Opublikowane: 2023-12-29

Ocena świadomości i postrzegania otwartych zasobów edukacyjnych (OER) wśród studentów nigeryjskich uniwersytetów: studium przypadku

Kazeem Olaiya Fabunmi Logo ORCID , Yakubu Ibrahim Umar Logo ORCID

Abstrakt

W badaniu tym zbadano świadomość studentów nigeryjskich uniwersytetów oraz wpływ, jaki ma to na ich postrzeganie i korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych (OER). W badaniu przyjęto opisową metodę badań ilościowych. Opracowano cztery pytania badawcze i udzielono na nie odpowiedzi, a także przetestowano hipotezę w celu określenia związku pomiędzy świadomością uczniów a ich postrzeganiem OER. Do analizy wykorzystano procent, częstotliwość, średnią i odchylenie standardowe. Do sprawdzenia hipotezy wykorzystano współczynnik korelacji. Wyniki badania były następujące: studenci uniwersytetów w Nigerii mają wysoki poziom świadomości na temat OER; najpopularniejszymi OER wśród studentów uniwersytetów w Nigerii były Coursera, EdX i OpenStax; OER są na ogół dobrze postrzegane przez nigeryjskich studentów; brak umiejętności korzystania z technologii cyfrowych i brak odpowiedniej wiedzy umożliwiającej określenie sposobu zapewniania jakości OER to jedyne wyzwania utrudniające skuteczne korzystanie z OER wśród studentów, przy czym istnieje znaczący związek pomiędzy świadomością a postrzeganiem OER przez studentów. Z badania wynika, że większość nigeryjskich studentów uniwersytetów zna OER i pozytywnie je postrzega. W badaniu zalecono, aby instytucje edukacyjne zapewniały studentom szkolenia w zakresie umiejętności informatycznych, umożliwiające im dostęp do OER i skuteczne korzystanie
z nich. Należy także podjąć wysiłki w celu ulepszenia mechanizmów zapewniania jakości OER, w tym – zaangażowania ekspertów ds. edukacji w przeglądanie i selekcję materiałów OER. Wreszcie, uniwersytety, wykładowcy i bibliotekarze powinni w dalszym ciągu promować wykorzystanie OER w działaniach dydaktycznych i edukacyjnych, aby upowszechniać ich przyjęcie.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Fabunmi, K. O., & Umar, Y. I. (2023). Ocena świadomości i postrzegania otwartych zasobów edukacyjnych (OER) wśród studentów nigeryjskich uniwersytetów: studium przypadku. International Journal of Research in E-Learning, 9(2), 1–19. https://doi.org/10.31261/IJREL.2023.9.2.07

Cited by / Share

Tom 9 Nr 2 (2023)
Opublikowane: 2023-12-29


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.