https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/issue/feed Studia Politicae Universitatis Silesiensis 2023-06-04T20:58:37+00:00 Zbigniew Kantyka zbigniew.kantyka@us.edu.pl Open Journal Systems <p><strong>"Studia Politicae Universitatis Silesiensis"</strong> ISSN 2353-9747 (wersja elektroniczna) to czasopismo naukowe Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest to periodyk o profilu politologicznym. Interesują nas formy i mechanizmy systemowego rozwiązywania kluczowych problemów społecznych przez państwo w porozumieniu z reprezentantami różnych grup interesów, szczególnie na poziomie lokalnym i regionalnym. Redakcja czasopisma przede wszystkim preferować będzie artykuły mające wymiar empiryczny. W pierwszym i drugim kwartale roku ukazują się tomy w języku polskim, a w trzecim i czwartym w pozostałych językach. Czasopismo zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do jego zawartości na zasadzie swobodnego dostępu publicznego wspierającego globalną wymianę wiedzy. <a href="https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/about">(więcej)</a></p> <p>&nbsp;</p> <p>Czasopismo jest współwłasnością Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego oraz Stowarzyszenia Absolwentów&nbsp;Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.</p> https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13040 Warunki komercjalizacji wiedzy w Gruzji: studium przypadku nauk społecznych na Tbiliskim Uniwersytecie Państwowym 2023-06-04T20:58:37+00:00 Sandro Tabatadze s.tabatadze@gipa.ge Salome Dundua salome.dundua@tsu.ge <p>W dzisiejszych czasach głęboka współpraca&nbsp;między uczelniami, ośrodkami badawczymi&nbsp;i przemysłowymi jest ważnym&nbsp;bodźcem wzrostu gospodarczego. Jednak&nbsp;nadal nie jest jasne, jak przebiega proces&nbsp;komercjalizacji wiedzy w krajach, które&nbsp;mają doświadczenie wysoce scentralizowanej&nbsp;gospodarki i edukacji. Tbiliski&nbsp;Uniwersytet Państwowy jest postrzegany&nbsp;jako ośrodek przyspieszający procesu&nbsp;rozwoju komercjalizacji wiedzy, głównie&nbsp;ze względu na swoje powiązania międzynarodowe,&nbsp;choć kwestia komercjalizacji&nbsp;wiedzy z zakresu nauk społecznych jest&nbsp;nadal&nbsp;w większości pomijana. Niniejsze&nbsp;badania analizują przypadek najstarszej,&nbsp;największej i najbardziej umiędzynarodowionej&nbsp;uczelni w Gruzji. Kompleksowe&nbsp;badanie ma na celu określenie czynników&nbsp;makro i mikro, które sprawiają, że komercjalizacja&nbsp;wiedzy w naukach społecznych&nbsp;kończy się powodzeniem lub porażką.&nbsp;Wyniki pokazują, że niektórzy przedstawiciele&nbsp;społeczności uniwersyteckiej uważają,&nbsp;że komercjalizacja opiera się głównie&nbsp;<br>na naukach przyrodniczych i ścisłych. Inni&nbsp;natomiast twierdzą, że wkład w rozwój&nbsp;społeczny jest najważniejszym możliwym&nbsp;transferem wiedzy.</p> 2022-06-13T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13287 Czynniki wpływające na podejmowanie przez samorządy lokalne decyzji w związku z kryzysem COVID-19: studium przypadku dotyczącego pierwszej fali w dwóch gminach estońskich 2023-06-04T20:58:37+00:00 Hannes Nagel hannes.nagel@tlu.ee <p>W niniejszym artykule opisano wyniki studium&nbsp;przypadku dotyczącego czynników, które&nbsp;wpłynęły na podejmowanie decyzji związanych&nbsp;z pierwszą falą COVID-19 na poziomie&nbsp;samorządów lokalnych w Republice Estońskiej.&nbsp;Badane gminy to największa gmina w Estonii,&nbsp;miasto Tallinn, oraz najbardziej dotknięta&nbsp;pierwszą falą kryzysu gmina Saaremaa.&nbsp;W trakcie mapowania jednostek kryzysowych&nbsp;zidentyfikowano trzy jednostki w Tallinie&nbsp;i dwie w Saaremaa – niektóre sformalizowane&nbsp;przed kryzysem, inne sformalizowane ad hoc,&nbsp;a jeszcze inne w ogóle niesformalizowane.&nbsp;Podmiotami badania byli członkowie jednostek&nbsp;kryzysowych COVID-19.</p> <p>Badanie, które składało się z kwestionariusza&nbsp;i wywiadów pogłębionych, koncentrowało&nbsp;się na wpływie ośmiu czynników&nbsp;decyzyjnych, które podzielono na wewnętrzne&nbsp;(stres, bezradność, presja grupy&nbsp;i dobre samopoczucie) i zewnętrzne (presja&nbsp;czasu, presja mediów i opinii publicznej,&nbsp;dostępność informacji, presja rządu centralnego&nbsp;lub innych instytucji). Wyniki wskazują,&nbsp;że największy wpływ miały czynniki&nbsp;zewnętrzne (największa napięcie odczuwano&nbsp;z powodu presji czasu, stresu oraz presji ze&nbsp;strony mediów i opinii publicznej). Decydenci&nbsp;podkreślali, że wpływ na podejmowanie&nbsp;decyzji miały także wcześniejsze doświadczenia,&nbsp;postrzeganie ryzyka i emocje.</p> 2022-06-12T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13276 Ocena miękkiej siły gospodarczej Unii Europejskiej. Analiza porównawcza 2023-06-04T20:58:37+00:00 Oleksii A Chugaiev alxcv@ukr.net <p>Miękka siła gospodarcza wiąże się z subiektywnie&nbsp;postrzeganą atrakcyjnością podobnie&nbsp;jak sukces systemu gospodarczego i polityki&nbsp;gospodarczej. Obecny stan miękkiej&nbsp;siły Unii Europejskiej w stosunku do&nbsp;innych światowych potęg gospodarczych&nbsp;analizowany jest w niniejszym artykule za&nbsp;pomocą kilku metod: sondaży, wskaźników&nbsp;obiektywnych, szacunków wartości oraz&nbsp;metody infometrycznej. Potwierdzają one&nbsp;dominację UE lub jej drugą po USA&nbsp;pozycję. Na miękką siłę UE składają się&nbsp;między innymi: poziom rozwoju, jakość&nbsp;życia, marki krajowe i korporacyjne, regulacje&nbsp;biznesowe, priorytetowo traktowana&nbsp;ochrona środowiska, swoboda prowadzenia&nbsp;działalności gospodarczej, inicjatywy integracyjne,&nbsp;pomoc rozwojowa udzielana przez&nbsp;UE, turystyka, branże kreatywne, edukacja,&nbsp;nauka, kultura i poziom opieki zdrowotnej.&nbsp;Główne wyzwania dla wizerunku UE&nbsp;to spadające tempo rozwoju gospodarczego&nbsp;oraz dominacja amerykańskich i chińskich&nbsp;marek korporacyjnych w sektorach medialnym,&nbsp;technologicznym i bankowym.</p> 2022-06-07T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13039 Partia Węgierskiego Października wobec Okrągłego Stołu w porównaniu z ówczesnymi krytykami polskiej transformacji ustrojowej 2023-06-04T20:58:37+00:00 István Miklós Balázs balazs19istvan92@gmail.com <p>Rozmowy Okrągłego Stołu odbywające się pod koniec lat 80. ubiegłego wieku na Węgrzech i w Polsce były szeroko krytykowane przez siły ówczesnej opozycji nieuczestniczące w negocjacjach. Na Węgrzech do krytykujących należała Partia Węgierskiego Października, która uznała tę formę transformacji za wadliwą i sprzeczną z interesami społeczeństwa. Formacja, której przewodził György Krassó, mająca powiązania z Polską, zasłynęła przede wszystkim dzięki ulicznym happeningom. Krytyka Partii pod adresem uczestników obrad węgierskiego Okrągłego Stołu przypomina „niekonstruktywną” ocenę polskiego Okrągłego Stołu formułowaną przez przedstawicieli ówczesnych polskich sił opozycyjnych.</p> 2022-06-30T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/12566 Zaangażowanie katalońskich artystów w ruch proniepodległościowy 2023-06-04T20:58:37+00:00 Marta Bainka m.bainka@gmail.com <p>Artykuł analizuje kwestię zaangażowania artystów w ruch proniepodległościowy w Katalonii. Dla wprowadzenia w kontekst wydarzeń, autorka rozpoczyna od przedstawienia historii Katalonii, skupiając się na jej konflikcie z Królestwem Hiszpanii i pięciu momentach historycznych, gdy Katalonia ogłosiła niepodległość. Artykuł przedstawia, w jaki sposób przeszłość jest obecna w codziennym życiu Katalończyków i jak wpływa na ich postawy. Autorka stara się także wskazać, jaką rolę odgrywają w tych procesach artyści i jak rozpoczęło się ich zaangażowanie w ruch proniepodległościowy. Czyni to poprzez przedstawienie artystycznego i politycznego zaangażowania artystów reprezentujących różne style i pokolenia.</p> 2022-06-22T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/13934 Działania administracji państwowej w Polsce wobec uchodźców z Ukrainy w pierwszych tygodniach wojny w Ukrainie 2022 roku. Aspekty prawne i securitologiczne 2023-06-04T20:58:37+00:00 Piotr Zalewski p.zalewski@op.pl <p>Agresja wojsk Federacji Rosyjskiej na terytorium Ukrainy, do jakiej doszło 24 lutego 2022 r., doprowadziła do wybuchu wojny, która zmusiła ludzi do ucieczki z domów i opuszczenia swojego kraju w poszukiwaniu bezpieczeństwa, ochrony i pomocy. W pierwszym tygodniu wojny ponad milion uchodźców z Ukrainy, głównie kobiet z dziećmi i osób starszych, przekroczyło granice swojego kraju, chroniąc się w krajach sąsiednich. Znaczna część uciekających przybyła do Polski. Celem artykułu jest przegląd głównych działań legislacyjnych i organizacyjnych podejmowanych przez polską administrację rządową i samorządową w zakresie zapewnienia uchoźcom instytucjonalnej pomocy i ochrony, a także działań służb mundurowych na rzecz identyfikacji ryzyka i zagrożeń oraz zapewnienia bezpieczeństwa osobistego przybywającym z Ukrainy.</p> 2022-06-22T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement##