Angielczyk, P.Z. (2019). Homo crudelis w dobie Internetu.[ Homo crudelis in the age of the Internet.] Parezja, 2, 48–64. https://doi.org/10.15290/parezja.2019.12.04.
Google Scholar
Augustynek, A. (2010). Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnianie, terapia.[Computer addictions. Diagnosis, dissemination, therapy.] Warszawa: Wyd. Difin. ISBN 978-83-764-1146-0.
Google Scholar
Barlińska, J. (2009). Wpływ kontaktu zapośredniczonego przez komputer na nasilenie zachowań antyspołecznych i cyberprzemocy. [The impact of computer mediated contact on the severity of antisocial behavior and cyberbullying.] Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, [The Abused Child. Theory, research, practice] 1, 107–112. ISSN 2545-3475 eISSN.
Google Scholar
Borkowska, A, & Witkowska, M. (2009). Media społecznościowe w szkole. [Social media at school] Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy. ISBN 978-83-65448-03-3.
Google Scholar
Broto, R., Waldzus, S., Sekerdej, M., & Schubert, T. (2011). The contexts and structures of relating to others: how memberships in different types of groups shape the construction of interpersonal relationships. Journal of Social and Personal Relationships. 28, (3), 406–432. https://doi.org/10.1177/0265407510384420.
Google Scholar
Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. [Galaxy of the Internet. Reflections on the Internet, business and socjety.] Poznań: Wyd. Rebis. ISBN 8373012338.
Google Scholar
Chocholska, P. & Osipczuk, M. (2009). Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży. [Computer and Internet addiction in children and adolescents] Warszawa: Wyd. Hachette Livre Polska. ISBN 61907911.
Google Scholar
Denek, K. (2000). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. [Axiological aspects of school education.] Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. ISBN 978-83-232-2332-0.
Google Scholar
Figurska, O. (2012). Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież. [Excessive computer and Internet use by children and adolescents.] Warszawa: Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, Fundacja Dzieci Niczyje. ISBN 978-83-931508-6-1.
Google Scholar
Forma, P. (2006). Znaczenie Internetu dla rozwoju dzieci i młodzieży. [The importance of the Internet for the development of children and adolescents]. Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość SCENO. Zeszyty Naukowe, [Swietokrzyskie Center for Distance Education SCENO. Scientific Journals] 2, 64–68.
Google Scholar
Griffiths, M. (2004). Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania. [Gaming and Gambling. Addictions of children during adolescence.] Gdańsk: GWP. ISBN 9788389574145.
Google Scholar
Hotltkamp, J. (2010). Co ogłupia nasze dzieci? Nowe media jako wyzwanie dla rodziców. [What stuns our children? New media as a challenge for parents.] Kraków: Wyd. Salwator. ISBN 9788375802122.
Google Scholar
Huber, F. & Neuschaffer, C. (2003). Rodzice offline? Jak nawiązać kontakt ze skomputeryzowanym dzieckiem. [Offline parents? How to get in touch with a computerized child.] Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL. ISBN 83-200-2797-7.
Google Scholar
Izdebska, J. (2008). Media elektroniczne zagrażające współczesnemu dziecku – przejawy, przyczyny, wyzwania edukacyjne. [Electronic media threatening the modern child – manifestations, causes, educational challenges.] In S. Guz (Eds.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. [The child and the dangers of the modern world.] Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 212–217. ISBN 978-83-2272-918-2.
Google Scholar
Jaroszewska, I. (2024). Parents’ knowledge about media education. Social Dissertations. 18, 1–23. eISSN 2657-9332.
Google Scholar
Jastrzębska, J. (2020). Internet jako miejsce nawiązywania relacji interpersonalnych. Grupy społeczne w obszarze cyberprzestrzeni. [Internet as a place to establish interpersonal relationships. Social groups in the area of cyberspace.] Fides et Ratio 42, (2), 92–100. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.277.
Google Scholar
Jaśko, K., Dukała, K., & Szastok, M. (2019). Focusing on gender similarities increases female students’ motivation to participate. Journal of Applied Social Psychology. 49, (8), 473–48. https://doi.org/10.1111/jasp.12598.
Google Scholar
Jopek, A. & Kinda, M. (2019). Zagrożenia cybernetyczne dla młodego użytkownika sieci w perspektywie rozwoju społeczeństwa informacyjnego. [Cyber threats to the young online user in the perspective of the development of the information socjety.] Security, Economy & Law 23, (2), 67–85. https://doi.org/10.24356/SEL/23/4.
Google Scholar
Kaliszewska, K. (2007). Nadmierne używanie Internetu. Charakterystyka psychologiczna. [Excessive use of the Internet. Psychological characteristics.] Poznań: Wyd. UAM. ISBN 8323218501.
Google Scholar
Kamieniecki, W., Bochenek, M., & Tanaś, M., (2017). Raport z badania „Nastolatki 3.0”. [The „Teens 3.0” survey report.] Warszawa: NASK – Instytut Badawczy. ISBN 978-83-65448-02-6.
Google Scholar
Kim, S. et al. (2018). Cyberbullying victimization and adolescent mental health: Evidence of differential effects by sex and mental health problem type, Journal of Youth and Adolescence 47, (3), 660–678. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0678-4.
Google Scholar
Koltay, T., Krakowska, M., Landova, H., & Prókai, M. (2011). Umiejętność korzystania z informacji w krajach Grupy Wyszehradzkiej: literatura i inicjatywy. [Information literacy in Visegrad countries: literature and initiatives.]. Education for Information. 28, (1), 57–76. https://doi.org/10.3233/EFI-2010-0886.
Google Scholar
Kośla, R. (2018). Cyberterroryzm – definicja zjawiska i zagrożenie dla Polski, wystąpienie na konferencji w Bemowie, 29 XI 2002 r. [Cyberterrorism – definition of the phenomenon and the threat to Poland, speech at a conference in Bemowo, 29 XI 2002.] za: P. Jankowski, Cyberterroryzm jako współczesne zagrożenie dla administracji publicznej. [Cyberterrorism as a contemporary threat to public administration.] Młody Jurysta [Young Jurist.], 4, 12–22. https://doi.org/10.21697/mj.11305.
Google Scholar
Kozak, S. (2011). Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. [Pathologies of communication on the Internet. Threats and consequences for children and adolescents.] Warszawa: Wydawnictwo Delfin. ISBN 978-83-7641-388-4.
Google Scholar
Kusztal, J. & Piasecka, M. (2018). A contemporary approach to substance abuse treatment for children and adolescents: a rview of theoretical and empirical perspectives. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. [Elementary Education in Theory and Practice.] 13, (4), 85–102. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.50.85.
Google Scholar
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006). Nowe technologie informacyjne – szansą i zagrożeniem dla młodzieży szkolnej. [New information technologies – an opportunity and a threat for schoolchildren.] In J. Morbitzer (Eds.). Komputer w edukacji. [Computer in education.] (pp. 115–119). Kraków: Impuls. ISBN 83-7271-341-3.
Google Scholar
Laska, E. I. (2006). Dzieciństwo w świecie mediów – szanse i zagrożenia (wybrane problemy). [Childhood in the world of media – opportunities and threats (selected problems).] In S. Juszczyk, I. Polewczyk (Eds.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji. [The child in the world of knowledge, information and communication.] (pp. 105–111), Toruń: Wyd. Adam Marszałek. ISBN 83-7441-010-8.
Google Scholar
Łosiak-Pilch, J. (2018). Gamification and subjective reinforcement value: indications for education and health promotion. Edukacja, Technika, Informatyka. [Education, Technology, Information Technology.] 2 (24), 201–205. https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.27.
Google Scholar
Maj, B. (2019). Internet jako przestrzeń edukacyjna życia młodzieży akademickiej. [Internet as an educational space in the lives of academic youth.] Studia z Teorii Wychowania 29, (4), 135–154. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1640.
Google Scholar
Makara-Studzińska, M. & Madej, A. (2017). Cybertherapy: a modern form of therapy. Journal of Education, Health and Sport. 7, (7), 21–28. https://doi.org/10.5281/zenodo.821840.
Google Scholar
Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. [Methods and techniques of pedagogical research]. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 83-7338-372-7.
Google Scholar
Melosik, Z. (2000). Kultura instant. Paradoksy pop-tożsamości. [Instant Culture. Paradoxes of pop identity.] In M. Cylkowska-Nowak (Eds.), Edukacja. Społeczne konsumowanie idei i rzeczywistości. [Education. The social consumption of ideas and reality.] (pp. 34–48). Poznań: Wyd. Wolumin. ISBN 8388536052.
Google Scholar
Melosik, Z. (2008). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. [Popular culture as a factor of socialization.] In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. [Pedagogy. Academic textbook.] t. 2. (pp. 98–102). Warszawa: PWN. ISBN 978-83-01-14133-2.
Google Scholar
Mitchell, K. J., Finkelhor, D., Wolak, J., Ybarra, M. L., & Turner, H. (2011). Youth Internet Victimization in a Broader Victimization Context. Journal of Adolescent Health, 48, 128–134. ISSN 1054-139X.
Google Scholar
Morbitzer, J. (2006). O potrzebie i celach wychowania medialnego dzieci. [On the need and goals of media education of children.] In S. Juszczyk, I. Polewczyk (Eds.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji. [The child in the world of knowledge, information and communication.] (pp. 409–414). Toruń: Wyd. Adam Marszałek. ISBN 83-7441-010-8.
Google Scholar
Oleksiewicz, I. (2018). Cyberterroryzm jako realne zagrożenie dla Polski. [Cyberterrorism as a real threat to Poland.] Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego [International Security Yearbook.] 12, (1), 53–67. https://doi.org/10.34862/rbm.2023.1.2.
Google Scholar
Ordon, U. & Skoczylas-Krotla, E. (2003). Środki masowego przekazu – szansą czy zagrożeniem w procesie edukacji dziecka. [Mass media - an opportunity or a threat in the process of a child’s education.] In T. Banaszkiewicz, W. Szlufik, A. Pękala (Eds.), Z najnowszych badań nad wczesną edukacją dziecka. [From the latest research on early childhood education.] (pp. 140–146) Częstochowa: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. ISBN 8370989446.
Google Scholar
Popiołek, M. & Nierenberg, B. (2017). Facebook as an information management tool: in light of the research conducted among Polish students. Journal of Education, Culture and Society. 2, 89–102. https://doi.org/10.15503/jecs20172.89.102.
Google Scholar
Siedlecka, M., Żukiewicz-Sobczak, W., & Sobczuk, S., Oddziaływanie mass mediów na kształtowanie stylu życia dzieci klas 4–6 w Bialskich Szkołach Podstawowych. [Impact of mass media on the formation of lifestyles of children in grades 4–6 in Biala Elementary Schools]. Rozprawy Społeczne. [Social Dissertations] 13, (1), 34–42. ISSN 2081-6081.
Google Scholar
Siemieniecki, B. (2012). Rzeczywistość wirtualna a edukacja. [Virtual reality and education.] In T. Lewowicki, B. Siemieniecki (Eds.), Cyberprzestrzeń i edukacja. [Cyberspace and education.] (pp. 28–35). Toruń: Wyd. Adam Marszałek. ISBN 978-83-7780-326-4.
Google Scholar
Skoczylas, D. (2023). Cyberzagrożenia w cyberprzestrzeni. Cyberprzestępczość, cyberterroryzm i incydenty sieciowe. [Cyber Threats in Cyberspace. Cybercrime, cyberterrorism and network incidents.] PRAWO W DZIAŁANIU. SPRAWY KARNE, [LAW IN ACTION. CRIMINAL CASES.] 53, 97–113.
Google Scholar
Skvortsova, S. & Haran, M. (2018). Multimedialna prezentacja wykładu jako sposób percepcji, rozumienia i zapamiętywania informacji edukacyjnych przez studentów. [Multimedia lecture presentation as a way for students to perceive, understand and remember educational information.] International Journal of Research in E-learning Vol. 4 (2), 52–58. https://doi.org/10.31261/IJREL.
Google Scholar
Spanjers, I., Konings, K., Leppink, J., Verstegen, D., de Jong, N., Czabanowska, K., & van Merrienboer, J. (2015). The promised land of blended learning: quizzes as a moderator. Educational Research Review. 15, 59–74. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.05.001.
Google Scholar
Stunża, G. D. (2012). Edukacja medialna w podstawie programowej. [Media education in the core curriculum.] In J. Lipszyc (Eds.), Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia.
Google Scholar
Aneks.[Media and information education in Poland – opening report. Annex.] (pp. 27–31). Warszawa: Wyd. Narodowy Instytut Audiowizualny.
Google Scholar
Szpunar, M. (2005). Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości. [Internet as a field of search and construction of one’s own identity.] In E. Hałas, K. Konecki (Eds.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego. [Constructing the self and society. European variants of symbolic interactionism] (pp. 378–403). Warszawa: Wyd. Scholar. ISBN 83-7383-144-4.
Google Scholar
Tadeusiewicz, R. (2002). Społeczność Internetu. [Internet community.] Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT. ISBN 83-87674-33-8.
Google Scholar
Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. [Digital Adulthood. How the net generation is changing our world.] Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. ISBN 9788361408963.
Google Scholar
Techmańska, B. (2019). Czy młodzi ludzie potrafią korzystać z Internetu? Uwagi i spostrzeżenia. [Can young people use the Internet? Comments and observations] Edukacja – Technika – Informatyka. [Education – Technology – Information Technology] 2, (28), 245–251. https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.36.
Google Scholar
Tokunaga, R. S. (2010). Following you Home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26, 277–287. ISSN 0747-5632.
Google Scholar
Tomczyk, Ł. & Selmanagic, L. E. (2022). Nomophobia and phubbing: wellbeing and new media education in the family among adolescents in Bosnia and Herzegovina. Children and Youth Services Review. 137, 40–58. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106489.
Google Scholar
Więckowska, M. (2012). Co wciąga Twoje dziecko? [What draws your child in?] Kraków: Wydawnictwo M. ISBN 978-8375954104.
Google Scholar
Witek, K. (2018). Przestępczość komputerowa – aspekty prawne. [Computer crime – legal aspects.] Edukacja – Technika – Informatyka [Education – Technology – Information Technology.] 24, (2), 36–49. ISSN 2719-6550.
Google Scholar
Wysocka-Narewska, M. (2022). Distance learning at the elementary school level: parents’ opinions and reflections. International Journal of Research in E-learning (8)2, 76–81. https://doi.org/10.31261/IJREL.
Google Scholar