Podwójny portret Innej. Wizerunek kobiety w „Życie zaczyna się we Włoszech" Julii Blackburn


Abstrakt

In her article, Aleksandra Łasińska analyses the manner of portraying the female Other in Julia’s Blackburn book Thin Paths. Journeys in and around an Italian Mountain Village (Życie zaczyna się we Włoszech). Łasińska examines the techniques used by a newsperson to describe the female Other with the goal of illustrating specific methods, used in the text, of establishing relationships with characters. Łasińska argues that Julia Blackburn is at once the protagonist and the female Other in her book.


Słowa kluczowe

reportaż; kobieta; Inna; Włochy; postać

Blackburn Julia (2012a): Thin Paths. Journey In and Around an Italian Mountain Village. Vintage, London.

Blackburn Julia (2012b): Życie zaczyna się we Włoszech. Tłum. A. Pluszka. Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa.

Bloch Natalia (2013): Między terenem a tekstem, czyli o siedmiu grzechach głównych w tworzeniu narracji o światach innych ludzi. W: SZTUTOWO/STUTTHOF. Gdzieś pomiędzy plażą a obozem. Red. N. Bloch, A.W. Brzezińska. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 9–30.

Byrska Aleksandra (2017): Język kobiecy jako złudzenie? Pytania o istnienie narracji uwarunkowanej przez płeć „Wielogłos”, nr 2, s. 29–40.

Cixous Hélenè (1993): Śmiech Meduzy. Tłum. A. Nasiłowska. „Teksty Drugie”, nr 4/5/6, s. 147–166.

Czermińska Małgorzata (2003): „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna w prozie niefikcjonalnej. „Teksty Drugie”, nr 2–3, s. 11–27.

Flis Leonora (2015): On Recognition of Quality Writing. „Literary Journalism Studies”, no 1, s. 6–15.

Kaliszewski Andrzej, Żyrek-Horodyska Edyta (2019): Kasandry i Amazonki. W kręgu kobiecego reportażu wojennego. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Kępa Ewa (2012): Starość i starzenie się kobiet – problematyka podwójnego wykluczenia. W: Eadem: Historie wydobyte z cienia. Autobiograficzne relacje starszych kobiet. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 265–290.

Małgowska Hanna (1963): Gatunki reportażowo-dziennikarskie okresu dwudziestolecia. W: Z teorii historii literatury. Prace poświęcone V międzynarodowemu kongresowi slawistów w Sofii. Red. K. Budzyk. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 189–200.

Markiewicz Henryk (1981): Postać literacka i jej badanie. „Pamiętnik Literacki”, nr 2, s. 147–162.

Meuret Isabelle (2015): Rebels with a Cause: Women Reporting the Spanish Civil War. „Literary Journalism Studies”, no 1, s. 78–95.

Miller Nancy K. (2007): Arachnologie: Kobieta, tekst i krytyka. Przeł. K. Kłosińska, K. Kłosiński. W: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. A. Burzyńska, M.P. Markowski. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków, s. 487–513.

Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, Szadura Joanna, Szumiło Mirosław, przy udziale Janusza Kłąpcia, red. (2014): Historia mówiona w świetle nauk humanistycznych i społecznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Nycz Ryszard (2015): Inny jak ja: (trzy i pół glosy do aktualnego teoretycznie i praktycznie problemu). „Teksty Drugie”, nr 6, s. 7–14.

Ostaszewska Aneta (2003): Wprowadzenie do auto/biografii. Refleksja badaczki doświadczeń biograficznych kobiet. Perspektywa feministyczna. W: Badanie biografii – źródła, metody, konteksty. Red. R. Skrzyniarz, E. Krzewska, W. Zgłobicka-Gierut. Wydawnictwo Episteme, Lublin, s. 53–68.

Ostaszewska Aneta (2013): Autorefleksyjne konteksty kobiecej tożsamości na przykładzie Susan Sontag. Próba refleksji feministycznej. W: Arachnofobia. Metaforyczne odsłony kobiecych lęków: peregrynacje w przestrzeniach kultury. Red. B. Stelingowska, B. Walęciuk-Dejneka. Instytut Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej UPH, Siedlce, s. 205–219.

Prokop-Janiec Eugenia (2012): Etnopoetyka. W: Kulturowa teoria literatury T. 2: Poetyki, problematyki, interpretacje. Red. T. Walas, R. Nycz. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków, s. 185–221.

Pytel Ewelina (2017): O micie uroczej Italii i przystojnego Włocha w najnowszych polskich powieściach romansowych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, nr 17, s. 220–234.

Showalter Elaine (1993): Krytyka feministyczna na bezdrożach. Przeł. I. Kalinowska-Blackwood. „Teksty Drugie”, nr 4/5/6, s. 115–146.

Środa Magdalena (2020): Obcy, inny, wykluczony. Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Świerkosz Monika (2015): Arachne i Atena. W stronę innej poetyki pisarstwa kobiecego. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 70–90.

Pobierz

Opublikowane : 2023-04-19


ŁasińskaA. (2023). Podwójny portret Innej. Wizerunek kobiety w „Życie zaczyna się we Włoszech" Julii Blackburn. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (2(6), 1-18. https://doi.org/10.31261/FLPI.2023.06.08

Aleksandra Łasińska  aleksandra.lasinska@phdstud.ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański  Polska
https://orcid.org/0000-0001-9228-3965




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).