Publicado: 2017-02-01

Rozwój kompetencji współczesnych nauczycieli: analiza narzędzi ICTdla działalności zawodowej w Rosji i Hiszpanii

Tatiana Noskova , Olga Yakovleva , Sixto Cubo Delgado

Resumen

Artykuł analizuje powiązania między kompetencjami nauczycieli a specyfiką wykorzystania na-rzędzi ICT w działalności zawodowej. Badanie przeprowadzono w ramach projektu IRNet z udziałem dwóch uczelni – Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego Rosji im. A.I. Herzena i Uniwersytetu Extremadura w Hiszpanii. Wyniki zawierają przegląd intensywności korzystania z różnych narzędzi ICT w obu krajach. Ogólnie nauczyciele wykorzystują możliwości treści elektronicznych do stymulo-wania motywacji uczniów. Korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla zwiększenia produktywności i wykorzystują technologię chmury w celu wspierania pracy zespołowej studentów. Nauczyciele hiszpańscy aktywniej korzystają z niektórych narzędzi ICT. Bardziej intensywnie stosują LMS wraz z własnymi wykładami i zasobami elektronicznymi w językach obcych. Fora dyskusyjne i wykłady online intensywnie wspierają interakcję uczniów. W rozwiązywaniu problemów zwią-zanych z zarządzaniem najbardziej popularne są organizacja elektroniczna, kategorie kryterialne i kwestionariusze online. Zasoby elektroniczne, z których korzystają nauczyciele, w dużej mierze wyjaśniają ich preferencje komunikacyjne, sposoby zarządzania uczeniem się i przyczyniają się do aktywności poznawczej uczniów. Podobnie jak w przypadku aktywnego korzystania z LMS, system elektroniczny zachęca do korzystania z dostępnych środków interakcji (na przykład forów, wykładów online) oraz z odpowiednich możliwości zarządzania (np. elektronicznej organizacji, kwestionariuszy online itp.). Wyniki badań pozwoliły zidentyfikować obszary problemowe w rozwoju kompetencji nauczycieli ICT.

Descargar archivos

Reglas de citación

Noskova, T., Yakovleva, O., & Cubo Delgado, S. (2017). Rozwój kompetencji współczesnych nauczycieli: analiza narzędzi ICTdla działalności zawodowej w Rosji i Hiszpanii. International Journal of Research in E-Learning, 3(1), 91–108. Recuperado a partir de https://journals.us.edu.pl/index.php/IJREL/article/view/8397

IJREL 3(1) 2017

Vol. 3 Núm. 1 (2017)
Publicado: 2017-01-13


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Editor
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Este sitio web utiliza cookies para su correcto funcionamiento. Para aprovechar todas las funciones de la plataforma, acepte las cookies.