https://doi.org/10.31261/IJREL.2025.11.1.02
Celem badania było zbadanie subiektywnych odczuć polskich i czeskich nauczycieli dotyczących wprowadzania sztucznej inteligencji do szkół. Celem szcegółowym badania było ustalenie, czy istnieje różnica między poglądami czeskich i polskich nauczycieli na temat wprowadzania sztucznej inteligencji do szkół. Aby osiągnąć cel badawczy, zdecydowaliśmy się na zastosowanie badań jakościowych, zastosowano metodę wywiadu półustrukturyzowanego z czeskimi i polskimi nauczycielami szkół podstawowych i średnich. W ramach badań ustalono, że czescy nauczyciele obawiają się pojawienia się sztucznej inteligencji i jej wykorzystania w edukacji, zwłaszcza tego, że uczniowie będą „nadużywać” SI do oszukiwania i plagiatu. Zjawiska tego nie zaobserwowano wśród polskich nauczycieli. Postrzegali oni raczej sztuczną inteligencję jako pomoc dla nauczycieli; polscy nauczyciele mieli już pierwsze doświadczenia z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wśród czeskich nauczycieli są również tacy, którzy pracują z chatbotami i postrzegają je jako narzędzie, które pomaga im zmniejszyć obciążenie pracą i uczynić swoją pracę bardziej efektywną. Większość czeskich nauczycieli uważa wprowadzenie sztucznej inteligencji do szkół za nieuniknione i zdaje sobie sprawę, że ich zadaniem jest nauczenie uczniów skutecznego korzystania z SI. Również polscy nauczyciele dostrzegają, że wraz z pojawieniem się sztucznej inteligencji zmienia się rola nauczyciela; oczekuje się od niego, że będzie przewodnikiem dla ucznia, a także nauczy skutecznego korzystania ze sztucznej inteligencji. Nauczyciele, zarówno czescy, jak i polscy, są również świadomi, że system edukacji będzie musiał się zmienić wraz z pojawieniem się SI w szkołach. Uczniom trzeba będzie przydzielić inne typy zadań niż dotychczas, tzn. takie, których sztuczna inteligencja nie będzie dla nich tworzyć.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).
2025
Opublikowane: 2020-07-09

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.