Opublikowane: 2024-04-10

Interaktywne raporty RShiny – czyli niezależność i samodzielność wizualizacji danych medycznych

Justyna Marcinkowska Logo ORCID , Magdalena Roszak Logo ORCID

Abstrakt

W artykule omówiono wykorzystanie języka R, a szczególnie narzędzia RShiny, do tworzenia interaktywnych raportów w dziedzinie analizy danych medycznych. Autorzy podkreślają potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do nauczania statystyki wśród studentów medycyny. Przedstawiono alternatywę dla tradycyjnych statycznych raportów, proponując tworzenie interaktywnych aplikacji webowych, które umożliwiają eksplorację, analizę i wizualizację danych medycznych zmieniającą się w czasie rzeczywistym. Wykorzystanie języka R, jako narzędzia open source, pozwala na rozwijanie kompetencji studentów kierunków medycznych w dziedzinie analizy danych oraz dostosowywanie narzędzi badawczych do indywidualnych potrzeb. Przedstawiono także projekt scenariusza zajęć wykorzystujących przykładowe dane medyczne dotyczące raka szyjki macicy wraz z propozycją konkretnych analiz tych danych i ich wizualizacji przy pomocy interaktywnych raportów RShiny. Artykuł kończy się dyskusją na temat roli nauki języka R w edukacji studentów polskich uniwersytetów medycznych i potrzeby rozbudowy oferty edukacyjnej dla nich o kursy z zakresu analizy danych w środowisku open source.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Marcinkowska, J., & Roszak, M. (2024). Interaktywne raporty RShiny – czyli niezależność i samodzielność wizualizacji danych medycznych. International Journal of Research in E-Learning, 10(1), 1–24. https://doi.org/10.31261/IJREL.2024.10.1.03

Cited by / Share

Tom 10 Nr 1 (2024)
Opublikowane: 2024-06-28


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.