Entre le banal et le singulier, entre le local et l’universel. Les enjeux traductologiques à l’exemple de La nuit des morts-vivants de François Blais
Abstrakt
François Blais, one of the most interesting writers of the new generation in Quebec, most often places the action of his novels in Mauricie where he was born. What is more, his texts are rich in cultural elements, especially intertextual, that are the part of the author's game with a reader. All in all, Blais is interested in the banality, the everyday life, often illustrated with the adventures of universal and banal characters, who could come from anywhere. The reader is therefore dealing on the one hand with the novel deeply inscribed in contemporary Quebec culture, on the other hand, the daily life of Blais’s characters seems to be common for all people. The paper focuses on the possibilities of translating François Blais's novels, in particular on a possible transfer of the specificity of the literature that plays with the universal and the local.
Bibliografia
Arsenault, M. (2010). François Blais entre Dostoïevski et Phantasy II. OVNI Magazine, 4, 28–33.
Berek, E. (2018). Les petits riens quotidiens ou l’univers de François Blais. Romanica Silesiana, 13(1), 91–100.
Bergeron, P. (2011). François Blais. La nuit des morts-vivants. Nuit blanche, le magazine du livre, 124, 19.
Blais, Fr. (2011). La nuit des morts-vivants. Instant même.
Bujnowska, E. (2014). La radiographie de la société québécoise contemporaine : losers, BS et voyageurs Google Maps. Document 1 de François Blais. In A. Czarnowus & J. Warmuzińska-Rogóż (Dir.), Traverser les frontières. Mélanges offerts au Professeur Krzysztof Jarosz (p. 59–79). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Daunais, I. (2015). Le roman sans aventure. Boréal.
Duchatel, A. (2008). Génération bof, prise deux. Entre les lignes : le plaisir de lire au Québec, 4(4), 7.
Gamache, R. (2011). Zombies modernes. La nuit des morts-vivants de François Blais. Dans mon livre. http://dansmonlivre.bangbangblog.com/
Greif, H.-J. (2011). Compte rendu de Nouveautés. Québec français, 162, 4–15.
Greif, H.-J. (2012). Les yeux fertiles : François Blais, La nuit des morts-vivants, roman. L’instant même, p. 172. Moebius : écritures / littérature, 132, 173–180.
Jarosz, K. (2018). Des monades fictiotropes. La nuit des morts-vivants de François Blais. Kwartalnik Neofilologiczny, 65(3), 363–371.
Lapointe, J. (2013, février 10). François Blais : les petits riens. La Presse. https://www.lapresse.ca/arts/livres/201202/10/01-4494675-francois-blais-les-petits-riens.php
Laurin, D. (2011, avril 2). La vacuité comme mode de vie . Le Devoir. http://www.ledevoir.com/culture/livres/320193/la-vacuite-comme-mode-de-vie/
L’instant même. (2011). La nuit des morts-vivants. http://www.instantmeme.com/ebi-addins/im/ViewBooks.aspx?id=2791
Livernois, J. (2014). Remettre à demain. Essai sur la permanence tranquille au Québec. Boréal.
L’oreille tendue. (2017, mars 7). Intégration linguistqie. https://oreilletendue.com/2017/03/07/integration-linguistique/
Majkiewicz, A. (2008). Intertekstualność — implikacje dla teorii przekładu. PWN.
Mottet, Ph. (2009). Communion et communication dans Iphigénie en haute-ville. In K. Jarosz, Z. Szatanik & J. Warmuzińska-Rogóż (Dir.), De la fondation de Québec au Canada d’aujourd’hui (1608–2008) : Rétrospectives, parcours et défis (p. 246–254). Agencja Artystyczna PARA.
Studio Quipo. (s. d.). Avoir la mèche courte. In FF. Traduction du français au français. Un guide linguistique franco-québécois. Consulté le 15 octobre 2019 sur https://www.dufrancaisaufrancais.com/avoir-la-meche-courte/
Tardif, D. (2012, mars 1). François Blais : les perdants magnifiques. Voir Montréal. http://voir.ca/livres/2012/03/01/francois‑blais‑les‑perdants‑magnifiques/
Uniwersytet Śląski w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0001-8195-0099
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).