Opublikowane: 2024-05-08

Relacje z rodzicami a objawy depresji i uzależnienia od Internetu wśród młodzieży w okresie pandemii

Roman Solecki Logo ORCID , Anna Mróz Logo ORCID

Abstrakt

Badania przedstawione w niniejszym artykule miały na celu udzielenie odpowiedzi na pytanie: jaka jest rola wsparcia społecznego i jakości relacji rodzinnych w kontekście objawów depresyjnych i nadużywania Internetu w czasie pandemii COVID-19 oraz zdalnego uczenia się wśród młodzieży? Badanie przeprowadzono wśród 619 nastolatków w wieku 11-15 lat. Kwestionariusz ankiety został skonstruowany w oparciu o wystandaryzowane narzędzia badawcze. Badanie wykazało, że 40,0% uczniów miało nasilone objawy depresyjne. Intensywne korzystanie z Internetu dotyczyło 16,0% badanych, w tym 9,2% osób miało nasilone objawy depresji i uzależnienia jednocześnie. Jednocześnie zauważono, że wśród nastolatków doświadczających objawów depresji częściej znajdowały się dziewczęta niż chłopcy. Uczniowie należący do grupy z objawami depresji i uzależnienia doświadczali istotnie więcej trudności w relacjach z członkami rodziny w porównaniu z grupą bez objawów. Uczniowie wykazywali mniejsze nasilenie objawów depresji, jeśli oceniali swoje relacje z rodzicami jako pozytywne. Wyniki pokazały, że jakość relacji rodzinnych jest najważniejsza dla normalnego funkcjonowania nastolatków bez objawów depresji, również w sytuacji pandemii.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Solecki, R., & Mróz, A. (2024). Relacje z rodzicami a objawy depresji i uzależnienia od Internetu wśród młodzieży w okresie pandemii. International Journal of Research in E-Learning, 10(1), 1–15. https://doi.org/10.31261/IJREL.2024.10.1.06

Cited by / Share

Tom 10 Nr 1 (2024)
Opublikowane: 2024-06-28


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.