Entre el cuerpo y el espíritu en la poesía de Piedra y Cielo
Abstrakt
The two seemingly opposing realities: the body and the spirit, have always been the source of the inspiration for the artists of the different times and cultures. In Colombia of the 1940s the new poetry group was developed and called “Piedra y Cielo.” The group redefined the Colombian poetry of those times by introducing numerous changes and innovations. The name of the group (which literally means ‘the Stone and the Sky’) alludes to the two dimensions of our
life: the corporeal and the spiritual. Hence, the naming suggests that the poetry created by the group would seek for and demonstrate the relationship between the two dimensions. Thus, this article is to analyse the way that the “Piedra y Cielo” poets understood the role of the relationship in question while working on their poems ‒ in accordance with their theoretical commentaries and how they reflected this understanding in their poetry.
Słowa kluczowe
body; spirit; Piedra y Cielo; Colombian poetry
Bibliografia
Bousoño, Carlos 1999. Teoría de la expresión poética. Madrid, Editorial Gredos.
Camacho Ramírez, Arturo 1989. Presagio del amor. Bogotá, Colcultura.
Carranza, Eduardo 1989. Seis elegías y un himno. Bogotá, Colcultura.
Echeverri Mejía, Oscar 1991. «Los cincuenta años de Piedra y Cielo». Revista Nacional de Cultura n.o 281 (abril, mayo, junio de 1991), pp. 40–51.
Gutiérrez Girardot, Rafael 2010. «Poesía y crítica literaria en Fernando Charry Lara». Revista de la Universidad Nacional (1944–1992), n.o 1, pp. 36–42.
Holguín, Andrés 1974. Antología Crítica de la Poesía Colombiana (1874–1974). Bogotá, Biblioteca del Centenario del Banco de Colombia.
Jaramillo Zuluaga, José Eduardo 2012. «Aspectos generales del modernismo en Colombia». En: Historia de la poesía colombiana. Bogotá, Casa de Poesía Silva, pp. 274–280.
Lagos, Ramiro 1988. «Ciclos de la poesía colombiana contemporánea». Anales de literatura hispanoamericana, n.o 17, pp. 29–39.
López Narvaez, Carlos 1969. «Retrospección sobre ‘Piedra y Cielo’». Boletín Cultural y bibliográfico, Vol. 12, n.o 10, pp. 43–48.
Luján Atienza, Ángel 2000. Cómo se comenta un poema. Madrid, Editorial Sintesis.
Martán Góngora, Helcías 1965. «Panorama de la nueva poesía colombiana». Boletín Cultural y Bibliográfico, Vol. 8, n.o 2, pp. 271–276.
Martín, Carlos 1989. Territorio amoroso. Bogotá, Colcultura.
Maya, Cristina 2006. Jorge Rojas y la generación de Piedra y Cielo. Tunja, Academia Boyacense de Historia y Fondo Mixto de Cultura de Boyacá.
Panesso Jiménez, David 1992. Historia de la crítica literaria en Colombia. Bogotá, Universidad Nacional.
Restrepo Restrepo, Beatriz 2005. «Piedra y Cielo a contraluz». Boletín cultural y bibliográfico, Vol. 42, n.o 69, pp. 24–45.
Rojas, Jorge 1989. La ciudad sumergida. Bogotá, Colcultura.
Román Romero, Raúl 2010. «Memorias enfrentadas: Centenario Nación y Estado 1910–1921». Memorias, Vol. 1, n.o 2, pp. 1–22.
Romero, Armando 1982. «Ausencia y presencia de las vanguardias en Colombia». Revista Iberoamericana, Vol. 48, n.o 118, pp. 275–287.
Samper, Darío 1989. Habitante de su imagen. Bogotá, Colcultura.
Valencia, Gerardo 1989. El ángel desalado. Bogotá, Colcultura.
Vargas Osorio, Tomás 1989. Regreso de la muerte. Bogotá, Colcultura.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).