Opublikowane: 2023-12-29

Dostosowanie kreatora ćwiczeń e-learningowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami utrudniającymi dostęp do edukacji

Krzysztof Dziedzic Logo ORCID , Marcin Barszcz Logo ORCID , Tomasz Wiśniewski Logo ORCID

Abstrakt

Niniejszy artykuł dotyczy implementacji wytycznych WCAG 2.1 w kursach elearningowych. Bazą do wprowadzenia komponentu WCAG była platforma elearningowa Quizer, umożliwiająca tworzenie interaktywnych kursów multimedialnych. W skład platformy wchodzą dwa podstawowe narzędzia: kreator ćwiczeń i prezenter ćwiczeń. Po przeprowadzeniu analizy kreatora ćwiczeń na platformie Quizer, opracowano koncepcję kursów i zaimplementowano komponent umożliwiający tworzenie kursów e-learningowych zgodnych z wytycznymi WCAG 2.1 i przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami. Zaprezentowano
również technologię wykonania tego komponentu. Omówiono także funkcję i zasadność poruszania się po kursach z wykorzystaniem klawiatury oraz przedstawiono zastosowanie czytników ekranu. Badania dotyczące poprawności implementacji standardu WCAG 2.1 w kursach elearningowych były przeprowadzane z użyciem quizów z zakresu cyberbezpieczeństwa. Porównano również wyniki końcowe quizów przygotowanych według wytycznych WCAG i bez WCAG. W badaniach wzięli udział studenci kierunku informatyka Politechniki Lubelskiej. Wyniki badań wskazują na zasadność stosowania wytycznych WCAG w projektowaniu treści edukacyjnych dla studentów z niepełnosprawnościami w celu wyrównania ich szans edukacyjnych.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dziedzic, K., Barszcz, M., & Wiśniewski, T. (2023). Dostosowanie kreatora ćwiczeń e-learningowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami utrudniającymi dostęp do edukacji. International Journal of Research in E-Learning, 9(2), 1–25. https://doi.org/10.31261/IJREL.2023.9.2.06

Cited by / Share

Tom 9 Nr 2 (2023)
Opublikowane: 2023-12-29


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.