https://doi.org/10.31261/fp.20853
Rozważania przedstawione w artykule koncentrują się na dwóch pojęciach ze starożytnej filozofii greckiej: thymos i paideia, które nawet obecnie okazują się bardzo wpływowe. Żyjemy w społeczeństwie przestechnicyzowanym, które dla dobra ludzkości rozwinęło najbardziej skomplikowane technologie. Nie może więc dziwić, że osiągnięcia te wywarły głęboki wpływ na życie ludzi. Człowiek „naprawdę” stał się, lub staje się, panem natury. W stosunku do korzyści zanika użyteczność wiedzy teoretycznej wynikającej z samooceny, z refleksji nad sobą i nad duchowymi powodami działania. Taki sposób myślenia nie należy do sfery pożytecznie potrzebnej. Zapomina się o tak ważnych sprawach, jak wzajemne „wzbogacanie” jednej kultury przez drugą. Nie pamiętamy o wybitnych postaciach tej czy innej kultury lub okresu historycznego. Problem ten pojawił się w filozoficzno-politycznej pracy Francisa Fukayamy w esejach "Koniec historii?" i "Ostatni człowiek", w którym między innymi wprowadza pojęcie „uznania” zaczerpnięte z thymos Platona, w którym uchwycił jego wymiar etyczny i który przyjął w jego pierwotnym znaczeniu, tj. „męstwo”, „witalność” lub w rozumieniu J. J. Rousseau terminu amour-propre. W sensie wartościującym i interpretacyjnym pojęcie to często współwystępuje z pojęciami poczucia godności osobistej, godności i szacunku.Znaczenie „uznania” wiąże się z rozwojem ekonomii Fukayama odpowiada na pytanie o cel i wartości zgodnie z Platonem, mówiąc, że gdy naród staje się bogatszy, bardziej kosmopolityczny i lepiej wykształcony, wymaga nie tylko większego bogactwa, ale także uznania swojej pozycji. Druga część artykułu zawiera refleksje nad problemami omawianymi podczas spotkania 20. Światowego Kongresu Filozoficznego w Bostonie. Można powiedzieć, że koncentrowały się one na: docenieniu filozofii mniejszości jako części pluralizmu kulturowego; poszerzaniu dialogu międzykulturowego, akceptacji różnorodności i pluralizmu prawdy, wolności dyskusji, otwartości na różne światopoglądy. Ważną kwestią było ukierunkowanie na edukację ludzi, zwłaszcza młodych, ponieważ jest to pomocne w rozwiązywaniu konfliktów intelektualnych i kształtowaniu integralności intelektualnej. W tym przypadku odniesiono się do pojęcia paideia. Zadaniem jest nauczenie, jak żyć moralnie i intelektualnie niezależnym życiem. Podstawą ma być również edukacja etyczna bez autorytetów, która umożliwi człowiekowi samodzielne badanie sensu bytu i orientację w świecie. Oznacza to, że już od dzieciństwa należy uczyć etyki ogólnoludzkiej lub etyki filozoficznej, co zapobiegnie inflacji praw człowieka.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).
Tom 19 (2001)
Opublikowane: 2001-12-31
10.31261/fp

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.