Une Révolution tranquille : l’évolution de l’image du père dans la dramaturgie québécoise
Abstrakt
In spite of the implications of its name, the Quiet Revolution in Quebec seems to be rather tempestuous at the family level. The conflict between generations, set in a historic context, puts into question the functioning of the entire society, especially the dominant role of the father. The objective of this article, therefore, is to analyze the position of the father in the social context. Thus, I discuss various types of fathers: a farmer father, the patriarch who leaves the household chores to the wife; a worker father, subservient to both his wife at home and to his boss at the factory; a bourgeois father who works for himself; and finally, an immigrant father who seeks his place within the new society.Bibliografia
Livres
Belair, Michel, 1973 : Le nouveau théâtre québécois. Ottawa : Éditions Leméac.
David, Gilbert et Lavoie, Pierre (éd.), 2003 : Le monde de Michel Tremblay. T. 1 : Théâtre. Québec : Éditions Lansman.
Dubé, Marcel, 1958 : Un simple soldat. Ottawa : Institut Littéraire du Québec Ltée.
Dubé, Marcel, 1968 : Les beaux dimanches. Ottawa : Éditions Leméac.
Dubé, Marcel, 1970 : Florence. Ottawa : Éditions Leméac.
Gelinas, Gratien, 1994 : Tit‑Coq. Ottawa : Éditions Typo (Édition originale : Beauchemin 1950).
Godin, Jean‑Cléo et Lafon, Dominique, 1999 : Dramaturgies québécoises des années quatrevingt. Ottawa : Éditions Leméac.
Godin, Jean‑Cléo et Mailhot, Laurent, 1988 : Théâtre québécois I. Introduction à dix dramaturges contemporains. Québéc : Bibliothèque québécoise.
Huot, Marie‑Eve, 2013 : Noeuds papillon. Manage : Lansman Éditeur.
Lemire, Maurice (éd.), 1980 : Dictionnaire des oeuvres littéraires du Québec. T. 2. Montréal : Fides.
Micone, Marco, 1996 : Trilogia : Gens du silence, Addolorata, Déjà l’agonie. Montréal : VLB Éditeur et Marco Micone.
Mouawad, Wajdi, 1999 : Littoral. Ottawa : Éditions Leméac / Actes Sud‑Papiers.
Petitjean, Léon et Rollin, Henri, 1982 : Aurore, l’enfant martyre. Histoire et présentation de la pièce par Alonzo Le Blanc (p. 1–142). Montréal : VLB Éditeur.
Przychodzen, Janusz, 2001 : Vie et mort du théâtre au Québéc. Introduction à une théâtritude. Paris : Harmattan.
Theriault, Yves, 1968 : Le Marcheur. Ottawa : Éditions Leméac.
Tremblay, Michel, 1971 : À Toi, pour toujours, ta Marie‑Lou. Ottawa : Éditions Leméac.
Tremblay, Michel, 1987 : Le vrai monde ? Ottawa : Éditions Leméac.
Articles de journaux
Godin, Jean‑Cléo, 2003 : « Marcel Dubé et les bourgeois ». Jeu : revue de théâtre, nº 106 (1), 77–82.
Lazaridès, Alexandre, 2000 : « Figures masculines : un état des lieux ». Jeu : revue de théâtre, nº 97 (4), 32–49, http://id.erudit.org/iderudit/26003ac. Date de consultation : le 11 janvier 2016.
St‑Denis Josée et St‑Amand Nérée, 2010 : « Les pères dans l’histoire : un rôle en évolution ». Reflets : revue d’intervention sociale et communautaire, vol. 16, nº 1, 32–61, http://id.erudit.org/iderudit/044441ar. Date de consultation : le 18 avril 2016.
Vanasse, Jean‑Paul, 1959 : « Marcel Dubé ou les chemins sans issues ». Liberté, vol. 1, nº 6, 356–369, http://id.erudit.org/iderudit/59678ac. Date de consultation : le 10 janvier 2016.
Université Marie Curie-Skłodowska Lublin
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).