Amoscritura: «cuerpos atrabesados». Somatología poética de Mario Martín Gijón
Abstrakt
The body, although not presented in a direct way, connects the two main themes of Rendicción (2013), the second volume of poetry by Mario Martín Gijón. Based on the theory of José Enrique Finol (presented in the work La corposfera. Antropo-semiótica de las cartografías del cuerpo, 2015), I carry out an analysis of how the corporeality is depicted in the poetry of Martín Gijón. In the said poetry book, the body has not only obtained the status of the object (linked to the themes of love and eroticism), it has also become an assistance of the artistic activity. In this way, the poetry is embodied (Merleau-Ponty, 1993), the word is a living body with all its creative powers.
Słowa kluczowe
body; corposphere; somatology; Spanish contemporary poetry; Mario Martín Gijón
Bibliografia
Beuchot, Mauricio 2014. Hermenéutica, analogía y símbolo. México D.F., Herer.
Cirlot, Juan-Eduardo 1992. Diccionario de símbolos. Barcelona, Editorial Labor.
Courtine, Jean-Jacques 2006. «Introducción». En: Historia del cuerpo. Vol. 3: Las mutaciones de la mirada. Siglo XX. Alain Corbin, Jean-Jacques Courtine y Georges Vigarello (eds.). España, Santillana Ediciones Generales, pp. 21–25.
Finol, José Enrique 2015. La corposfera. Antropo-semiótica de las cartografías del cuerpo. Quito, Ediciones CIESPAL.
González Ramírez, Gloria Inés 2006. «Poesía-Pensamiento / Palabra-Cosa. Acerca del texto ‘La esencia del habla’ de Martin Heidegger». Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences, n.o 13, http://webs.ucm.es/info/nomadas/13/gigramirez.html. Fecha de la última consulta: el 20 de marzo de 2018.
Jaspers, Karl 1985. La filosofía de la existencia. México, Breviarios Fondo de Cultura Económica.
Kuźma, Erazm 1999. „Język – stwórca rzeczy”. W: Człowiek i rzecz: o problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce. Seweryna Wysłouch, Bogumiła Kaniewska (red.). Poznań, Biblioteka Literacka „Poznańskich Studiów Polonistycznych”, pp. 15–29.
Martín Gijón, Mario 2013. Rendicción. Madrid, Amargord.
Martín Gijón, Mario 2016. «Poética. Una mutación del lenguaje». En: Limados. La ruptura textual en la última poesía española. Óscar de la Torre (ed.). Madrid, Amargord, pp. 219–221.
Michaud, Yves 2006. «Visualizaciones. El cuerpo y las artes visuales». En: Historia del cuerpo. Vol. 3: Las mutaciones de la mirada. Siglo XX. Alain Corbin, Jean-Jacques Courtine y Georges Vigarello (eds.). España, Santillana Ediciones Generales, pp. 401–417.
Merleau-Ponty, Maurice 1993. Fenomenología de la percepción. Barcelona, Planeta-Agostini.
Moga, Eduardo 2015. La disección de la rosa. Mérida, Editora Regional de Extremadura.
Pliego, Benito del 2013. «Lo que cambia una letra». En: Mario Martín Gijón: Rendicción. Madrid, Amargord, pp. 7–10.
Przymuszała, Beata 2006. Szukanie dotyku. Problematyka ciała w polskiej poezji współczesnej. Kraków, TAiWPN UNIVERSITAS.
Skarga, Barbara 1997. Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne. Kraków, Wydawnictwo Znak.
Torre, Óscar de la 2016. Limados. La ruptura textual en la última poesía española. Madrid, Amargord.
Trías, Eugenio 1991. Lógica del límite. Barcelona, Limpergraf S.A.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).