Opublikowane: 2024-05-08

Kształtowanie społecznie skutecznej osobowości dorastającego ucznia za pomocą grywalizacji

Valeriia Necherda Logo ORCID , Kateryna Bezruk Logo ORCID , Zhanna Petrochko Logo ORCID , Valentyna Kyrychenko Logo ORCID , Olena Denysiuk Logo ORCID

Abstrakt

Badanie podkreśla istotę grywalizacji i testowania programu nauczania z elementami grywalizacji "Sukces społeczny" w procesie edukacyjnym instytucji edukacyjnych. Zastosowane metody teoretyczne to analiza, synteza, porównanie, systematyzacja, uogólnienie źródeł psychologicznych i pedagogicznych dotyczących problemu sukcesu społecznego i możliwości jego kształtowania u młodzieży w pozaszkolnym i ogólnokształcącym szkolnictwie średnim, specyfikacja w celu koordynacji treści programu nauczania "Sukces społeczny" i procesu jego testowania; metody empiryczne – obserwacja, kwestionariusze do zbierania informacji empirycznych, ankiety błyskawiczne dotyczące świadomości cech osobowości odnoszącej sukcesy, testowanie programu i ocena wyników. Badacze opisują program nauczania "Sukces społeczny", w szczególności określają jego docelowe kierunki i kluczowe kompetencje nastolatków, podkreślają narzędzia grywalizacji niezbędne do wdrożenia programu i dowiadują się, że format mieszany jest optymalnym formatem do jego wdrożenia, ponieważ łączy w sobie zalety uczenia się offline i online i może być skuteczny w warunkach zwiększonego zagrożenia związanego ze stanem wojennym. W artykule przeprowadzono refleksję pedagogiczną i stwierdzono, że zgodnie z wynikami ankiety błyskawicznej młodzież werbalizuje dwa najczęstsze portrety osobowości odnoszącej sukcesy społeczne (w oparciu o zewnętrzne wskaźniki sukcesu i cechy osobiste); zgodnie z wynikami ankiety zdecydowana większość respondentów pozytywnie postrzegała narzędzia do gier i uznawała własne działania za produktywne podczas nauki opartej na grywalizacji. Potrzebne są dalsze badania nad wykorzystaniem narzędzi grywalizacyjnych dla dzieci w różnym wieku, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz nad stworzeniem algorytmu wykorzystania elementów grywalizacji w różnych instytucjach edukacyjnych.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Necherda, V., Bezruk, K., Petrochko, Z., Kyrychenko, V., & Denysiuk, O. (2024). Kształtowanie społecznie skutecznej osobowości dorastającego ucznia za pomocą grywalizacji. International Journal of Research in E-Learning, 10(1), 1–21. https://doi.org/10.31261/IJREL.2024.10.1.04

Cited by / Share

Tom 10 Nr 1 (2024)
Opublikowane: 2024-06-28


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.