Opublikowane: 2023-10-26

Wykorzystanie technologii cyfrowych w edukacji: perspektywa nauczania fizyki

Artem Yurchenko Logo ORCID , Volodymyr Proshkin Logo ORCID , Olha Naboka Logo ORCID , Volodymyr Shamonia Logo ORCID , Olena Semenikhina Logo ORCID

Abstrakt

Artykuł ukazuje trendy w wykorzystaniu technologii cyfrowych w nauczaniu fizyki poprzez podsumowanie wyników badań naukowych z ostatnich 20 lat. Aby rozwiązać problem, zastosowano analizę bibliograficzną źródeł naukometrycznej bazy danych WOS z wykorzystaniem narzędzia komputerowego VOSviewer (do budowy i wizualizacji danych bibliograficznych) według stanu na czerwiec 2023 roku. Narzędzie to wykorzystano do analizy publikacji według słów kluczowych (sieć powiązań budowana jest w oparciu o wszystkie słowa kluczowe danych publikacji). W oparciu o zapytania zbudowano sieci powiązań słów kluczowych: „nauka fizyki”, „edukacja fizyki”, „nauczanie fizyki” i „technologie”, a także „technologie cyfrowe w nauczaniu fizyki”, „zastosowanie fizyki”, „mobilna nauka fizyki”, aplikacje fizyczne”, „wirtualne laboratorium fizyczne”, „cyfrowe laboratorium fizyczne”, „wirtualna rzeczywistość i fizyka”, „rozszerzona rzeczywistość i fizyka”. Wykorzystanie technologii cyfrowych w nauczaniu fizyki charakteryzuje się czterema aspektami
(ogólnym, technologicznym, edukacyjno-motywacyjnym i edukacyjno-organizacyjnym). Wyróżniono współczesne trendy w nauczaniu fizyki: wykorzystanie środowisk, w których możliwa jest symulacja,
modelowanie, wizualizacja, wirtualizacja procesów fizycznych itp.; rosnąca popularność narzędzi rzeczywistości wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej; wykorzystanie aplikacji mobilnych do nauki fizyki; wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauczaniu fizyki; organizacja środowiska edukacyjnego opartego na nauce mobilnej lub online, gdzie za odpowiednie uznaje się aktywne metody uczenia się. Potwierdzono znaczenie rozwijania umiejętności intelektualnych młodych ludzi (umiejętności obliczeniowych, umiejętności myślenia algorytmicznego, procesów modelowania itp.) i myślenia wizualnego dla pomyślnego opanowania różnych działów fizyki. Monitorowano zapotrzebowanie na powiązania integracyjne między naukami przyrodniczymi, matematyką, inżynierią i technologiami cyfrowymi w edukacji STEM. Sformułowano zalecenia dotyczące kształcenia nauczycieli fizyki.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Yurchenko, A., Proshkin, V., Naboka, O., Shamonia, V., & Semenikhina, O. (2023). Wykorzystanie technologii cyfrowych w edukacji: perspektywa nauczania fizyki. International Journal of Research in E-Learning, 9(2), 1–25. https://doi.org/10.31261/IJREL.2023.9.2.02

Cited by / Share

Tom 9 Nr 2 (2023)
Opublikowane: 2024-04-30


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.