Opublikowane: 2021-12-31

Samopoczucie ucznia w środowisku e-szkoły: wybrane wyniki badań

Agnieszka Buczak Logo ORCID , Izabella Maria Łukasik Logo ORCID

Abstrakt

Celem badania było zidentyfikowanie obszarów najbardziej wrażliwych na samopoczucie uczniów w e-szkole. Zainteresowania badaczy zdalną edukacją dotyczą najczęściej osiągnięć szkolnych uczniów. Wydaje się rozsądne spojrzenie na szkolną rzeczywistość z perspektywy dobrostanu młodzieży. Zagrożenie pandemią i przejście do zdalnego uczenia się stworzyło wyjątkowe warunki do zrozumienia problemów uczniów. W nawiązaniu do koncepcji Allardta wyróżniono cztery kategorie dobrostanu: 1) warunki szkolne, 2) relacje intrepersonalne, 3) środki do samorealizacji, 4) stan zdrowia.
Badanie zostało przeprowadzone online, ale za pośrednictwem szkół, wśród uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz uczniów klas 1 szkół ponadpodstawowych (N = 360). Wykonano analizę głównych składowych (PCA) i konfirmacyjną analizę czynnikową (CFA) autorskiego narzędzia do badania samopoczucia ucznia w e-szkole. Trafność kryterialną określono na podstawie relacji między kwestionariuszem a innymi testami mierzącymi podobne problemy. Zastosowano Skalę Samooceny Rosenberga oraz Kwestionariusz Jakości Życia Związanej ze Stanem Zdrowia KIDSCREEN-10.
Kwestionariusz Samopoczucie Ucznia w E-szkole jest wystarczająco rzetelny i trafny. Rozkład wyników niskich, średnich i wysokich w podskalach był mniej więcej równomierny. Niskie wyniki w pierwszej podskali odnotował co czwarty badany uczeń, w drugiej i trzeciej skali co trzeci. Skala może służyć do oceny samopoczucia uczniów uczących się w systemie zdalnym lub hybrydowym. Dobre samopoczucie przekłada się na funkcjonowanie w wielu obszarach aktywności życiowej.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Buczak, A., & Łukasik, I. M. (2021). Samopoczucie ucznia w środowisku e-szkoły: wybrane wyniki badań. International Journal of Research in E-Learning, 7(2), 1–20. https://doi.org/10.31261/IJREL.2021.7.2.11

Cited by / Share

Tom 7 Nr 2 (2021)
Opublikowane: 2022-02-21


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.