https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/issue/feedStudia Politicae Universitatis Silesiensis2023-06-04T20:58:37+00:00Zbigniew Kantykazbigniew.kantyka@us.edu.plOpen Journal Systems<p><strong>"Studia Politicae Universitatis Silesiensis"</strong> ISSN 2353-9747 (wersja elektroniczna) to czasopismo naukowe Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest to periodyk o profilu politologicznym. Interesują nas formy i mechanizmy systemowego rozwiązywania kluczowych problemów społecznych przez państwo w porozumieniu z reprezentantami różnych grup interesów, szczególnie na poziomie lokalnym i regionalnym. Redakcja czasopisma przede wszystkim preferować będzie artykuły mające wymiar empiryczny. W pierwszym i drugim kwartale roku ukazują się tomy w języku polskim, a w trzecim i czwartym w pozostałych językach. Czasopismo zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do jego zawartości na zasadzie swobodnego dostępu publicznego wspierającego globalną wymianę wiedzy. <a href="https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/about">(więcej)</a></p> <p> </p> <p>Czasopismo jest współwłasnością Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego oraz Stowarzyszenia Absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.</p>https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13040Warunki komercjalizacji wiedzy w Gruzji: studium przypadku nauk społecznych na Tbiliskim Uniwersytecie Państwowym2023-06-04T20:58:37+00:00Sandro Tabatadzes.tabatadze@gipa.geSalome Dunduasalome.dundua@tsu.ge<p>W dzisiejszych czasach głęboka współpraca między uczelniami, ośrodkami badawczymi i przemysłowymi jest ważnym bodźcem wzrostu gospodarczego. Jednak nadal nie jest jasne, jak przebiega proces komercjalizacji wiedzy w krajach, które mają doświadczenie wysoce scentralizowanej gospodarki i edukacji. Tbiliski Uniwersytet Państwowy jest postrzegany jako ośrodek przyspieszający procesu rozwoju komercjalizacji wiedzy, głównie ze względu na swoje powiązania międzynarodowe, choć kwestia komercjalizacji wiedzy z zakresu nauk społecznych jest nadal w większości pomijana. Niniejsze badania analizują przypadek najstarszej, największej i najbardziej umiędzynarodowionej uczelni w Gruzji. Kompleksowe badanie ma na celu określenie czynników makro i mikro, które sprawiają, że komercjalizacja wiedzy w naukach społecznych kończy się powodzeniem lub porażką. Wyniki pokazują, że niektórzy przedstawiciele społeczności uniwersyteckiej uważają, że komercjalizacja opiera się głównie <br>na naukach przyrodniczych i ścisłych. Inni natomiast twierdzą, że wkład w rozwój społeczny jest najważniejszym możliwym transferem wiedzy.</p>2022-06-13T00:00:00+00:00##submission.copyrightStatement##https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13287Czynniki wpływające na podejmowanie przez samorządy lokalne decyzji w związku z kryzysem COVID-19: studium przypadku dotyczącego pierwszej fali w dwóch gminach estońskich2023-06-04T20:58:37+00:00Hannes Nagelhannes.nagel@tlu.ee<p>W niniejszym artykule opisano wyniki studium przypadku dotyczącego czynników, które wpłynęły na podejmowanie decyzji związanych z pierwszą falą COVID-19 na poziomie samorządów lokalnych w Republice Estońskiej. Badane gminy to największa gmina w Estonii, miasto Tallinn, oraz najbardziej dotknięta pierwszą falą kryzysu gmina Saaremaa. W trakcie mapowania jednostek kryzysowych zidentyfikowano trzy jednostki w Tallinie i dwie w Saaremaa – niektóre sformalizowane przed kryzysem, inne sformalizowane ad hoc, a jeszcze inne w ogóle niesformalizowane. Podmiotami badania byli członkowie jednostek kryzysowych COVID-19.</p> <p>Badanie, które składało się z kwestionariusza i wywiadów pogłębionych, koncentrowało się na wpływie ośmiu czynników decyzyjnych, które podzielono na wewnętrzne (stres, bezradność, presja grupy i dobre samopoczucie) i zewnętrzne (presja czasu, presja mediów i opinii publicznej, dostępność informacji, presja rządu centralnego lub innych instytucji). Wyniki wskazują, że największy wpływ miały czynniki zewnętrzne (największa napięcie odczuwano z powodu presji czasu, stresu oraz presji ze strony mediów i opinii publicznej). Decydenci podkreślali, że wpływ na podejmowanie decyzji miały także wcześniejsze doświadczenia, postrzeganie ryzyka i emocje.</p>2022-06-12T00:00:00+00:00##submission.copyrightStatement##https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13276Ocena miękkiej siły gospodarczej Unii Europejskiej. Analiza porównawcza2023-06-04T20:58:37+00:00Oleksii A Chugaievalxcv@ukr.net<p>Miękka siła gospodarcza wiąże się z subiektywnie postrzeganą atrakcyjnością podobnie jak sukces systemu gospodarczego i polityki gospodarczej. Obecny stan miękkiej siły Unii Europejskiej w stosunku do innych światowych potęg gospodarczych analizowany jest w niniejszym artykule za pomocą kilku metod: sondaży, wskaźników obiektywnych, szacunków wartości oraz metody infometrycznej. Potwierdzają one dominację UE lub jej drugą po USA pozycję. Na miękką siłę UE składają się między innymi: poziom rozwoju, jakość życia, marki krajowe i korporacyjne, regulacje biznesowe, priorytetowo traktowana ochrona środowiska, swoboda prowadzenia działalności gospodarczej, inicjatywy integracyjne, pomoc rozwojowa udzielana przez UE, turystyka, branże kreatywne, edukacja, nauka, kultura i poziom opieki zdrowotnej. Główne wyzwania dla wizerunku UE to spadające tempo rozwoju gospodarczego oraz dominacja amerykańskich i chińskich marek korporacyjnych w sektorach medialnym, technologicznym i bankowym.</p>2022-06-07T00:00:00+00:00##submission.copyrightStatement##https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13039Partia Węgierskiego Października wobec Okrągłego Stołu w porównaniu z ówczesnymi krytykami polskiej transformacji ustrojowej2023-06-04T20:58:37+00:00István Miklós Balázsbalazs19istvan92@gmail.com<p>Rozmowy Okrągłego Stołu odbywające się pod koniec lat 80. ubiegłego wieku na Węgrzech i w Polsce były szeroko krytykowane przez siły ówczesnej opozycji nieuczestniczące w negocjacjach. Na Węgrzech do krytykujących należała Partia Węgierskiego Października, która uznała tę formę transformacji za wadliwą i sprzeczną z interesami społeczeństwa. Formacja, której przewodził György Krassó, mająca powiązania z Polską, zasłynęła przede wszystkim dzięki ulicznym happeningom. Krytyka Partii pod adresem uczestników obrad węgierskiego Okrągłego Stołu przypomina „niekonstruktywną” ocenę polskiego Okrągłego Stołu formułowaną przez przedstawicieli ówczesnych polskich sił opozycyjnych.</p>2022-06-30T00:00:00+00:00##submission.copyrightStatement##https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/12566Zaangażowanie katalońskich artystów w ruch proniepodległościowy2023-06-04T20:58:37+00:00Marta Bainkam.bainka@gmail.com<p>Artykuł analizuje kwestię zaangażowania artystów w ruch proniepodległościowy w Katalonii. Dla wprowadzenia w kontekst wydarzeń, autorka rozpoczyna od przedstawienia historii Katalonii, skupiając się na jej konflikcie z Królestwem Hiszpanii i pięciu momentach historycznych, gdy Katalonia ogłosiła niepodległość. Artykuł przedstawia, w jaki sposób przeszłość jest obecna w codziennym życiu Katalończyków i jak wpływa na ich postawy. Autorka stara się także wskazać, jaką rolę odgrywają w tych procesach artyści i jak rozpoczęło się ich zaangażowanie w ruch proniepodległościowy. Czyni to poprzez przedstawienie artystycznego i politycznego zaangażowania artystów reprezentujących różne style i pokolenia.</p>2022-06-22T00:00:00+00:00##submission.copyrightStatement##https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13934Działania administracji państwowej w Polsce wobec uchodźców z Ukrainy w pierwszych tygodniach wojny w Ukrainie 2022 roku. Aspekty prawne i securitologiczne2023-06-04T20:58:37+00:00Piotr Zalewskip.zalewski@op.pl<p>Agresja wojsk Federacji Rosyjskiej na terytorium Ukrainy, do jakiej doszło 24 lutego 2022 r., doprowadziła do wybuchu wojny, która zmusiła ludzi do ucieczki z domów i opuszczenia swojego kraju w poszukiwaniu bezpieczeństwa, ochrony i pomocy. W pierwszym tygodniu wojny ponad milion uchodźców z Ukrainy, głównie kobiet z dziećmi i osób starszych, przekroczyło granice swojego kraju, chroniąc się w krajach sąsiednich. Znaczna część uciekających przybyła do Polski. Celem artykułu jest przegląd głównych działań legislacyjnych i organizacyjnych podejmowanych przez polską administrację rządową i samorządową w zakresie zapewnienia uchoźcom instytucjonalnej pomocy i ochrony, a także działań służb mundurowych na rzecz identyfikacji ryzyka i zagrożeń oraz zapewnienia bezpieczeństwa osobistego przybywającym z Ukrainy.</p>2022-06-22T00:00:00+00:00##submission.copyrightStatement##