Polish Presidential Election 2015 in the light of first and second order election conception



Abstract

Among all the elections organized in Poland, presidential ones are not only the most frequently attended by the voters, but also most eagerly investigated by the researchers. However, the studies concerning the importance of this particular voting is not often examined. On the one hand, there are arguments to classify it as first-order election, on the other, for certain reasons they ought to be regarded as second-order.The aim of this article is to answer the question whether 2015 Polish presidential election were of first or rather second-order importance. In his analysis, the author focused on the following issues: personal strategies, programme strategies, the course of the campaign in the traditional and new media, the level of electoral participation and the influence of the election on the course and outcome of the parliamentary campaign.

 

Key words:

Polish presidential election 2015, first order election, second order election


Bendyk, E. (2015). Jak internet zmienia politykę. Polityka, 10-17.06.

CBOS 144/2015. Zaufanie do polityków w ostatnich dniach kampanii wyborczej. Komunikat z Badań nr 144/2015. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Dziedzic, M. (2015). Nowe lwice lewicy. Polityka, 14-20.01.

Dziemidok-Olszewska, B. (2003). Instytucja prezydenta w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Lublin: UMCS.

IPSOS (2015). Wybory prezydenckie. Wyborca Kukiza? Wykształcony, młody i wkurzony. A kto głosował na Dudę i Komorowskiego? http://wyborcza.pl/1,75398,17896394,Wybory_prezydenckie__Wyborca_Kukiza__Wyksztalcony_.html (29.05.2015).

IPSOS (2015a). Sondaż Ipsos: kogo poparli wyborcy Kukiza, Ogórek i Korwin-Mikkego? http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1449306,Sondaz-Ipsos-kogo-poparli-wyborcy-Kukiza-Ogorek-i-KorwinMikkego (29.05.2016).

Kacprzak, M. (2015). Siła narracji. Powrót do ogniska. Nowe Media, 9, 97-104.

Kolczyński, M. (2015). Substitute Candidate” in Polish Campaign Practice, Political Preferences, 11, 19-33.

Krasowski, R. (2014). Czas gniewu. Rozkwit i upadek imperium SLD. Warszawa: Czerwone i Czarne.

Krasowski, R. (2016). Czas Kaczyńskiego. Polityka jako wieczny konflikt. Warszawa: Czerwone i Czarne.

KRRiT (2014). Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych. Wybory samorządowe 2014. Raport Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/foto_baza/wykresy-do-monitoringow-wybor/wybory_-ogolnopolskie_-publicystyczne_bt---samorzad-2014-r_2.pdf (25.04.2016).

KRRiT (2015). Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory prezydenckie 2015. Telewizje ogólnopolskie – I tura. Raport Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoringwybory-2015/raport-telewizyjne-serwisy-informacyjne--i-tura.pdf (29.03.2016).

KRRiT (2015a). Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory prezydenckie 2015. Telewizje ogólnopolskie – II tura. Raport Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/monitoringwybory-2015/raport-telewizyjne-serwisy-informacyjne--ii-tura.pdf, (29.03.2016).

KRRiT (2015b). Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory do Parlamentu RP 2015. Raport Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wybory-2015/monitoring-wyborczytelewizyjnych-serwisow-informacyjnych.-wybory-do-parlamentu-rp-2015.pdf, (29.12.2015).

Łódzki, B. (2010). Ustanawianie agendy mediów podczas kampanii wyborczych w 2005 r. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Maguś, W. (2014). Wizerunki polityków w cieniu wydarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin: UMCS.

Mair, P. (2015). Ruling The Void: The Hollowing Of Western Democracy. London, New York: Verso.

McCombs, M. (2008). Ustanawianie agendy: media i opinia publiczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mistewicz, E. (2011). Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają. Gliwice: Helion.

Mistewicz, E. (2015). Pawel Kukiz człowiek atakujący media. Nowe Media, 9, 105.

Pieńkowski, M. (2015). Lis i Karolak cytowali sfałszowane słowa córki Dudy. http://www.rp.pl/artykul/1202133-Lis-i-Karolak-cytowali-sfalszowane-slowa-corki-Dudy.html (1.05.2016).

PKW. www.pkw.gov.pl (20.04.2016).

Program of Duda, Umowa Programowa – Andrzej Duda. http://andrzejduda.pl/umowaprogramowa (18.04.2016).

Program of Ogórek, Najważniejsze punkty programu – Magdalena Ogórek. http://www.magdalenaogorek.eu/program/najwazniejsze-punkty-programu/ (18.04.2016).

Reif, K. & Schmitt, H. (1980). Nine second-order national elections -A conceptual framework for the analysis of European election results. European Journal of Political Research, 9, 3-44.

Skrzypiński, D. (2011). Proces mianowania kandydatów w wyborach prezydenckich jako mechanizm rozstrzygania dylematów strategicznych. Studia Politologiczne, 19, 44-62.

Szlendak, T. (2015). Bigos z Budyniem. Polityka, 1-9.06.

Tavits, M. (2009). Presidents with Prime Ministers. Do Direct Elections Metter?. Oxford: University Press.

Wojtasik, W. (2012). Funkcje wyborów w III Rzeczpospolitej. Teoria i praktyka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

wPolityce.pl (2015). Michnik na gali Lewiatana: „Nie oddajmy Polski gówniarzom”?! Tego nie ma w relacji „Wyborczej”…http://wpolityce.pl/polityka/244201-michnik-na-galilewiatana-nie-oddajmy-polski-gowniarzom-tego-nie-ma-w-relacji-wyborczej (1.05.2016).

Zuba, K. (2012). Polska scena polityczna. Ciągłość i zmiana. Warszawa: Wyd. Sejmowe.

Download

Published : 2016-12-01


PeszyńskiW. (2016). Polish Presidential Election 2015 in the light of first and second order election conception. Political Preferences, (13). Retrieved from https://journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/view/4719

Wojciech Peszyński  peszynski@umk.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych  Poland



The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.