Folia Philosophica 2027/1
Redakcja: Lech Witkowski
W epoce naznaczonej niestabilnością ekologiczną, przyspieszeniem technologicznym oraz postępującą fragmentaryzacją kulturową, procesualna filozofia Alfreda Northa Whiteheada oferuje unikalne i pilnie potrzebne ramy ponownego przemyślenia edukacji, praktyk kulturowych oraz nauk społecznych. Whiteheadowskie przekonanie, że „istnieje tylko jeden przedmiot edukacji — Życie we wszystkich swoich przejawach”, otwiera perspektywę na gruntowną rekonstrukcję wyobraźni pedagogicznej — ekologiczną, relacyjną i kosmologiczną zarazem. Niniejszy numer Folia Philosophica zaprasza do nadsyłania tekstów analizujących, w jaki sposób myślenie procesualne może przekształcać nasze rozumienie uczenia się, nauczania, kreatywności oraz praktyk badawczych w humanistyce.
Whiteheadowska filozofia organizmu wskazuje nowe możliwości kształtowania środowisk edukacyjnych, reinterpretowania uczestnictwa kulturowego oraz rozwijania form wiedzy zorientowanych na stawanie się, a nie na statyczny porządek. Zapraszamy zwłaszcza teksty inspirowane najnowszymi badaniami „wplatającymi” kategorię procesualności w obszar współczesnych nauk humanistycznych i społecznych — teksty, które na nowo podejmują pytania o związek uczenia się z kreatywnością, percepcją, ucieleśnieniem, doświadczeniem oraz złożoną dynamiką wzrastania. Autorów zachęcamy do namysłu nad tym, jak myślenie procesualne umożliwia metamorfozę pedagogiki w czasach, gdy edukacja podlega narastającemu redukcjonizmowi technologicznemu i presjom systemowym coraz bardziej odrywającym ją od samego życia.
Proponowane obszary tematyczne (lista otwarta):
Obszary szczególnego zainteresowania
Wytyczne redakcyjne
Artykuły powinny liczyć od 4 000 do 6 000 słów.
Prosimy o przesyłanie tekstów poprzez system OJS Folia Philosophica do dnia 30 kwietnia 2026.
Każde zgłoszenie musi zawierać:
UWAGA: Niekompletne zgłoszenia będą automatycznie odrzucane.