienza la crisis, presenta el triunfo del neoliberalismo y del consumismo en los años previos a través de la ciudad de vacaciones. Por su parte, <em>La trabajadora</em>, de Elvira Navarro y <em>Cicatriz</em>, de Sara Mesa ofrecen desde una perspectiva realista la repercusión de la crisis sobre las estructuras urbanas y la precariedad laboral derivada de la misma.</p> Noelia S. García ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14225 śro, 10 sie 2022 00:00:00 +0000 Mi corazón visto desde el espacio de Alejandro Cuevas como una “novela capitalocénica” https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14362 <p>El objetivo del artículo es investigar la utilidad de la noción de «Capitaloceno» propuesta por Jason W. Moore en la interpretación de la novela más reciente de Alejandro Cuevas: <em>Mi corazón visto desde el espacio</em> (2019). La obra de Cuevas, un escritor vallisoletano con mucha experiencia en desafiar los problemas sociales de la España del s. XXI, gana en efecto una dimensión interpretativa mucho más matizada, ya que revela el alcance de la crítica de la contemporaneidad del autor, que engloba toda una variedad de cuestiones que superan los límites de Antropoceno y requieren un marco de lectura más atrevido y más actual. Así, la quinta novela de Cuevas se deja leer como una «novela capitalocénica» por ser un cuasi manifiesto de debilidades del yo en el Sistema de hoy.</p> Katarzyna Gutkowska-Ociepa ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14362 wto, 25 paź 2022 00:00:00 +0000 ¿Imitar o rechazar? La narrativa argentina gay actual frente a la heteronormatividad https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14254 <p>La narrativa gay argentina más reciente, a pesar que sea escrita en la época de la posemancipación (dada la introducción del matrimonio igualitario en el año 2010), sigue inmersa en una serie de dicotomías típicas de la narrativa gay preemancipatoria: hetero/homo, masculino/femenino y fuerza/debilidad. En el presente artículo se analizarán los textos de escritores argentinos contemporáneos, más leídos y conocidos en la comunidad LGBTQ+ argentina (Facundo R. Soto, Peter Pank y Ioshua), a fin de plantear como hipótesis la existencia de una tensión entre una visión dicotómica de la confrontación de lo homo y heretosexual y otra, donde este binarismo se erosiona en los mismos textos. Asimismo, se delibera si es posible hablar en este contexto de una convergencia conceptual englobada bajo la noción sintética de <em>civilibarbarie</em> propuesta por Elsa Drucaroff.</p> Marcin Kołakowski ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14254 śro, 10 sie 2022 00:00:00 +0000 Narración y otredad en Membrana, de Jorge Carrión https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14189 <p><em>Membrana</em>, novela de Jorge Carrión, se presenta como un panfleto del museo del siglo XXI. Esta premisa lleva al lector contemporáneo a un estado de extrañamiento cognitivo, en el que se le requiere contemplar su presente como si fuera pasado. Sin embargo, las estrategias escogidas por Carrión para provocar desconcierto no acaban aquí: su narrador es una inteligencia artificial femenina que emplea pronombres en plural para identificarse a sí misma (o ellas mismas). Comprender a la máquina será, pues, el propósito principal de todo visitante, forzado a encontrar sentido en una historia entreverada y enunciada por un ser con otra sensación del tiempo, de la causa-efecto y de la verdad. Este artículo pretende describir los mecanismos usados por el autor para construir la voz algorítmica y explorar su potencial político y epistemológico.</p> Laro del Río Castañeda, Claudia Sofía Benito Temprano ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14189 śro, 10 sie 2022 00:00:00 +0000 Inventando la realidad: La adaptación como un juego autorreferencial en El autor (2017), de Manuel Martín Cuenca https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14332 <p>El presente trabajo tiene como objetivo analizar la película <em>El autor</em> (2017), de Manuel Martín Cuenca, en el contexto de los juegos autorreferenciales y las relaciones entre lo real y lo inventado. El director, adaptando la novela corta <em>El móvil</em> (1987), de Javier Cercas, reflexiona también sobre las correspondencias entre el cine y la literatura. En <em>El autor</em> las imágenes de la creación literaria se mezclan con las metáforas cinematográficas. La realidad inventada por los protagonistas se convierte en metaficción y forma parte del juego con el espectador, tan característico de nuevas estrategias narrativas en el cine contemporáneo. Sin embargo, en este caso, el juego va más allá de lo explícito en la acción, es también una manera de mostrar las paradojas de la creación.</p> Joanna Aleksandrowicz ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14332 śro, 10 sie 2022 00:00:00 +0000 “Como diría el pívot Charles Barkley, me gusta estamparme contra la realidad y ver volar los pedazos”: Entrevista a Vicente Luis Mora https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14643 <p>Entrevista al escritor, profesor y crítico literario Vicente Luis Mora.</p> Guillermo Sánchez Ungidos, Vicente Luis Mora ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/14643 wto, 25 paź 2022 00:00:00 +0000