Opublikowane: 2020-12-29

Wykorzystanie aplikacji Przyjazny Plan na tablecie do rozwijania samodzielności u dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu

Iwona Ruta-Sominka Logo ORCID , Anna Budzińska Logo ORCID

Abstrakt

Częstotliwość występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) znacząco wzrosła w ostatnich dziesięcioleciach. Wzrasta również potrzeba zapewnienia osobom z ASD terapii opartej na badaniach naukowych. Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) w Gdańsku oferuje dzieciom z autyzmem terapię wzorowaną na modelu opracowanym przez dr McClannahan i dr Krantz (1993) w Princeton Child Development Institute w USA. Ich badania i doświadczenie kliniczne pokazują, że plany aktywności są bardzo skuteczne w uczeniu osób z autyzmem wielu nowych umiejętności. Jednak plany aktywności w „tradycyjnej” papierowej wersji mogą prowadzić do stygmatyzacji osoby z autyzmem w środowisku społecznym. Istotne jest, aby dać osobom z ASD społecznie akceptowane narzędzia, które pomogą im w jak najbardziej niezależnym funkcjonowaniu. Intensywny rozwój nowoczesnych technologii, a także łatwy dostęp do różnego rodzaju urządzeń mobilnych zainspirowały nas do wdrożenia tabletów do codziennej terapii.
Przyjazny Plan (Friendly Schedule) to aplikacja dla dzieci i młodzieży z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, która została opracowana dzięki wspólnej inicjatywie Politechniki Gdańskiej i Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka. Aplikacja na tablet została stworzona jako projekt „non-profit”. Dane z naszych badań pokazują, że podpowiedzi manualne są bardzo skuteczne w uczeniu dzieci z autyzmem korzystania z planów aktywności na tablecie. Wszyscy uczestnicy badania nauczyli się korzystać z aplikacji Przyjazny Plan podczas samodzielnego wykonania ciągu złożonego z pięciu zadań. W IWRD aplikacja Przyjazny Plan jest obecnie wykorzystywana do uczenia uczniów z autyzmem różnych nowych umiejętności, w tym zachowań werbalnych i społecznych.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ruta-Sominka, I., & Budzińska, A. (2020). Wykorzystanie aplikacji Przyjazny Plan na tablecie do rozwijania samodzielności u dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. International Journal of Research in E-Learning, 6(2), 1–18. https://doi.org/10.31261/IJREL.2020.6.2.07

Cited by / Share

Tom 6 Nr 2 (2020)
Opublikowane: 2021-03-31


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.