Opublikowane: 2023-12-29

Znaczenie, popularność i elementy platform edukacyjnych – badanie opinii studentów z Polski, Ukrainy i Kazachstanu

Małgorzata Przybyła-Kasperek Logo ORCID , Kornel Chromiński Logo ORCID , Eugenia Smyrnova-Trybulska Logo ORCID , Nataliia Morze Logo ORCID , Ainur Bazarbayeva Logo ORCID

Abstrakt

W artykule zaprezentowano analizę porównawczą wyników międzynarodowych badań, dotyczących opinii studentów informatyki z Polski, Ukrainy i Kazachstanu na temat znaczenia, popularności i elementów platform edukacyjnych. Zastosowano statystyczny test Kruskala-Wallisa. Otrzymano odpowiedzi na pytania badawcze: : RQ1: Które platformy edukacyjne, ogólnie i ściśle rzecz biorąc, są najbardziej popularne wśród studentów z Polski, Ukrainy i Kazachstanu? RQ2: Jakie tematy są najczęściej wyszukiwane na platformach edukacyjnych i co motywuje studentów z Polski, Ukrainy i Kazachstanu do angażowania się w naukę za pośrednictwem platform edukacyjnych? RQ3: Jak uczniowie z Polski, Ukrainy i Kazachstanu oceniają przydatność różnych rodzajów treści publikowanych na platformach edukacyjnych i czy używają różnych platform do udostępniania swojego kodu? RQ4: Jak studenci z Polski, Ukrainy i Kazachstanu oceniają elementy kursów na platformach edukacyjnych, które uważają za najważniejsze lub najbardziej przydatne? RQ5: Jak studenci z Polski, Ukrainy i Kazachstanu oceniają wartość kursów oferowanych na platformach edukacyjnych. Zaproponowano pięć hipotez: Kraj pochodzenia nie wpływa na częstotliwość korzystania z platform edukacyjnych. Kraj pochodzenia wpływa na tematy kursów, którymi studenci są zainteresowani na
platformach edukacyjnych. Kraj pochodzenia nie wpływa na motywację do uczestnictwa w kursach
na platformach edukacyjnych. Kraj pochodzenia nie wpływa na ocenę elementów kursów na platformach edukacyjnych, które studenci uważają za najważniejsze lub najbardziej przydatne. Kraj pochodzenia wpływa na ocenę wartości kursów oferowanych na platformach edukacyjnych. Najpopularniejszymi tematami na platformach edukacyjnych są programowanie i sieci komputerowe, natomiast studentów z Kazachstanu bardzo interesują także tematy związane ze sztuczną inteligencją i grafiką komputerową. Dodatkowo przeanalizowano warunki kształcenia i nauczania modułów specjalistycznych na każdej uczelni, m.in. wymagania nauczycieli, programy nauczania, możliwość praktycznego wdrożenia nowej wiedzy przez studentów. Również analizowano elementy zajęć, które są dla studentów najbardziej istotne, m.in. nagrania wideo wykładów, filmy instruktażowe, zadania praktyczne i rozwiązania zadań. Na zakończenie artykułu przedstawiono dyskusję i wnioski.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Przybyła-Kasperek, M., Chromiński, K., Smyrnova-Trybulska, E., Morze, N., & Bazarbayeva, A. (2023). Znaczenie, popularność i elementy platform edukacyjnych – badanie opinii studentów z Polski, Ukrainy i Kazachstanu. International Journal of Research in E-Learning, 9(2), 1–29. https://doi.org/10.31261/IJREL.2023.9.2.09

Cited by / Share

Tom 9 Nr 2 (2023)
Opublikowane: 2023-12-29


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.