https://doi.org/10.31261/IJREL.2024.10.2.04
Artykuł porusza kwestię kompetencji cyfrowych nauczycieli języka angielskiego w kontekście klasy post-covidowej objętej ramami czasowymi począwszy od września 2022 do września 2023 roku. W celu sprawdzenia poziomu kompetencji cyfrowych nauczycieli, którzy według obecnego stanu badań, w pierwszym okresie pandemii wykazywali brak ww, przeprowadzony został wywiad retrospektywny. Na etapie drugim, we wrześniu 2022 roku, kiedy rozpoczął się pierwszy rok szkolny bez jakichkolwiek restrykcji pandemicznych, nauczyciele zostali poddani szczegółowemu oglądowi kompetencji za pomocą ankiety pozwalającej na samodzielne oznaczenie (nie)wykorzystywanych kompetencji cyfrowych podczas zajęć językowych zaczerpniętych z europejskiej ramy kompetencji cyfrowych nauczycieli (DigCompEdu). Dodatkowo, stan wiedzy i umiejętności nauczycieli z tego okresu, został porównany z ich kompetencjami w okresie drugim, we wrześniu 2023 roku, by sprawdzić wpływ takich czynników, jak czas, wcześniejsze doświadczenie w używaniu kompetencji oraz przebyte szkolenia i kursy na funkcjonowanie nauczycieli w klasie w okresie późniejszym. Do badania przystąpiło 4 nauczycieli reprezentujących szkoły podstawowe (SP nr 2 w Będzinie – trzech nauczycieli i SP nr 40 w Sosnowcu – 1 nauczyciel). Okazało się, że znajomość nowoczesnych technologii wśród próby była znikoma w pierwszy okresie lockdownu, co potwierdziło wstępne założenie, a później nabyte kompetencje cyfrowe były kwestią czasu i efektem udziału w szkoleniach i kursach. Jako że badani reprezentowali różny poziom umiejętności, który różnie rozkładał się w czasie, zarysowane zostały trzy tendencje (nie)rozwoju ww. kompetencji u poszczególnych respondentów. Ponadto nakreślono profile osób biorących udział w badaniu w oparciu o zestawienie determinantów biegłości cyfrowej nauczycieli zaproponowanej przez europejskie ramy kompetencji cyfrowych nauczycieli. Podkreślono fakt, iż nie tyle wiek, staż pracy, czy stopień awansu zawodowego mają wpływ na jakość kompetencji nauczycieli, ile ich wiedza bazowa, wykształcenie oraz dodatkowa funkcja w szkole, z którą mogą wiązać się dodatkowe kompetencje z zakresu nowoczesnych technologii. Zaleca się poszerzenie badań, w celu zmierzenia kompetencji na większej próbie badawczej, a także przyjrzenia się sytuacji klasy szkolnej pod kątem (nie)wykorzystywanych konkretnych kompetencji cyfrowych przez nauczycieli.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).
Tom 10 Nr 2 (2024)
Opublikowane: 2024-12-31

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.