Chellanges for Youth Resulting from the Internet Use a Reflection on the Example of Two Secondary Schools: in Pszczyna and in Český Těšín


Abstract

The Internet these days has endless possibilities. It is used in virtually every human activity. The purpose of this article is not to demonize the Internet, but to examine various dimensions of how young people function in the virtual world. The goal is also to determine what negatives students face and what positives result from the use of this technology. The first part will be a presentation of the most important news in the field of new media, and in particular the characteristics of the Internet. Issues related to various aspects of Internet use will be addressed - from the psychological mechanisms of Internet use by young people, through media education and the dangers of various online activities, to the socio-practical phenomena occurring in the digital world. The knowledge gained through the theoretical part will form the basis for conducting empirical research. The purpose of the research will be to determine the importance of computer and Internet use in the lives of secondary school students. The results of this research, discussed together with their elaboration and the presentation of ways to counteract the threats and methods of positive use of the Internet, can be a valuable source of knowledge useful both in the pedagogical work of those involved in education and useful for parents, since they are most responsible for the education of their children in the use of media.


Keywords

Internet; computer use; cyberbullying; youth media use

Angielczyk, P.Z. (2019). Homo crudelis w dobie Internetu.[ Homo crudelis in the age of the Internet.] Parezja, 2, 48–64. https://doi.org/10.15290/parezja.2019.12.04.

Augustynek, A. (2010). Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnianie, terapia.[Computer addictions. Diagnosis, dissemination, therapy.] Warszawa: Wyd. Difin. ISBN 978-83-764-1146-0.

Barlińska, J. (2009). Wpływ kontaktu zapośredniczonego przez komputer na nasilenie zachowań antyspołecznych i cyberprzemocy. [The impact of computer mediated contact on the severity of antisocial behavior and cyberbullying.] Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, [The Abused Child. Theory, research, practice] 1, 107–112. ISSN 2545-3475 eISSN.

Borkowska, A, & Witkowska, M. (2009). Media społecznościowe w szkole. [Social media at school] Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy. ISBN 978-83-65448-03-3.

Broto, R., Waldzus, S., Sekerdej, M., & Schubert, T. (2011). The contexts and structures of relating to others: how memberships in different types of groups shape the construction of interpersonal relationships. Journal of Social and Personal Relationships. 28, (3), 406–432. https://doi.org/10.1177/0265407510384420.

Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. [Galaxy of the Internet. Reflections on the Internet, business and socjety.] Poznań: Wyd. Rebis. ISBN 8373012338.

Chocholska, P. & Osipczuk, M. (2009). Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży. [Computer and Internet addiction in children and adolescents] Warszawa: Wyd. Hachette Livre Polska. ISBN 61907911.

Denek, K. (2000). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. [Axiological aspects of school education.] Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. ISBN 978-83-232-2332-0.

Figurska, O. (2012). Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież. [Excessive computer and Internet use by children and adolescents.] Warszawa: Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, Fundacja Dzieci Niczyje. ISBN 978-83-931508-6-1.

Forma, P. (2006). Znaczenie Internetu dla rozwoju dzieci i młodzieży. [The importance of the Internet for the development of children and adolescents]. Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość SCENO. Zeszyty Naukowe, [Swietokrzyskie Center for Distance Education SCENO. Scientific Journals] 2, 64–68.

Griffiths, M. (2004). Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania. [Gaming and Gambling. Addictions of children during adolescence.] Gdańsk: GWP. ISBN 9788389574145.

Hotltkamp, J. (2010). Co ogłupia nasze dzieci? Nowe media jako wyzwanie dla rodziców. [What stuns our children? New media as a challenge for parents.] Kraków: Wyd. Salwator. ISBN 9788375802122.

Huber, F. & Neuschaffer, C. (2003). Rodzice offline? Jak nawiązać kontakt ze skomputeryzowanym dzieckiem. [Offline parents? How to get in touch with a computerized child.] Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL. ISBN 83-200-2797-7.

Izdebska, J. (2008). Media elektroniczne zagrażające współczesnemu dziecku – przejawy, przyczyny, wyzwania edukacyjne. [Electronic media threatening the modern child – manifestations, causes, educational challenges.] In S. Guz (Eds.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. [The child and the dangers of the modern world.] Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 212–217. ISBN 978-83-2272-918-2.

Jaroszewska, I. (2024). Parents’ knowledge about media education. Social Dissertations. 18, 1–23. eISSN 2657-9332.

Jastrzębska, J. (2020). Internet jako miejsce nawiązywania relacji interpersonalnych. Grupy społeczne w obszarze cyberprzestrzeni. [Internet as a place to establish interpersonal relationships. Social groups in the area of cyberspace.] Fides et Ratio 42, (2), 92–100. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.277.

Jaśko, K., Dukała, K., & Szastok, M. (2019). Focusing on gender similarities increases female students’ motivation to participate. Journal of Applied Social Psychology. 49, (8), 473–48. https://doi.org/10.1111/jasp.12598.

Jopek, A. & Kinda, M. (2019). Zagrożenia cybernetyczne dla młodego użytkownika sieci w perspektywie rozwoju społeczeństwa informacyjnego. [Cyber threats to the young online user in the perspective of the development of the information socjety.] Security, Economy & Law 23, (2), 67–85. https://doi.org/10.24356/SEL/23/4.

Kaliszewska, K. (2007). Nadmierne używanie Internetu. Charakterystyka psychologiczna. [Excessive use of the Internet. Psychological characteristics.] Poznań: Wyd. UAM. ISBN 8323218501.

Kamieniecki, W., Bochenek, M., & Tanaś, M., (2017). Raport z badania „Nastolatki 3.0”. [The „Teens 3.0” survey report.] Warszawa: NASK – Instytut Badawczy. ISBN 978-83-65448-02-6.

Kim, S. et al. (2018). Cyberbullying victimization and adolescent mental health: Evidence of differential effects by sex and mental health problem type, Journal of Youth and Adolescence 47, (3), 660–678. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0678-4.

Koltay, T., Krakowska, M., Landova, H., & Prókai, M. (2011). Umiejętność korzystania z informacji w krajach Grupy Wyszehradzkiej: literatura i inicjatywy. [Information literacy in Visegrad countries: literature and initiatives.]. Education for Information. 28, (1), 57–76. https://doi.org/10.3233/EFI-2010-0886.

Kośla, R. (2018). Cyberterroryzm – definicja zjawiska i zagrożenie dla Polski, wystąpienie na konferencji w Bemowie, 29 XI 2002 r. [Cyberterrorism – definition of the phenomenon and the threat to Poland, speech at a conference in Bemowo, 29 XI 2002.] za: P. Jankowski, Cyberterroryzm jako współczesne zagrożenie dla administracji publicznej. [Cyberterrorism as a contemporary threat to public administration.] Młody Jurysta [Young Jurist.], 4, 12–22. https://doi.org/10.21697/mj.11305.

Kozak, S. (2011). Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. [Pathologies of communication on the Internet. Threats and consequences for children and adolescents.] Warszawa: Wydawnictwo Delfin. ISBN 978-83-7641-388-4.

Kusztal, J. & Piasecka, M. (2018). A contemporary approach to substance abuse treatment for children and adolescents: a rview of theoretical and empirical perspectives. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. [Elementary Education in Theory and Practice.] 13, (4), 85–102. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.50.85.

Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006). Nowe technologie informacyjne – szansą i zagrożeniem dla młodzieży szkolnej. [New information technologies – an opportunity and a threat for schoolchildren.] In J. Morbitzer (Eds.). Komputer w edukacji. [Computer in education.] (pp. 115–119). Kraków: Impuls. ISBN 83-7271-341-3.

Laska, E. I. (2006). Dzieciństwo w świecie mediów – szanse i zagrożenia (wybrane problemy). [Childhood in the world of media – opportunities and threats (selected problems).] In S. Juszczyk, I. Polewczyk (Eds.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji. [The child in the world of knowledge, information and communication.] (pp. 105–111), Toruń: Wyd. Adam Marszałek. ISBN 83-7441-010-8.

Łosiak-Pilch, J. (2018). Gamification and subjective reinforcement value: indications for education and health promotion. Edukacja, Technika, Informatyka. [Education, Technology, Information Technology.] 2 (24), 201–205. https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.27.

Maj, B. (2019). Internet jako przestrzeń edukacyjna życia młodzieży akademickiej. [Internet as an educational space in the lives of academic youth.] Studia z Teorii Wychowania 29, (4), 135–154. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1640.

Makara-Studzińska, M. & Madej, A. (2017). Cybertherapy: a modern form of therapy. Journal of Education, Health and Sport. 7, (7), 21–28. https://doi.org/10.5281/zenodo.821840.

Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. [Methods and techniques of pedagogical research]. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 83-7338-372-7.

Melosik, Z. (2000). Kultura instant. Paradoksy pop-tożsamości. [Instant Culture. Paradoxes of pop identity.] In M. Cylkowska-Nowak (Eds.), Edukacja. Społeczne konsumowanie idei i rzeczywistości. [Education. The social consumption of ideas and reality.] (pp. 34–48). Poznań: Wyd. Wolumin. ISBN 8388536052.

Melosik, Z. (2008). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. [Popular culture as a factor of socialization.] In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. [Pedagogy. Academic textbook.] t. 2. (pp. 98–102). Warszawa: PWN. ISBN 978-83-01-14133-2.

Mitchell, K. J., Finkelhor, D., Wolak, J., Ybarra, M. L., & Turner, H. (2011). Youth Internet Victimization in a Broader Victimization Context. Journal of Adolescent Health, 48, 128–134. ISSN 1054-139X.

Morbitzer, J. (2006). O potrzebie i celach wychowania medialnego dzieci. [On the need and goals of media education of children.] In S. Juszczyk, I. Polewczyk (Eds.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji. [The child in the world of knowledge, information and communication.] (pp. 409–414). Toruń: Wyd. Adam Marszałek. ISBN 83-7441-010-8.

Oleksiewicz, I. (2018). Cyberterroryzm jako realne zagrożenie dla Polski. [Cyberterrorism as a real threat to Poland.] Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego [International Security Yearbook.] 12, (1), 53–67. https://doi.org/10.34862/rbm.2023.1.2.

Ordon, U. & Skoczylas-Krotla, E. (2003). Środki masowego przekazu – szansą czy zagrożeniem w procesie edukacji dziecka. [Mass media - an opportunity or a threat in the process of a child’s education.] In T. Banaszkiewicz, W. Szlufik, A. Pękala (Eds.), Z najnowszych badań nad wczesną edukacją dziecka. [From the latest research on early childhood education.] (pp. 140–146) Częstochowa: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. ISBN 8370989446.

Popiołek, M. & Nierenberg, B. (2017). Facebook as an information management tool: in light of the research conducted among Polish students. Journal of Education, Culture and Society. 2, 89–102. https://doi.org/10.15503/jecs20172.89.102.

Siedlecka, M., Żukiewicz-Sobczak, W., & Sobczuk, S., Oddziaływanie mass mediów na kształtowanie stylu życia dzieci klas 4–6 w Bialskich Szkołach Podstawowych. [Impact of mass media on the formation of lifestyles of children in grades 4–6 in Biala Elementary Schools]. Rozprawy Społeczne. [Social Dissertations] 13, (1), 34–42. ISSN 2081-6081.

Siemieniecki, B. (2012). Rzeczywistość wirtualna a edukacja. [Virtual reality and education.] In T. Lewowicki, B. Siemieniecki (Eds.), Cyberprzestrzeń i edukacja. [Cyberspace and education.] (pp. 28–35). Toruń: Wyd. Adam Marszałek. ISBN 978-83-7780-326-4.

Skoczylas, D. (2023). Cyberzagrożenia w cyberprzestrzeni. Cyberprzestępczość, cyberterroryzm i incydenty sieciowe. [Cyber Threats in Cyberspace. Cybercrime, cyberterrorism and network incidents.] PRAWO W DZIAŁANIU. SPRAWY KARNE, [LAW IN ACTION. CRIMINAL CASES.] 53, 97–113.

Skvortsova, S. & Haran, M. (2018). Multimedialna prezentacja wykładu jako sposób percepcji, rozumienia i zapamiętywania informacji edukacyjnych przez studentów. [Multimedia lecture presentation as a way for students to perceive, understand and remember educational information.] International Journal of Research in E-learning Vol. 4 (2), 52–58. https://doi.org/10.31261/IJREL.

Spanjers, I., Konings, K., Leppink, J., Verstegen, D., de Jong, N., Czabanowska, K., & van Merrienboer, J. (2015). The promised land of blended learning: quizzes as a moderator. Educational Research Review. 15, 59–74. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.05.001.

Stunża, G. D. (2012). Edukacja medialna w podstawie programowej. [Media education in the core curriculum.] In J. Lipszyc (Eds.), Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia.

Aneks.[Media and information education in Poland – opening report. Annex.] (pp. 27–31). Warszawa: Wyd. Narodowy Instytut Audiowizualny.

Szpunar, M. (2005). Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości. [Internet as a field of search and construction of one’s own identity.] In E. Hałas, K. Konecki (Eds.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego. [Constructing the self and society. European variants of symbolic interactionism] (pp. 378–403). Warszawa: Wyd. Scholar. ISBN 83-7383-144-4.

Tadeusiewicz, R. (2002). Społeczność Internetu. [Internet community.] Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT. ISBN 83-87674-33-8.

Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. [Digital Adulthood. How the net generation is changing our world.] Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. ISBN 9788361408963.

Techmańska, B. (2019). Czy młodzi ludzie potrafią korzystać z Internetu? Uwagi i spostrzeżenia. [Can young people use the Internet? Comments and observations] Edukacja – Technika – Informatyka. [Education – Technology – Information Technology] 2, (28), 245–251. https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.36.

Tokunaga, R. S. (2010). Following you Home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26, 277–287. ISSN 0747-5632.

Tomczyk, Ł. & Selmanagic, L. E. (2022). Nomophobia and phubbing: wellbeing and new media education in the family among adolescents in Bosnia and Herzegovina. Children and Youth Services Review. 137, 40–58. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106489.

Więckowska, M. (2012). Co wciąga Twoje dziecko? [What draws your child in?] Kraków: Wydawnictwo M. ISBN 978-8375954104.

Witek, K. (2018). Przestępczość komputerowa – aspekty prawne. [Computer crime – legal aspects.] Edukacja – Technika – Informatyka [Education – Technology – Information Technology.] 24, (2), 36–49. ISSN 2719-6550.

Wysocka-Narewska, M. (2022). Distance learning at the elementary school level: parents’ opinions and reflections. International Journal of Research in E-learning (8)2, 76–81. https://doi.org/10.31261/IJREL.

Download

Published : 2024-12-16


RumanN., & MruzekZ. (2024). Chellanges for Youth Resulting from the Internet Use a Reflection on the Example of Two Secondary Schools: in Pszczyna and in Český Těšín. International Journal of Research in E-Learning, 1-27. https://doi.org/10.31261/IJREL.2024.10.2.01

Natalia Maria Ruman  nruman@interia.pl
University of Silesia in Katowice  Poland
https://orcid.org/0000-0002-7127-7651
Zdenek Mruzek 
Albrechtova Stredni Szkoła in Český Těšín  Czechia
https://orcid.org/0000-0001-7015-867X




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.