Veröffentlicht: 2025-01-08

MANIPULACJA EWANGELIĄ I KOŚCIOŁEM W FILMIE

Marek Lis Logo ORCID

Abstract

Twórcy kina, medium z natury swej opartego na iluzji, często posługują się manipulacją: odkryć ją można m.in. w filmach o tematyce religijnej, odnoszących się do Kościoła oraz samej postaci Jezusa Chrystusa. Artykuł wskazuje manipulacje obecne w kilku wybranych filmach ostatnich lat: Chata (2017) – odczytywana jako film religijny przedstawia np. sfałszowany obraz antropomorficznej Trójcy św. oraz koncepcję predestynacji; filmy Małgorzaty Szumowskiej (wśród nich W imię…, 2013), reżyser krytycznie nastawionej wobec wiary, ukazują Kościół z perspektywy przyjętej przez autorkę ideologii; ekranizacja popularnej powieści Kod da Vinci (2006) posługuje się mistyfikacjami dotyczącymi zarówno dziejów chrześcijaństwa, jak i samego Jezusa. Tego rodzaju manipulacje wywołujące kontrowersje, możliwe m.in. z powodu niewystarczającej wiedzy religijnej widzów, mogą prowadzić do utrwalania zafałszowanego obrazu Kościoła i Boga.

Dateien herunterladen

Zitierregeln

Lis, M. (2025). MANIPULACJA EWANGELIĄ I KOŚCIOŁEM W FILMIE. Studia Pastoralne, (20), 91–102. Abgerufen von https://journals.us.edu.pl/index.php/sp/article/view/18303

Nr. 20 (2024)
Veröffentlicht: 2024-12-30


ISSN: 1734-4433
eISSN: 2956-624X

Verlag, Organisation
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Diese Website verwendet Cookies für den ordnungsgemäßen Betrieb. Um die Plattform vollständig nutzen zu können, müssen Sie Cookies akzeptieren.