MECHANIZMY I SYSTEMY MANIPULACJI W MEDIACH W KONTEKŚCIE WSPÓŁCZESNYCH UWARUNKOWAŃ

Bogdan Biela
https://orcid.org/0000-0001-9105-7536


Abstrakt

Artykuł przedstawia typy, środki, zasady, techniki i systemy manipulacji. W dobie olbrzymiego wpływu mediów na otaczającą rzeczywistość warto znać celowe i skryte działanie, przez które narzuca się jednostce lub grupie ludzi fałszywy obraz rzeczywistości, tym bardziej że minęły czasy topornej manipulacji, mającej na celu tylko doraźne wprowadzanie odbiorcy w błąd. Współczesne formy manipulacji są wielokierunkowe i wielopłaszczyznowe. Ich celem jest możliwie trwałe przywiązanie odbiorcy do określonych postaw i poglądów, wykreowanych przez propagandzistów bazujących często na zorganizowanym kłamstwie antropologicznym.


Słowa kluczowe

mechanizmy manipulacji; media; środki manipulacji; zasady manipulacji; techniki manipulacji; systemy manipulacji

Biela B., Typy i mechanizmy manipulacji w mediach, „Studia Pastoralne” 12 (2016), s. 286-311.

Budzik S., Internet i rzeczywistość wirtualna, w: Sacrum i kultura, red. R. Rubinkiewicz, S. Zięba, Lublin 2000, s. 307-313.

Chudy W., Kłamstwo jako korupcja antropologiczna, „Ethos” 1 (1992), s. 88-96.

Czarnocki A. (red.), XVIII Międzynarodowy Kongres Rodziny, Warszawa 1994.

Dziewiecki M., Manipulacja – kłamstwo zorganizowane, http://www.fronda.pl/a/manipulacje-w-mediach-i-jej-konsekwencje-dla-czlowieka,67235.html [dostęp: 25.05.2016].

Helman A., Niebezpieczna gwałtowność czy niebezpieczne kłamstwo, „Film” 34 (1972), s. 7.

Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie, Kraków 2005.

Klimek M., Manipulacja w mediach, w: Prawda w mediach, red. M. Rewewra, Tychy 2008, s. 53.

Kozłowska A., Oddziaływanie mass mediów, Warszawa 2006.

Kuśmierski S., Świadomość społeczna, opinia publiczna, propaganda, Warszawa 1987.

Lepa A., Manipulowanie człowiekiem jako problem współczesnej pedagogii, „Ethos” 1 (1992), s. 77-87.

Lepa A., Mity i obrazy, Łódź 2001.

Lepa A., O postawie selektywnego odbioru mediów, „Pedagogia Christiana” 2 (2007), s. 101-112.

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2003.

Lepa A., Świat manipulacji, Częstochowa 2013.

Lepa A., Telewizja w rodzinie, Częstochowa 2008.

Lepa A., Uwięzienie słowa czy ekspansja obrazu?, „Ethos” 4 (1993), s. 20-35.

Łęcicki G., Kościół a media, w: Media w duszpasterstwie, red. M. Przybysz, T. Wielebski, Warszawa 2014, s. 117-172.

Medved M., Holywood przeciwko młodym, w: XVIII Międzynarodowy Kongres Rodziny, red. A. Czarnocki, Warszawa 1994, s. 162-168.

Nowakowski P.T., Fast food dla mózgu, czyli telewizja i okolice, Tychy 2002.

Popularna encyklopedia mass mediów, red. J. Skrzypczak, Poznań 1999.

Prawda w mediach, red. M. Rewewra, Tychy 2008.

Przybysz, M., Wielebski, T. (red.), Media w duszpasterstwie, Warszawa 2014.

Rewera M., Bibliografia wybranych polskich artykułów odnoszących się do zjawiska obiektywności przekazów medialnych, w: Prawda w mediach, Tychy 2008, s. 83-93.

Rotkiewicz H., Pedagogiczne aspekty teorii środków masowego przekazu Marshalla McLuhana, Wrocław 1983.

Sacrum i kultura, red. R. Rubinkiewicz, S. Zięba, Lublin 2000.

Schiller H.I., Sternicy świadomości, Kraków 1976.

Teister W., Jak niszczy nas dezinformacja, „Gość Niedzielny” 23 (2024), s. 54-55.
Pobierz

Opublikowane : 2025-01-09


BielaB. (2025). MECHANIZMY I SYSTEMY MANIPULACJI W MEDIACH W KONTEKŚCIE WSPÓŁCZESNYCH UWARUNKOWAŃ. Studia Pastoralne, (20), 159-184. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/sp/article/view/18310

Bogdan Biela  bogdan.biela@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski  Polska
https://orcid.org/0000-0001-9105-7536



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Polityka opłat za publikację

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z publikacją swoich artykułów, tj. opłaty za przetwarzanie artykułu (APC), opłaty za redakcję językową, opłaty za kolor, opłaty za przesłanie, opłaty za strony, opłaty członkowskie, koszty prenumeraty druku, inne opłaty dodatkowe. Autorzy nie otrzymują również żadnej gratyfikacji finansowej za publikowane artykuły.

3. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).


4. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

5. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).