MIĘDZY SACRUM A PROFANUM, CZYLI O MANIPULACJI BIBLIĄ W FILMIE

Joanna Jaromin
https://orcid.org/0000-0003-4419-0582


Abstrakt

Biblia obecna jest w filmie niemal od początku jego istnienia. Szybko też zaczęto wykorzystywać ją w tym medium w sposób niewłaściwy, uciekając się nawet do manipulacji. Niniejsze opracowanie składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich wprowadza nas w różne sposoby prezentowania Biblii w filmie, także niebiblijnym. Druga natomiast prezentuje na przykładzie wybranych filmów sposoby manipulacji Biblią.


Słowa kluczowe

film; Biblia; manipulacja

Jaromin J., W poszukiwaniu grobu Jezusa (Archeolog czyta Biblię), Wrocław 2008.

Jaromin J., Psalmy złorzeczące w świetle nowego dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej, w: Scripturae sacrae propagator. Księga wydana z okazji 80. rocznicy urodzin ks. Profesora Janusza M. Czerskiego, red. K. Ziaja, (Opolska Biblioteka Teologiczna 154), Opole 2015, s. 95-102.

Krawczyk R., Biblia w filmie, „Teologiczne Studia Siedleckie” 11 (2014), s. 39-54.

Lis M., Elementy biblijne w filmach niebiblijnych, w: Ukryta religijność kina, red. tenże (Sympozja 45), Opole 2002, s. 77-95.

Lis M., Audiowizualny przekład Biblii. Od translatio do transmediatio (Opolska Biblioteka Teologiczna 57), Opole 2002.

Lis M., 100 filmów biblijnych. Leksykon, Kraków 2005.

Lis M., Film jako „locus (anti-)theologicus”, „Biblioteka Teologii Fundamentalnej” 2013, s. 59-71.

Lis M., Nowe filmy biblijne – między ortodoksją a apokryfem, „Studia Religiologica” 49 (2016), s. 33-43.

Lis M., To nie jest Jezus. Filmowe apokryfy XXI wieku (Opolska Biblioteka Teologiczna 167), Opole 2019.

Pietrzyk M., Zaklinanie rzeczywistości, https://www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-Chata-19854 [dostęp: 22.04.2024].

Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1996.

Rosik M., Podstawowe zasady osobistej lektury Biblii, w: Manipulacja Biblią, red. W.M. Stabryła, Tychy 2011, s. 13-27.

Skotarczak D., Dzieje biblijne w dziejach kina, „W Drodze” 3 (1998), s. 90-101.

Stasiak S., „Thriller teologiczno-archeologiczny”: poszukiwanie kodu czy prawdy? (Archeolog czyta Biblię), Wrocław 2007.
Pobierz

Opublikowane : 2025-01-08


JarominJ. (2025). MIĘDZY SACRUM A PROFANUM, CZYLI O MANIPULACJI BIBLIĄ W FILMIE. Studia Pastoralne, (20), 103-112. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/sp/article/view/18304

Joanna Jaromin  bogdan.biela@us.edu.pl
Opole  Polska
https://orcid.org/0000-0003-4419-0582



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Polityka opłat za publikację

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z publikacją swoich artykułów, tj. opłaty za przetwarzanie artykułu (APC), opłaty za redakcję językową, opłaty za kolor, opłaty za przesłanie, opłaty za strony, opłaty członkowskie, koszty prenumeraty druku, inne opłaty dodatkowe. Autorzy nie otrzymują również żadnej gratyfikacji finansowej za publikowane artykuły.

3. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).


4. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

5. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).