Opublikowane: 2022-06-16

Kształcenie zdalne na wydziałach pedagogicznych uniwersytetów w Czechach

Lucie Zormanova

Abstrakt

Niniejsze badanie koncentruje się na temacie kształcenia zdalnego na wydziałach pedagogicznych uniwersytetów w Czechach w czasie COVID-19 i próbuje opisać, w jaki sposób nauczanie teoretyczne i praktyczne było wdrażane podczas pandemii koronawirusa. W oparciu o cel badawczy sformułowano następujące pytania badawcze.
1. Jakich narzędzi użyto w ramach realizacji kształcenia zdalnego na wydziałach pedagogicznych
w. Czechach? 
2. W jaki sposób przeprowadzono obronę prac dyplomowych i egzaminów dyplomowych?
3. W jaki sposób zrealizowano praktyki zawodowe?
Aby odpowiedzieć na poszczególne pytania badawcze, posłużono się analizą treści informacji zamieszczonych na stronach internetowych poszczególnych wydziałów oraz raportach zamieszczonych w internecie dotyczących realizacji kształcenia zdalnego na wydziałach pedagogicznych w Czechach w okresie pandemii koronawirusa. Badania wykazały, że kształcenie zdalne odbywało się przy użyciu różnych narzędzi. Wśród
często wymienianych znalzły się Moodle LMS, MS Teams, Zoom, Google Classroom czy Meet. Zajęcia praktyczne, których nie można w pełni zrealizować online, były prowadzone w trybie stacjonarnym pod koniec semestru. Egzaminy odbywały się również online, do przeprowadzenia egzaminów ustnych wykorzystano platformę MS Teams lub Zoom, a do przeprowadzenia egzaminów pisemnych w formie testu wykorzystano platformę Moodle LMS. Na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu obrony prac dyplomowych i egzaminy dyplomowe odbywały się w sali egzaminacyjnej uniwersytetu w ściśle określonych warunkach higienicznych. Na Uniwersytecie w Ostrawie i Uniwersytecie Masaryka obrona prac
dyplomowych i egzamin dyplomowy odbywały się w trybie zdalnym, przy użyciu platformy MS Teams.
Praktyki zawodowe przyszłych nauczycieli odbywały się również w trybie zdalnym. Uczniowie uczestniczyli w nauczaniu zdalnym w poszczególnych szkołach podstawowych. Pomagali oni nauczycielom tworzyć materiały do nauczania zdalnego, uczestniczyli w nauczaniu zdalnym lub sami prowadzili nauczanie zdalne. Na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Hradec Králové studenci pełnili funkcję asystenta pedagoga lub prowadzili korepetycje.

 

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zormanova, L. (2022). Kształcenie zdalne na wydziałach pedagogicznych uniwersytetów w Czechach. International Journal of Research in E-Learning, 8(1), 1–19. https://doi.org/10.31261/IJREL.2022.8.1.07

Cited by / Share

Tom 8 Nr 1 (2022)
Opublikowane: 2022-09-15


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.