Opublikowane: 2025-07-04

Projektowanie aktywności użytkownika MOOC

Anna Ślósarz Logo ORCID

Abstrakt

W ostatnich latach jednokierunkowy transfer wiedzy w xMOOC został zastąpiony kursami cMOOC, które pozwalają użytkownikom współtworzyć wiedzę. W tym celu wykorzystuje się głównie merytoryczne fora dyskusyjne. Jednak studenci wykorzystują fora do czegoś więcej niż tylko tego typu współpracy. Celem badania była analiza celu i zakresu, w jakim studenci zapisani na 208 kursów MOOC opublikowanych na polskiej platformie edukacyjnej „Navoica” korzystają z forów dyskusyjnych oraz w jaki sposób autorzy kursów MOOC zachęcają lub zniechęcają studentów do udziału w forach merytorycznych. Z badania wyłączono fora wprowadzające i organizacyjne. Wyniki: aktywność użytkowników forów dyskusyjnych w kwestiach merytorycznych była niska, co potwierdza rozpoznania ustalone w badaniach przeprowadzonych w innych regionach świata. 11% badanych kursów nie zawierało forów dyskusyjnych; 31% forów nie zawierało żadnych postów; 15% zawierało od kilku do kilkunastu postów; a 28% kursów MOOC zawierało wpisy głównie o sprawach organizacyjnych. Tylko 15% forów zawierało ponad 25 postów. Studenci rzadko zamieszczali posty nawet na kursach językowych. Liczba postów nie odpowiadała liczbie uczestników, liczbie wydanych certyfikatów ani popularności kursu. Aktywność uczestników była zazwyczaj wywoływana przez pytania zachęcające do wyrażania opinii oraz autopromocji, komentowanie wpisów kolegów, a także przez udział koordynatora kursu w dyskusji. Aktywność użytkowników polskich kursów MOOC w forach dyskusyjnych zasługuje na dalsze badania jako sposobu na rozwijanie pierwszej i drugiej kluczowej kompetencji, tj. w zakresie posługiwania się informacją oraz kompetencji wielojęzycznych. Główne wyniki badania można uogólnić na całą populację użytkowników kursów MOOC.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ślósarz, A. (2025). Projektowanie aktywności użytkownika MOOC. International Journal of Research in E-Learning, 1–31. https://doi.org/10.31261/IJREL.2025.11.1.03

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.


Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).

2025
Opublikowane: 2020-07-09


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.