Opublikowane: 2017-12-29

Zasypia ryba. Autobiograficzne i zwierzęce niepokojenia w malarstwie Andrzeja Wróblewskiego

Daria Nowicka
Dział: Zwierzęta/Zagłada
https://doi.org/10.31261/NoZ.2017.03.14

Abstrakt

A Fish Falls Asleep. Autobiographical and Animal Disquietudes in Andrzej Wróblewski’s Painting

This article is an attempt to interpret the painting of Andrzej Wróblewski – the author of Rozstrzelania – as part of the interdisciplinary research. This is an interpretation of his painting – especially of his animal paintings – in the context of the poems of Tadeusz Różewicz, Jerzy Ficowski, and Tadeusz Śliwiak. In their poems, these authors have explored the problem of memory, the mutilation of humans and animals, but also the protection of nature and its primordial character. This combination of arts and literature can create a new methodology; it can contribute to new research on postwar painting in the context of animal studies and memory studies.

Key words: Polish poetry, postwar painting, realism, symbolism, animal studies, Andrzej Wróblewski

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Nowicka, D. (2017). Zasypia ryba. Autobiograficzne i zwierzęce niepokojenia w malarstwie Andrzeja Wróblewskiego. Narracje O Zagładzie, (3), 217–232. https://doi.org/10.31261/NoZ.2017.03.14

Cited by / Share

Nr 3 (2017)
Opublikowane:


ISSN: 2450-4424
eISSN: 2451-2133

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.