Mapa i mafia. O „Drodze krajowej numer 106" Antonia Talii


Abstrakt

Giulia Kamińska Di Giannantonio w swoim artykule pt.: "Mapa i mafia. O Drodze krajowej numer 106 Antonio Talii" proponuje analizę reportażowego tomu "Droga krajowa numer 106". W swoim artykule rekonstruuje nie tylko obraz 'ndranghety (kalabryjskiej mafii), przedstawiony w reportażu, ale także samej Kalabrii - regionu z którego wywodzi się ta organizacja przestępcza, zamieszkujących ją ludzi, panującego tam pojmowania sakrum, a nawet występujących fenomenów atmosferycznych. 


Słowa kluczowe

Antonio Talia; reportaż; mapa; mafia; ‘ndrangheta; Kalabria

Alberti Kazimiera (2007): L’anima della Calabria. Trad. A. Cocola. Rubbettino, Soveria Mannelli.

Badolati Arcangelo (2018): Kulisy ‘ndranghety. Profil najgroźniejszej mafii na świecie. Przekł. G. Inglese. Wydawnictwo Replika, Zakrzewo.

Baszak Ewa (2019): Wizerunek mafii we Włoszech na wybranych przykładach filmowych. „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy”, nr 30(1), s. 123–131.

Bielawski Krzysztof (2010): „Dawny żal (palaion penthos) Persefony – twarze Kory w kulcie imicie starożytnej Grecji”. W:Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości. Red.M.Cieśla-Korytkowska, M. Sokalska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 9–18.

Camilleri Andrea (2007): Wycieczka do Tindari. Przeł. K. Żaboklicki. Noir sur Blanc, Warszawa.

Camilleri Andrea (2010): Cierpliwość pająka. Przeł. S. Kasprzysiak. Noir sur Blanc, Warszawa.

Camilleri Andrea (2014): Pole garncarza. Przeł. M. Woźniak. Noir sur Blanc, Warszawa.

Criaco Gioacchino (2008): Anime nere. Rubbettino, Soveria Mannelli.

Gadowski Witold (2018): Czasem mafia ma oblicze kobiety… W: A. Badolati: Kulisy ‘ndranghety. Profil najgroźniejszej mafii na świecie. Przekł. G. Inglese. Wydawnictwo Replika, Zakrzewo.

Gratteri Nicola (2009): Malapianta. La mia lotta contro la ‘ndrangheta, conversazione con A. Nicasio. Arnoldo Mondadori, Milano.

Hall Edward T. (2001): Poza kulturą. Przeł. E. Goździak. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Korzeniecka Weronika (2020): Roberto Saviano, czyli rzecz o kalaniu własnego gniazda i jego konsekwencjach. „Fabrica Litterarum Polono-Italica”, nr 1(2), s. 109–126, https://doi.org/10.31261/FLPI.2020.02.09.

Kucharski Adam (2010): Itinerarium. Pasaż Wiedzy. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. https://www.wilanow-palac.pl/itinerarium.html [dostęp: 04.01.2023].

Machelski Zbigniew (2008): Mafia i państwo włoskie. „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2008 nr 9, https://wuwr.pl/wrsp/article/view/6014/5692 [dostęp: 10.02.2022].

Mikołajewski Jarosław, Smoleński Paweł (2021): Czerwony śnieg na Etnie. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Munzi Francesco (reż.) (2014): Ciemne dusze. Scen. F. Munzi, F. Ruggirello. Cinemaundici e Babe Films, Rai Cinema.

Nowicka Elżbieta (2010): Królowa cieni – cień w dramacie i teatrze. W: Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości. Red. M. Cieśla-Korytkowska, M. Sokalska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 417–436.

Perry Alex (2018): Dobre matki. Prawdziwa historia kobiet, które przeciwstawiły się najpotężniejszej mafii świata. Tłum. M. Gądek. Znak Litera Nowa, Kraków.

Piovene Guido (2019): Viaggio in Italia. Bompiani, Milano.

Rumiz Paolo (2016): Legenda żeglujących gór. Przeł. J. Malawska. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Schmitz-Emans Monika (2010): Przemiany i zniknięcie Persefony – rozważania o Hadesie świata i sztuki. W: Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości. Red. M. Cieśla-Korytkowska, M. Sokalska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 103–118.

Sironi Alberto, reż. (2016): Cierpliwość pająka. Palomar.

Sławek Tadeusz (2019): Ćwiczenie umysłu. O dwóch trawelogach Kazimiery Alberti. „Fabrica Litterarum Polono-Italica”, nr 1(1), s. 13–38, https://doi.org/10.31261/FLPI.2019.01.02.

Stoichita Victor I. (2001): Krótka historia cienia. Przeł. P. Nowakowski. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Talia Antonio (2021): Droga krajowa numer 106. Na tajnych szlakach kalabryjskiej mafii. Tłum. M. Salwa. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Tabakowska Elżbieta (2010): Mit o Persefonie jako amalgamat pojęciowy. W: Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości. Red. M. Cieśla-Korytkowska, M. Sokalska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 169–177.

https://www.treccani.it/enciclopedia/ndrangheta [dostęp: 17.01.2022].

Pobierz

Opublikowane : 2023-04-19


Kamińska Di GiannantonioG. (2023). Mapa i mafia. O „Drodze krajowej numer 106" Antonia Talii. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (2(6), 1-25. https://doi.org/10.31261/FLPI.2023.06.09

Giulia Kamińska Di Giannantonio  giuliana@op.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0002-9651-8351




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).