Opublikowane: 2024-10-28

Portugalski model e-learningu dla osadzonych jako przykład skutecznego zastosowania nowych technologii w edukacji skazanych. Studium przypadku

Daria Becker-Pestka Logo ORCID

Abstrakt

Prezentowany artykuł dotyczy wykorzystania e-learningu w kształceniu osadzonych w Portugalii. W obecnych czasach kształcenie e-learningowe staje się istotnym dopełnieniem i często poszerzeniem już istniejącej oferty edukacyjnej. Niestosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu może prowadzić do pogłębienia nierówności cyfrowych, społecznych, edukacyjnych i ekonomicznych, Istnieje duże zagrożenie wykluczeniem cyfrowym niektórych grup społecznych. Jedną z nich stanowią osoby odbywające karę pozbawienia wolności. Dużym problemem w oferowaniu tej grupie edukacji zdalnej są nierówności infrastrukturalne i dostępność sprzętu oraz łączy internetowych. Ważną kwestią jest także bezpieczeństwo z uwagi na specyfikę instytucji penitencjarnej. W Portugalii od wielu lat kładzie się nacisk na kształcenie osadzonych w tym kształcenie zdalne w kontekście całożyciowego uczenia się człowieka. Tworzone są nowoczesne narzędzia wykorzystywane w nauczaniu osadzonych i w procesie ich uczenia się. Działają projekt EPRIS@ oraz Open University. Mogą być one inspiracją dla personelu więziennego innych krajów. Celem artykułu jest pokazanie jakie rozwiązania są wykorzystywane w Portugalii w zakresie e-learningu w pracy z osadzonymi jako przykład skutecznego wykorzystania nowych technologii w kształceniu osadzonych. Wykorzystana została metod aindywidualnych przypadków. W badaniu posłużono się techniką analizy dokumentów oraz wywiad. Zostały sformułowane następujące problem badawcze: Jakie rozwiązania są wykorzystywane Portugalii w zakresie wykorzystania e-learningu w kształceniu osadzonych i jak przebiega process ich wdrożenia? Jakie są cele realizowanych przedsięwzięć? Jak przebiega proces kształcenia za pomocą stosowanych narzędzi? Jakie zagadnienia są prezentowane skazanym? Jakie są słabe i mocne strony stosowanych rozwiązań? Jak przebiega proces ewaluacji uzyskanych efektów? Na czym polega innowacyjność stosowanych rozwiązań w obszarze wykorzystania e-learningu w kształceniu osadzonych? Do zebrania prezentowanego materiału wykorzystana została analiza treści, danych statystycznych oraz wywiady z osobami pracującymi ze skazanymi. Materiał do tekstu został zebrany w 2022 roku w Institut Piaget i na Open University w Porto w Portugalii.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Becker-Pestka, D. (2024). Portugalski model e-learningu dla osadzonych jako przykład skutecznego zastosowania nowych technologii w edukacji skazanych. Studium przypadku. International Journal of Research in E-Learning, 10(2), 1–30. https://doi.org/10.31261/IJREL.2024.10.2.02

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.


Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).

Tom 10 Nr 2 (2024)
Opublikowane: 2024-12-31


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.