Agamben G.: Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek. Przeł. S. Królak. Warszawa 2008.
Baranowska M.: Surrealna wyobraźnia i poezja. Warszawa 1984.
Bennett J.: Wnętrza, zewnętrza: trauma, afekt i sztuka. Przeł. A. Kowalcze-Pawlik, T. Bilczewski. W: Pamięć i afekty. Red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz. Warszawa 2014, s. 145–179.
Bourriaud N.: Estetyka relacyjna. Przeł. Ł. Białkowski. Kraków 2012.
Butler J.: Ramy wojny. Kiedy życie godne jest opłakiwania? Przeł. A. Czarnacka. Warszawa 2011.
Domańska E.: Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Warszawa 2017.
Dybel P.: Pęknięty czas. „Twórczość” 1980, nr 6, s. 122–123.
Dziamski G.: Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu. Poznań 1995.
Erna Rosenstein. Red. i układ graf. J. Chrobak. Kraków 1992.
Felski R.: Literatura w użyciu. Przeł. J. Borkowska, K. Dembowy, K. Ignaczak i in. Poznań 2016.
Głowacka D.: Po tamtej stronie. Świadectwo – afekt – wyobraźnia. Warszawa 2016.
Gumbrecht H.U.: Czytanie nastrojów. Jak można pomyśleć dziś rzeczywistość literatury. Przeł. A. Żychliński. W: Teoria – literatura – życie. Praktykowanie teorii w humanistyce współczesnej. Red. A. Legeżyńska, R. Nycz. Warszawa 2012, s. 151–171.
Gumbrecht H.U.: Po roku 1945. Latencja jako źródło współczesności. Przeł. A. Paszkowska. Wstęp A. Krzemiński. Warszawa 2015.
Janicka K.: Surrealizm. Warszawa 1985.
Jarecka D., Piwowarska B.: Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie / I Can Repeat Only Unconsciously. Warszawa 2014.
Kornhauser J.: Awangarda. Strajki, zakłócenia, deformacje. Kraków 2017.
Krall H.: Zdążyć przed Panem Bogiem. Hipnoza. Biała Maria. Warszawa 2013.
Lang B.: Nazistowskie ludobójstwo. Akt i idea. Przeł. A. Ziębińska-Witek. Lublin 2006.
Leociak J.: Tekst wobec Zagłady. O relacjach z getta warszawskiego. Wrocław 1997.
Lyotard J.-F.: Poróżnienie. Przeł. B. Banasiak. Kraków 2010.
Małczyński J.: Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej. Warszawa 2018.
Markowska A.: Język Neuera. O twórczości Jonasza Sterna. Cieszyn 1998.
Matuszewski R.: Wszyscy piszą wiersze. „Miesięcznik Literacki” 1973, nr 12, s. 44–57.
Możdżyński P.: Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa. Warszawa 2011.
Passeron P.: Encyklopedia surrealizmu. Przeł. K. Janicka. Warszawa 1993.
Rosenfeld A.H.: Podwójna śmierć. Rozważania o literaturze Holocaustu. Przeł. B. Krawcowicz. Warszawa 2003.
Rosenstein E.: Czas. Warszawa 1986.
Rosenstein E.: Spoza granic mowy. Warszawa 1976.
Rosenstein E.: Ślad. Warszawa 1972.
Rosenstein E.: Trochę z archiwum. Legionowo 1993.
Rosenstein E.: Wszystkie ścieżki (wiersze wybrane). Kraków 1979.
Sajewska D.: Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny. Warszawa 2016.
Sendyka R.: Śledztwo i łowy. Nie-miejsca pamięci i krajobraz cynegetyczny. W: Poetyki ekocydu. Historia, natura, konflikt. Red. A. Ubertowska, D. Korczyńska-Partyka, E. Kuliś. Warszawa 2019, s. 87–110.
Sendyka R.: W imię zmarłych: humanistyka forensycznej wrażliwości i publicznej prawdomówności. „Teksty Drugie” 2017, nr 1, s. 81–90.
Shallcross B.: Rzeczy i Zagłada. Kraków 2010.
Taborska A.: Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm. Gdańsk 2013.
Usakowska-Wolff U.: Odbicia na płótnie, niecichnące słowa. „Midrasz” 2014, nr 1, s. 28–31.
Google Scholar