Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA <p><em>Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies</em> to pierwsze i, jak dotąd, jedyne w Europie Środkowo-Wschodniej czasopismo naukowe poświęcone szerokim zagadnieniom kulturowym i społecznym w perspektywie <em>human-animal studies</em>. Ukazuje się od 2015 roku jako e-rocznik w serwisie Open Journal Systems.&nbsp;Od 2021 roku czasopismo przechodzi na półroczny cykl wydawniczy. Publikuje artykuły naukowe, monograficzne i przeglądowe oraz recenzje, noty o książkach i sprawozdania badaczy reprezentujących różne dyscypliny nauk społecznych, przyrodniczych i humanistycznych, którzy włączają studia nad relacjami ludzi i zwierząt do swojego warsztatu badawczego.</p> <p>Od piątego wydania informacje na stronie czasopisma ukazują się w pełni w dwóch językach, polskim i angielskim. Obecnie jesteśmy w trakcie aktualizowania informacji w obu językach we wszystkich numerach.</p> <p>Czasopismo objęte programem ministerialnym&nbsp;<strong>&nbsp;</strong>„<a href="https://www.gov.pl/web/nauka/informacja-w-sprawie-wynikow-konkursu-ogloszonego-w-ramach-programu-wsparcie-dla-czasopism-naukowych" data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=0756eb2ef41acc6b0d5c972d74049716f355303ddd962fe1697c92f76d713b34&amp;url=aHR0cHM6Ly93d3cuZ292LnBsL3dlYi9uYXVrYS9pbmZvcm1hY2phLXctc3ByYXdpZS13eW5pa293LWtvbmt1cnN1LW9nbG9zem9uZWdvLXctcmFtYWNoLXByb2dyYW11LXdzcGFyY2llLWRsYS1jemFzb3Bpc20tbmF1a293eWNo&amp;platform=desktop&amp;brand=wp">Wsparcie dla czasopism naukowych” (2019–2020)</a>.</p> <p>Od nr 5/2019 czasopismo znajduje się na polskiej liście ministerialnej i obecnie posiada 70 punktów.</p> <p>Od 2021 roku pismo jest indeksowane na listach ERIH+ i DOAJ.</p> <p>Od 2022 roku pismo jest indeksowane w bazie Scopus.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Czasopismo jest współwłasnością Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego oraz Stowarzyszenia Absolwentów&nbsp;Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.</p> pl-PL <p><strong>Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.<br><br></strong>1. Licencja<br><br>Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/</a>). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.<br><br>2. Oświadczenie Autora<br><br>Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.<br><br>Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.<br><br>UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).<br><br>3. Prawa użytkownika<br><br>Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.<br><br>4. Współautorstwo<br><br>Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.<br><br>Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).</p> magdalena.malinowska@us.edu.pl (Magdalena Malinowska) helpdesk.wydawnictwo@us.edu.pl (Zespół ds. czasopism) śro, 10 kwi 2024 12:21:21 +0000 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Od Redakcji https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/15403 Justyna Tymieniecka-Suchanek ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/15403 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Wszystkie zwierzęta są równe… czyli dlaczego zasada etyczna, na której opiera się ludzka równość, wymaga od nas także równego traktowania zwierząt https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/15663 <p><span xml:lang="en-GB">Exctract from the book&nbsp;</span><span class="x01-Kursywa" xml:lang="en-GB">Animal Liberation Now</span><span xml:lang="en-GB">&nbsp;(Publisher: New York: HarperCollins, 2023), which shows that despite the growing importance of the animal liberation movement, we still abuse animals on an incomprehensible scale. The book returns to the themes of&nbsp;</span><span class="x01-Kursywa" xml:lang="en-GB">Animal Liberation</span><span xml:lang="en-GB">&nbsp;– Peter Singer’s groundbreaking work from&nbsp;1975</span><span xml:lang="en-GB">&nbsp;and examines how the issues of the animal rights movement intertwine with climate change and social justice. The book is also a&nbsp;voice arguing for a&nbsp;new ethics of our relationship with animals. In the quoted passage, Peter Singer argues for animal liberation and equal treatment of the interests of humans and non-humans. He also describes speciesism as prioritizing the interests of one’s own species. The ethical basis for equal treatment of different species is their shared capacity to suffer.</span></p> Peter Singer; Dmitry Kozhevnikov, Magdalena Kozhevnikova ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/15663 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Asymetria powinności etycznych, czyli o nierównym traktowaniu różnych grup zwierząt w badaniach naukowych https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/13314 <p>Zwierzęta należące do różnych grup taksonomicznych traktowane są w badaniach naukowych w bardzo odmienny sposób, bardzo różne są bowiem zakres i powszechność powinności moralnych którymi są one obdarzane. Ptaki, ssaki i głowonogi mają status uprzywilejowany względem pozostałych a ryby zajmują w tej hierarchii stanowisko pośrednie. Ogromna większość obecnych w biosferze zwierząt wciąż pozbawiona jest jakiejkolwiek ochrony podstawowych życiowych interesów. W ostatnich latach empirycznie potwierdzono obecność zaawansowanych funkcji poznawczych u wielu przedstawicieli bezkręgowców. Jednoznacznie nakazuje to porzucenie nawyku traktowania ich jako prymitywnych, niewrażliwych istot, których zachowanie oparte jest wyłącznie na zautomatyzowanych instynktach. Nowe koncepcje etyczne wyznaczają nowy paradygmat w zrozumieniu ich miejsca w sferze moralnych powinności. Szczególne miejsce zdobywa sobie wśród nich koncepcja etyki ewolucyjnie inkluzywnej.</p> Paweł Koperski ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/13314 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Prześladowanie zwierzęcych imigrantów https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/14889 <p>Obecna doktryna prześladowania gatunków nierodzimych jako obcych i dlatego złych nie jest i nie może być uzasadniona naukowo, jest wyrazem ksenofobii i kwalifikuje się jako faszyzm środowiskowy. Powstała ona przez połączenie dyletanckiej ekocentrycznej etyki środowiskowej A. Leopolda z teorią inwazji zwierząt i roślin C.S. Eltona. Mimo powtarzającej się krytyki jest ona szeroko i bezrefleksyjnie przyjmowana przez konserwacjonistów i większość biologów, co prowadzi do rażącej stronniczości w prowadzeniu i publikowaniu badań, wyrażającej się szczególnie w języku demonizującym gatunki nierodzime, oraz w interpretacji wyników, która ma wspierać kampanię ich zwalczania i ignorować ich pożądany wpływ na ekosystemy. Jest to działalność biopolityczna uprawiana pod szyldem nauki i jako taka jest nadużyciem publicznego zaufania i publicznych środków na naukę. Licznych przykładów dostarcza traktowanie norek amerykańskich i jenotów. Norki amerykańskie wpasowują się do europejskich ekosystemów (mimo ciągłej interferencji uciekinierów z ferm) i przyczyniają się do ich stabilizacji przez ograniczanie populacji innych przybyszy (piżmaków, raków luizjańskich) oraz drobnych gryzoni. Nie są one główną przyczyną trwającego od XVII w. zaniku norek europejskich nawet jeżeli mogą przyśpieszać zanik reliktowych populacji, czego jednak jednoznacznie nie udowodniono. Jenoty wpasowały się już w europejskie ekosystemy i nie zagrażają żadnemu innemu gatunkowi. Jeżeli byłoby wskazane ograniczanie populacji nierodzimych drapieżników, to należałoby w pierwszej kolejności zabronić zabijania ich rodzimych konkurentów, a nie podżegać ludność do prześladowań dzikich zwierząt. Irracjonalizm i zawziętość konserwacjonistów w prześladowaniu zwierząt z nierodzimych („obcych”) gatunków domaga się psychologicznego wyjaśnienia i wydaje się być wynikiem działania biofilii bez udziału refleksji etycznej, a konkretnie przekierowania gniewu biofilów za dewastację biosfery na wprowadzone przez ludzi zwierzęta.</p> Andrzej Elżanowski ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/14889 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Rozwój możliwości wykorzystania jaj dla potrzeb człowieka – kontekst naukowy i społeczny https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12020 <p>Jajo jest strukturą, która pozwala na rozwój i rozmnażanie wielu organizmów. Nazywane jest także jedną z form rozwoju zwierząt. Poza tym, że umożliwia rozmnażanie to stanowi produkt przeznaczony do konsumpcji przez człowieka. Praca ma na celu przedstawić główne różnice&nbsp;w jajach występujących w królestwie zwierząt oraz wskazać występujące w nich czynniki bioaktywne. Jajo nie jest już tylko produktem spożywczym dla konsumenta, jego rola nabiera znaczenia super-żywności. Umożliwia kontrolowane wzbogacanie jego składu w czynniki bioaktywne, sprzyjające zdrowiu człowieka a nawet mogące wpływać terapeutycznie lub leczniczo. Pomimo dużych możliwości związanych z produkcją jaj konsumenci przejawiają różne preferencje i nie zawsze obdarzają nowy produkt zaufaniem.</p> Anna Tomańska ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12020 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 COVID i zwierzęta. Zwierzęco-ludzka rodzinność i zwierzęca przestrzeń miejska w czasach pandemii https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12979 <p>Podczas pierwszej, drugiej i trzeciej fali zakażeń koronawirusem w Polsce autorzy prowadzili badania empiryczne online inspirowane teoretycznym potencjałem socjologii codzienności oraz socjologii katastrof. Jednym z problemów, który ujawnił się podczas realizacji tego projektu, była kwestia zmieniających się relacji ludzi i zwierząt, zmian zachowań zwierząt podczas lockdownu oraz zmian w zakresie zachowania ludzi wobec zwierząt. Interpretacje wyników badań przedstawione w tym artykule dotyczą dwóch sfer: sfery domowej – i zwierząt, które w niej zamieszkują oraz przestrzeni miejskiej – i zwierząt wolnożyjących (także zwierząt bezdomnych, porzuconych). Wyniki badań, zdaniem autorów, przyczyniają się do poszerzenia wiedzy o ludzko-zwierzęcej rodzinności oraz wiedzy o ekosystemach miejskich i możliwościach ich kulturowo-przyrodniczej eksploracji.</p> Lucyna Kopciewicz, Marcin Welenc ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12979 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Świadectwo Eliana o rogatych zwierzętach Indii https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/14748 <p>W artykule omawia się rogate zwierzęta, opisane przez Klaudiusza Eliana w jego zoologicznym traktacie O właściwościach zwierząt (De natura animalium, XV 15; XVI 20). Elian prawdopodobnie powtarza relację Megastenesa o orientalnych zwierętach, występujących na Półwyspie Indyjskim. Autorka wnikliwie analizuje trzy gatunki zwierząt, wymienione pod lokalnymi (tj. niegreckimi) nazwami: 1) μέσοι, (2) καρτάζωνος and (3) ὑά&lt;ρ&gt;ιναι. Konkluduje, że zoologiczna nomenklatura Eliana jest pochodzenia średnioindyjskiego i odnosi się do trzech gatunków rogatych ssaków takich jak: (1) urial indyjski lub dzika owca orientalna (Ovis orientalis vignei vignei Blyth, 1841); (2) nosorożec indyjski lub nosorożec pancerny (Rhinoceros unicornis L., 1758); (3) gazela indyjska, zwana także czinkarą lub gazelą Bennetta (Gazella bennettii Sykes, 1831).</p> Elwira Kaczyńska ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/14748 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Nagrobki zwierzęce Jana Gawińskiego w perspektywie ekokrytyki https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12986 <p>Artykuł Nagrobki zwierzęce Jana Gawińskiego w perspektywie ekokrytyki podejmuje próbę wykorzystania optyki human-animal studies, ukształtowanej w nurcie, tej współczesnej metodologii do weryfikacji dotychczasowych odczytań barokowych epitafiów Jana Gawińskiego poświęconych zwierzętom. Przeprowadzono polemikę z sądami, iż nagrobki zwierzęce Jana Gawińskiego są przejawem nihilizmu, groteski lub wariacją na temat bajki zwierzęcej. Zwrócono też uwagę na ważną dla interpretacji pojedynczych utworów rolę kompozycji zbioru. Zastosowanie perspektywy ekokrytycznej pozwoliło pokazać, iż mimo panującej w kulturze epok przednowoczesnych wizji natury z hierarchicznym porządkiem łańcucha bytów, pisarze odnajdywali w konwencjach „szczelinę” dla wyrażenia wspólnoty doświadczenia losu śmiertelności biologicznej, empatię, wrażliwość sumienia i odpowiedzialność za braci mniejszych.</p> Agata Knopik ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12986 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 W kierunku animalizmu. Relacja człowiek–zwierzę w powieści Filelfo L’assemblea degli animali https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/13102 <p>Celem artykułu jest prześledzenie relacji człowiek-zwierzę w okolicznościach pandemii COVID-19 w powieści Filelfo L’assemblea degli animali. Autorka zbada w jaki sposób ujawniają się w powieści idee animalizmu. W pierwszej części zostanie omówiona ideologia animalizmu, w drugiej przyjrzymy się inwazji zwierząt na wyludnione miasta, ogarnięte pandemią. Trzecia część to analiza relacji ze zwierzętami domowymi w warunkach pandemii. Wreszcie, w ostatniej, czwartej części autorka omówi proces hybrydyzacji-odzyskiwania łączności z naturą.</p> Karolina Kopańska ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/13102 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Zwierzęta w rytuałach rosyjskiej czarnej magii w koncepcji Natashy Helvin https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12893 <p>Autor podjął problem roli zwierząt wykorzystywanych w słowiańskich rytuałach czarnej magii w aspektach jakościowym i ilościowym przez wskazanie na gatunki, kolorystykę i udział przedstawicieli fauny w krwawych obrzędach ciemnego czarostwa. Polem obserwacji uczynił koncepcję Natashy Helvin przedstawioną w książce Rosyjska czarna magia. W trakcie analizy tego dzieła Autor wyłonił najbardziej aktywne zwierzę, jakim posługują się czarownicy: jest nim czarny kogut. Badacz odpowiedział na pytanie o przyczyny tego stanu rzeczy i podkreśłił bezwzględne uprzedmiotowienie wszystkich zwierząt w praktykach czarnych magów.</p> Grzegorz Ojcewicz ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12893 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Językowy obraz świni w języku hiszpańskim. Analiza na podstawie materiału leksykograficznego https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12932 <p>Celem niniejszego artykułu jest rekonstrukcja językowego obrazu świni w języku hiszpańskim na podstawie materiału językowego pochodzącego ze źródeł leksykograficznych. Analizie zostały poddane konotacje semantyczne utrwalone w definicji słownikowej oraz derywatach leksemu <em>cerdo</em> (‘świnia’) i bliskoznacznych mu <em>chancho</em>, <em>cochino</em>, <em>guarro</em>, <em>marrano</em> oraz <em>puerco</em>. Przedmiotem opisu są również związki wyrazowe zawierające jeden ze wymienionych komponentów. Językowy obraz świni w hiszpańszczyźnie opiera się na konotacjach semantycznych o zabarwieniu pejoratywnym. Ten sposób wartościowania dotyczy zarówno wyglądu, jak i natury tego zwierzęcia. Z zebranych danych językowych wyłania się antropocentryczna postawa człowieka wobec otaczającego go świata, oparta na opozycji człowiek «dobry» – zwierzę «zły».</p> Barbara Mazurek ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/12932 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Etyka nadziei w służbie zagrożonej planety – "The Book of Hope" Jane Goodall https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/13389 <p><span xml:lang="en-GB">In the review article, I&nbsp;focus on selected axiological and ethical issues, such as the value of care, mindfulness and hope in Jane Goodall’s reflection, as well as on almost half a&nbsp;century of Jane Goodall’s ecological and educational activism, the intellectual summary of which is the published&nbsp;</span><span class="x01-Kursywa" xml:lang="en-GB">The Book of Hope: A&nbsp;Survival Guide for an Endangered Planet</span><span xml:lang="en-GB">. I&nbsp;analyze the hypo­thesis that the secret of the impressive effectiveness of several decades of Goodall’s activities is the result of a&nbsp;consistently implemented strategy of ecological and social intersectionalism. The main method, successfully used by Goodall, is gentle persuasion, which appeals to the recipient’s emotions, combined with motivating narratives about precisely selected, interpenetrating problems on the border of natural sciences, political, socio-economic sciences and humanities. I&nbsp;aim to that Jane Goodall’s scientific and social activity fits into the framework of contemporary so-called prefigurative ethics, i.e. reflection and attitude announcing a&nbsp;higher moral good and arousing empathy, local involvement<br>and a&nbsp;sense of agency in the reci­pients of Goodall’s narrative.</span></p> Marcin Urbaniak ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/13389 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Ubój rytualny jest niehumanitarny https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/15854 <p>W reakcji na opublikowanie artykułu P.T. Skoczykłody (Zoophilologica nr 2 (10)/2022), który na podstawie religijnych źródeł dowodzi, że szechita nie powoduje więcej cierpienia zwierząt niż ubój standardowy, i pozoruje zgodność tego poglądu z nauką, zestawiono obecny stan wiedzy o obydwu sposobach uboju. Wyniki badań fizjologicznych i systematycznych obserwacji przebiegu uboju&nbsp; nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że prawidłowo wykonany ubój zaczynający się od ogłuszenia (pozbawienia świadomości) zadaje dużo mniej cierpienia niż jakiekolwiek choćby najdoskonalsze podrzynanie przytomnego zwierzęcia i czekanie na śmierć przez wykrwawienie. Badania samego wykrwawianie dowodzą, że uprzednie ogłuszenie nie osłabia ani jego tempa ani ostatecznego efektu, co przeczy religijnym przekazom i podważa religijne uzasadnienie uboju rytualnego. Badania rzeczywistego przebiegu uboju pokazują jednocześnie, że przy obu sposobach uboju regularnie występują nieprawidłowości powodujące dodatkowe męczarnie zwierząt. &nbsp;Jednak w uboju standardowym po nieudanym strzale z aparatu bolcowego krowa powinna i zwykle jest ogłuszana drugim strzałem, a przy szechicie męczy się nawet do paru minut (zwykle 20-80 sekund). Ponadto, poderżnięcie przytomnego zwierzęcia wymaga pełnego unieruchomienia – obecnie w rzeźni krowa jest ściśnięta w klatce ubojowej (i często jest odwracana nawet do góry nogami co&nbsp; powoduje dodatkowy dystres), a w tradycyjnej szechicie krowa miała pysk przykuty łańcuchem do podłogi i resztę ciała podnoszoną za nogę, co było męczarnią jeszcze przed poderżnięciem. Szerokie stosowanie tej techniki (shackle and hoist), w Izraelu i USA zabronionej dopiero bardzo niedawno (w drugiej dekadzie XXI w.) pod naciskiem opinii publicznej dzięki nagłośnieniu tej praktyki przez obrońców zwierząt, przeczy tezie o nastawieniu szechity na złagodzenie cierpień zabijanych zwierząt.</p> Andrzej Elżanowski ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/15854 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000 Kilka uwag o uboju rytualnym https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/15848 <p>Artykuł polemizuje z tekstem Pawła T. Skoczygłowy, mianowicie z tezami że (a) orzeczenie Trybunał Konstytucyjnego z 10 XII 2014 r. o dopuszczalności uboju rytualnego w Polsce jest właściwe; (b) ubój rytualny jesr usprawiedliwiony moralnie; (c) rytualne zabijanie zwierząt bez ogłuszania jest procederem stosunkowo humanitarnym. W szczególności, po pierwsze, Trybunał Konstytucyjny wykroczył poza petitum wniosku złożonego przez Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich, po drugie, dopuszczono ubój nie tylko na potrzeby religijne wyznawców judaizmu i islamu, ale także, komercyjny, po trzecie, ubój rytualny, może kiedyś był bardziej humanitarny, ale już nie jest. Wreszcie, Polska może stawiać wyżej interesy zwierząt niż inne kryteria, ale nie musi tego czynić.</p> Jan Woleński ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/15848 pią, 29 gru 2023 00:00:00 +0000