Prime Ministers on Twitter

Mateusz Morawiecki and Andrej Babiš during the 2019 European election campaign – two models of communication


Abstract

The aim of this paper is to analyse Twitter activity of Prime Ministers of Poland and of the Czech Republic, Mateusz Morawiecki and Andrej Babiš respectively, during the 2019 European Parliament election campaign with the special focus on their ways of creating, imposing and reproducing the campaign discourse. It examines especially the person-alization of the election campaign, namely using the election-related activities to promote their image. Also, the im-portance of hashtags as a strategy for building discursive styles is explored and ways of using political pretexts e.g. the Europe Day to introduce election themes are compared. In this context the answer to the following question pre-sents itself as a research challenge: to what extent PMs’ tweets impact the course and the dynamics of the campaign and to what extent it is just dry information, a press commentary?


Keywords

Twitter; election campaign; Mateusz Morawiecki; Andrej Babiš; image building

Adamik-Szysiak, M. (2018). Strategie komunikowania przedmiotów politycznych w Polsce w mediach społecznościowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Annusewicz, O. (2017). Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych. Studia Politologiczne, 45, 91-112.

Babiš, A. [@AndrejBabis]. (2019, April 26). A že už nejsem byznysmen, který myslí na vlastní zisk. Já teď bojuju jen a pouze za zájmy České republiky. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/AndrejBabis/status/1121815255494033409

Babiš, A. [@AndrejBabis]. (2019, May 1). Připomínáme si patnáct let od vstupu do Evropské unie. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/AndrejBabis/status/1123502394959069184

Bodio, T. (2003). Polityka jako sztuka bycia wybranym. In B. Kaczmarek (Ed.), Metafory polityki 2 (pp. 250-256). Elipsa.

Bralczyk, J. (2020). Wojna jako forma komunikacji. O naturze języka i naturze ludzkiej. In P. Plebaniak (Ed.), Sztuka wojny. Filozofia i praktyka oddziaływania na bieg zdarzeń (pp. 292-300). Polskie Towarzystwo Geopolityczne.

Doctoroff, T. (2014). Twitter is not a strategy: rediscovering the art of brand marketing. St. Martin’s Press.

Economist (2019, October 5). When politicians invoke „the people”. The Economist. https://www.economist.com/leaders/2019/10/05/when-politicians-invoke-the-people

Fras, J. (2005). Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Gadomski, W. (2017, December 1). Mateusz Morawiecki. CV: Specjalista od zarządzania karierą, talent do języka przełożonych. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/7,75968,22768012,mateusz-morawiecki-cv-specjalista-od-zarzadzania-kariera.html

Garczyńska, B. (2003) Polityka jako uznanie. In: B. Kaczmarek (ed.), Metafory polityki 2 (pp. 45-62). Elipsa.

Gil, P. (2020, October 23). What Is Twitter & How Does It Work?. Lifewire. https://www.lifewire.com/what-exactly-is-twitter-2483331

Golinowski, J. (2007). Reality show medialnej demokracji. In M. Karwat (Ed.), Paradoksy polityki (pp. 131-149). Elipsa.

Kaczmarek, B. (2001). Wstęp. In B. Kaczmarek (Ed.), Metafory polityki (pp. 9-15). Elipsa.

Kapuścińska, A. (2018). Kod kulturowy a nowe media na przykładzie znacznika „#”. Socjolingwistyka, 32, 151-162.

Karwat, M. (2000). Polityka jako kłopotliwe zobowiązanie. In B. Kaczmarek (Ed.), Metafory polityki (pp. 183-196). Elipsa.

Karwat, M. (2009). Akredytacja w życiu społecznym i politycznym. Aspra.

Klementewicz, T. (2010). Rozumienie polityki. Elipsa.

Kokot, M. (2018, July 30). Żaden skandal nie zagrozi pozycji Andreja Babiša. Na czeskiego Trumpa nie ma mocnych. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/7,75399,23735563,na-czeskiego-trumpa-nie-ma-mocnych.html

Lakoff, G. (2017). Moralna polityka. Jak myślą liberałowie i konserwatyści. Aletheia.

Łukomski, P. (2005). Polityka jako dyskurs. In B. Kaczmarek (ed.), Metafory polityki 3 (87-102). Elipsa.

Maguś, W. (2019). Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem. Zeszyty Prasoznawcze, 62(4), 63-93.

Majewski, M. (2018). Tak to się robi w polityce. Czerwone i Czarne.

Maliszewski, N. (2008). Jak zaprogramować wyborcę?. Difin.

Mistewicz, E. (2015). Twitter: sukces komunikacji w 140 znakach: tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii. Onepress.

Morawiecki, M. [@MorawieckiM]. (2019, April 30). Europa musi się zmienić - stać się bardziej sprawiedliwa, solidarna i innowacyjna. Droga do tego prowadzi przez realizację pięciu polityk publicznych i celów dla Unii. Wierzę, że dzięki @pisorgpl w PE to się uda!. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/MorawieckiM/status/1123224356828647424

Morawiecki, M. [@MorawieckiM]. (2019, May 9). Unia Europejska potrzebuje ambitnej wizji rozwoju i odwagi, by stawić czoła wyzwaniom. Budowa wspólnego rynku, mądra polityka klimatyczna, walka z europejską luką VAT – o tym wszystkim rozmawialiśmy dziś w Dniu Europy na #SibiuSummit. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/MorawieckiM/status/1126590372413677570

Murthy, D. (2013). Twitter: Social Communication in the Twitter Age. John Wiley & Sons.

Nadeau, R. (2001). Economic rhetoric and the explanation of success. Revue internationale de philosophie, 217(3), 351-369.

Rawski, T. (2020a). Między śmiechem a mową nienawiści. Meandry języka polityki. Impuls.

Rawski, T. (2020b). Wojna na słowa. Językowe instrumenty dominacji i narzucania własnej wizji świata. In P. Plebaniak (Ed.), Sztuka wojny. Filozofia i praktyka oddziaływania na bieg zdarzeń (pp. 301-317). Polskie Towarzystwo Geopolityczne.

Rusin Dybalska, R. (2011). „Když se kecají blbosti, tak spím”, czyli jak czescy politycy komunikują się z narodem. Studia Slavica, 15, 269-276.

Rusin Dybalska, R., Budzyńska-Daca, A., & Rawski, T. (2019). Milos Zeman and Andrzej Duda – reinventing image for election campaign purposes. Bohemistyka, 4, 541-555.

Singer, P. W., & Brooking, E. T. (2019). Nowy rodzaj wojny: media społecznościowe jako broń. Vis–á–Vis/Etiuda.

Szczygieł, M. (2018, October 1). Imperium premiera Babiša: 250 firm. Dylemat Czechów: jak u niego nie kupować. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,23978317,imperium-premiera-babisa-250-firm-dylemat-czechow-jak-u.html

Walewski, Ł. (2020). Władza w sieci. Jak nami rządzą social media. Mando.

Woźniak, A. (2015, November 16). Dlaczego Twitter jest w Polsce narzędziem dziennikarzy i polityków? NowyMarketing. https://nowymarketing.pl/a/7572,dlaczego-twitter-jest-w-polsce-narzedziem-dziennikarzy-i-politykow

Zappavigna, M. (2013). Discoures of Twitter and social media: how we use language to create affiliation on the Web. Continuum.

Download

Published : 2021-07-03


RawskiT., Budzyńska-DacaA., & Rusin DybalskaR. (2021). Prime Ministers on Twitter. Political Preferences, (28), 5-22. https://doi.org/10.31261/polpre.2021.28.5-22

Tomasz Rawski  tomasz-rawski@wp.pl
University of Warsaw  Poland
https://orcid.org/0000-0002-6486-9608
Agnieszka Budzyńska-Daca 
University of Warsaw  Poland
https://orcid.org/0000-0003-1002-7197
Renata Rusin Dybalska 
Charles University  Czechia
https://orcid.org/0000-0002-1738-5985




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.