Rituals of Hunger. Laurie Halse Anderson’s <i>Wintergirls</i>



Abstrakt

The following article discusses rituals of control and purification characteristic of anorexia and bulimia nervosa, as shown in Laurie Halse Anderson’s novel Wintergirls. One of the main assumptions of the paper is that eating disorders should be analyzed in the context of contemporary Western culture and the conventional models of femininity. As the Beauty Myth becomes the modern religion, rituals of hunger are interpreted as a present‑day version of religious rites.

Key words: anorexia nervosa, bulimia nervosa, the Beauty Myth, rituals of control and purification


Anderson Laurie Halse, 2009: Wintergirls. New York: Viking.

Banks Caroline Giles, 1996: “‘There Is No Fat in Heaven’: Religious Asceticism and the Meaning of Anorexia Nervosa.” Ethos, vol. 24, no. 1 (March), pp. 107—135.

Bartky Sandra Lee: “Foucault, Femininity, and the Modernization of Patriarchal Power.” Available: http://weber.ucsd.edu/~pmichelb/Bartky.pdf. Accessed: 18.1.2014.

Bird Frederick, 1980: “The Contemporary Ritual Milieu.” In: Browne, Ray B., ed.: Rituals and Ceremonies in Popular Culture. Bowling Green, OH: Bowling Green State University Popular Press, 1980, pp. 19—35.

Bordo Susan, 1993: Unbearable Weight. Feminism, Western Culture and the Body. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Brumberg Joan Jacobs, 2000: Fasting Girls. The Emergence of Anorexia Nervosa as a Modern Disease. Cambridge, Massachusetts, London: England, Harvard University Press.

Chernin Kim, 1981: The Obsession: Reflections on the Tyranny of Slenderness. New York: Harper and Row Publishers.

Fox‑Kales Emily, 2011: Body Shots. Hollywood and the Culture of Eating Disorders. Albany, New York: State University of New York Press.

Halse Christine, Honey, Anne, Boughtwood, Desiree, 2008: Inside Anorexia. The Experiences of Girls and their Families. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.

Hornbacher Marya, 1998: Wasted. A Memoir of Anorexia and Bulimia. New York: Harper Collins Publishers.

Krugovoy Silver Anna, 2002: Victorian Literature and the Anorexic Body. Cambridge: Cambridge University Press.

Lelwica Michele Mary, 1999: Starving for Salvation: The Spiritual Dimensions of Eating Problems among American Girls and Women. New York: Oxford University Press.

Nieves Pascual: “Depathologizing Anorexia: The Risks of Life Narratives”. Available: http://www.questia.com/read/1G1‑97074189/depathologizing‑anorexia‑the‑risks‑of‑life‑narratives. Accessed: 19.2.2014.

Sceats Sarah, 2000: Food, Consumption and the Body in Contemporary Women’s Fiction. Cambridge University Press.

Wolf Naomi, 2002: The Beauty Myth. How Images of Beauty Are Used Against Women. New York: HarperCollins Publishers.


SzatanikZ. (1). Rituals of Hunger. Laurie Halse Anderson’s <i>Wintergirls</i&gt;. Romanica Silesiana, 9(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5926

Zuzanna Szatanik  zuzanna.szatanik@us.edu.pl
University of Silesia 
Zuzanna Szatanik is an assistant professor at the University of Silesia, Katowice (Poland). In 2005 she received a PhD from the University of Silesia. Her research interests include Canadian literature, American literature, minority literatures, gender studies, shame psychology and children’s literature. She taught courses on the history of American literature, interpretation of literature, and literary theory. Her 2012 book entitled De‑shamed. Feminist Strategies of Transgression… is a monography of Lorna Crozier’s poetry.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).