Opublikowane: 2016-12-29

Ciało obce, obcość ciała. Jan Borowicz: Nagość i mundur. Ciało w filmie Trzeciej Rzeszy. Warszawa, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2015, ss. 161

Gaweł Janik
Dział: Recenzje i omówienia
https://doi.org/10.31261/NoZ.2016.02.22

Abstrakt

Foreign Body, Body’s Foreignness. Jan Borowicz: Nagość i mundur. Ciało w filmie Trzeciej Rzeszy. Warszawa, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2015, ss. 161.

In his review, the author discusses Jan Borowicz’s monograph Nagość i mundur. Ciało w filmie Trzeciej Rzeszy, in which the Third Reich cinematography has been analysed in terms
of the ways of depicting corporeality. The review discusses the methodology foregrounding the piece and notes the innovative character of not only the framing of the subject of study, but also numerous conclusions drawn from Borowicz’s research. All the three main parts of the monograph are analysed, describing the depictions of the Nazi body, the non‑German one, and the sick, monstrous and disfigured body of the Jew. The interdisciplinary character of the book is pointed at, since Nagość i mundur… connects the visual and film studies with the cultural, philosophical, sociological, as well as political and biopolitical perspectives.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Janik, G. (2016). Ciało obce, obcość ciała. Jan Borowicz: <i>Nagość i mundur. Ciało w filmie Trzeciej Rzeszy</i>. Warszawa, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2015, ss. 161. Narracje O Zagładzie, (2), 317–320. https://doi.org/10.31261/NoZ.2016.02.22

Cited by / Share

Nr 2 (2016)
Opublikowane:


ISSN: 2450-4424
eISSN: 2451-2133

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.