Las metamorfosis de Eros. Poéticas del cuerpo enamorado en Rafael-José Díaz, Ada Salas y Eduardo Moga


Abstrakt

Until recent times, the representation of desire and erotics in Spanish poetry was quite scanty. Even now, there are few poets who explicitly deal with sex in their poetry. In this article, I analyse the work of three poets with different outlooks on desire: a homosexual male (Rafael-José Díaz), a heterosexual female poet (Ada Salas), and a heterosexual male poet (Eduardo Moga). Taking into account, among others, the theories of Roland Barthes (A Lover’s Discourse. Fragments) and Anne Carson (Eros the Bittersweet), I attempt to emphasise the originality of the language treatment of bodies in love.


Słowa kluczowe

Spanish poetry; erotism; Rafael-José Díaz; Ada Salas; Eduardo Moga

Barthes, Roland 1977. Fragments d’un discours amoureux. París, Seuil.

Bautista, Juan Carlos 1993. Cantar del Marrakech. México, Tierra Adentro.

Carson, Anne 2015. Eros. Poética del deseo. Traducción de Inmaculada C. Pérez Parra. Madrid, Dioptrías.

Díaz, Rafael-José 1994. «Poética». En: Paradiso. Siete poetas. Andrés Sánchez Robayna (ed). Santa Cruz de Tenerife, Syntaxis, pp. 63–64.

Díaz, Rafael-José 2007. Rutas y rituales. Ensayos (1993–2003). Santa Cruz de Tenerife, Idea.

Díaz, Rafael-José 2015. Un sudario. Valencia, Pre-Textos.

Díaz, Rafael-José 2017. Dos o tres labios. Ocho cuadernos de un diario, 1998–2006. Madrid, Verbum.

Fabre, Luis Felipe 2010. La sodomía en la Nueva España. Valencia, Pre-Textos.

Martín Gijón, Mario 2011. «Tres poetas extremeñas en el siglo XXI (Pureza Canelo, Ada Salas, Irene Sánchez Carrón)». Alborayque, n.o 5, pp. 287–316.

Martín Gijón, Mario 2012. «Una poética de la liminalidad. La trayectoria de Rafael-José Díaz». Hipertexto, n.o 12, pp. 90–102.

Moga, Eduardo 1999. El corazón, la nada. Madrid, Bartleby Editores.

Moga, Eduardo 2002. La montaña hendida. Vitoria, Bassarai Ediciones.

Moga, Eduardo 2010. El poeta esteta. Florilegio de poesía pectoral y un apéndice para la felación. Madrid, Fundación Inquietudes.

Moga, Eduardo 2017. Lo profundo es la piel. Antología de poesía erótica. Prólogo de Christian T. Arjona. Barcelona, Libros de Aldarán.

Onfray, Michel 2002. Teoría del cuerpo enamorado. Por una erótica solar. Ximo Brotons (trad.). Valencia, Pre-Textos.

Quinto, Raúl 2014. «El poema como síntoma del vértigo». Quimera, n.o 364, p. 45.

Salas, Ada 2005. Alguien aquí. Notas acerca de la escritura poética. Madrid, Hiperión.

Salas, Ada 2013. Limbo y otros poemas. Valencia, Pre-Textos.

Sohn, Anne-Marie 2006. «El cuerpo sexuado». En: Historia del Cuerpo. (III). Las mutaciones de la mirada. El siglo XX. Jean-Jacques Courtine (ed.). Traducción de Alicia Martorell y Mónica Rubio. Madrid, Taurus, pp. 101–133.

Talens, Jenaro 1980. El cuerpo fragmentario (1973–1975). Valencia, Fernando Torres Editor.


Opublikowane : 2021-01-27


GijónM. (2021). Las metamorfosis de Eros. Poéticas del cuerpo enamorado en Rafael-José Díaz, Ada Salas y Eduardo Moga. Romanica Silesiana, 15(1), 79-89. https://doi.org/10.31261/RS.2019.15.06

Mario Martín Gijón 
Uniwersytet Estramadurski  Hiszpania
https://orcid.org/0000-0002-4155-1509




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).