Opublikowane: 2023-12-29

Interaktywne kształcenie asynchroniczne w edukacji medycznej w Polsce – wzorcowe przykłady

Anna Smelkowska Logo ORCID , Agnieszka Karbownik Logo ORCID , Barbara Purandare Logo ORCID , Katarzyna Zaorska Logo ORCID , Marta Jokiel Logo ORCID , Maurycy Jankowski Logo ORCID , Magdalena Roszak Logo ORCID

Abstrakt

W kształceniu osób mających wykonywać zawody medyczne bardzo ważne jest gruntowne przygotowanie merytoryczne i praktyczne. Dzisiejszy odbiorca wiedzy oczekuje różnego rodzaju zasobów multimedialnych i interaktywnych. W artykule omówiono przykłady takich realizacji dla ogólnopolskiego kształcenia technika farmaceutycznego, technika masażysty, technika sterylizacji medycznej, technika terapii zajęciowej. Tworzono je z myślą o zastosowaniu na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej Ministerstwa Edukacji i Nauki w Polsce w ramach projektu unijnego. Zdefiniowano cechy charakterystyczne dla e-materiałów, takich jak: film instruktażowy i edukacyjny, sekwencje filmowe, gra typu scenario-based learning, dokumentacja interaktywna, animacja 3d, symulator i wirtualna ścieżka edukacyjna. Przygotowano analizę zysków dla uczącego się na bazie omówionych e-materiałów. Podjęto także próbę zbudowania zaleceń i wskazań przy projektowaniu i tworzeniu edukacyjnych zasobów multimedialnych i interaktywnych, zwracając szczególną uwagę na metody kształcenia i treści merytoryczne dla branży medycznej. Niezależnie od typu multimediów,
zawodu i treści merytorycznych powinny one bazować na realizmie, interaktywności i szczegółowości prezentowanych sytuacji/przypadków. Nie wszystkie cele dydaktyczne i efekty kształcenia można zrealizować za pomocą tego samego multimedium. Aby dobrze zaprojektować i wykonać multimedia, konieczna jest znajomość ich cech charakterystycznych oraz praca zespołu ekspertów – autorów merytorycznych z doświadczeniem w tworzeniu e-edukacji.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Smelkowska, A., Karbownik, A., Purandare, B., Zaorska, K., Jokiel, M., Jankowski, M., & Roszak, M. (2023). Interaktywne kształcenie asynchroniczne w edukacji medycznej w Polsce – wzorcowe przykłady. International Journal of Research in E-Learning, 9(2), 1–32. https://doi.org/10.31261/IJREL.2023.9.2.08

Cited by / Share

Tom 9 Nr 2 (2023)
Opublikowane: 2024-04-30


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.