Opublikowane: 2025-01-08

MANIPULACJA EWANGELIĄ I KOŚCIOŁEM W FILMIE

Marek Lis Logo ORCID

Abstrakt

Twórcy kina, medium z natury swej opartego na iluzji, często posługują się manipulacją: odkryć ją można m.in. w filmach o tematyce religijnej, odnoszących się do Kościoła oraz samej postaci Jezusa Chrystusa. Artykuł wskazuje manipulacje obecne w kilku wybranych filmach ostatnich lat: Chata (2017) – odczytywana jako film religijny przedstawia np. sfałszowany obraz antropomorficznej Trójcy św. oraz koncepcję predestynacji; filmy Małgorzaty Szumowskiej (wśród nich W imię…, 2013), reżyser krytycznie nastawionej wobec wiary, ukazują Kościół z perspektywy przyjętej przez autorkę ideologii; ekranizacja popularnej powieści Kod da Vinci (2006) posługuje się mistyfikacjami dotyczącymi zarówno dziejów chrześcijaństwa, jak i samego Jezusa. Tego rodzaju manipulacje wywołujące kontrowersje, możliwe m.in. z powodu niewystarczającej wiedzy religijnej widzów, mogą prowadzić do utrwalania zafałszowanego obrazu Kościoła i Boga.

Słowa kluczowe:

ewangelia , film , Jezus , Kościół , manipulacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Lis, M. (2025). MANIPULACJA EWANGELIĄ I KOŚCIOŁEM W FILMIE. Studia Pastoralne, (20), 91–102. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/sp/article/view/18303

Nr 20 (2024)
Opublikowane: 2024-12-30


ISSN: 1734-4433
eISSN: 2956-624X

Wydawca
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.