«¡Eternidad, dulce niña!»: un acercamiento a la corporeidad de la «niña muerta» en Historias de Juan Ramón Jiménez


Abstrakt

At the beginning of the twentieth century, many families experienced the death of one or more of their children. As a consequence, some artists undertaken the topic in their works, by employing the figure of dead child. The theme was reflected in poetry, pictures/photographs, paintings, and musical pieces of the time. The Spanish poet Juan Ramón Jiménez also knew the pain caused by the loss of a child. Indeed, his niece, María Pepa, passed away when she was only two years old. This tragic event had prompted the poet to write about the little girl’s death in Historias. This article attempts to analyse the elements of corporeality, or particularly – the corpse, in Juan Ramón Jiménez’s collection of poems called la niña muerta, to see how the poet underscores the figure of dead child and, by describing the dead body, increases the dramatic effect, as a way of keeping the child alive forever in his writings.


Słowa kluczowe

Juan Ramón Jiménez; dead child; Historias; corporeality; poetry

Bussagli, Marco 2006. Le corps, anatomie et symboles. Paris, Hazan.

Campoamor González, Antonio 2014. Juan Ramón Jiménez y Zenobia Camprubí: años españoles (1881–1936). Sevilla, UNIA.

Grustán, Daniel 1997. «El Alter Ego de la Mariposa». Boletín SEA, Vol. 20, pp. 337–347.

Jiménez, Juan Ramón 1990. Ideolojía. Barcelona, Anthropos.

Jiménez, Juan Ramón 2005a. Obra poética. Vol. 1. Madrid, Espasa-Calpe.

Jiménez, Juan Ramón 2005b. Obra poética. Vol. 2. Madrid, Espasa-Calpe.

Jiménez, Juan Ramón 2012. Platero y yo. Michael Predmore (ed.). Madrid, Cátedra.

Jiménez, Juan Ramón 2014. Vida. Mercedes Juliá y María Ángeles Sanz Manzano (eds.). Valencia, Pre-Textos.

Jiménez, Juan Ramón 2017. Historias. Rocío Fernández Berrocal (ed.). Sevilla, Vandalia.

Morel, Marie-France 2001. « Images du petit enfant mort dans l’histoire ». Études sur la mort, Vol. 119, pp. 17–38.

Morel, Marie-France 2004. « La mort d’un bébé au fil de l’histoire ». Spirale, Vol. 31, pp. 15–34.

Morel, Marie-France 2008. «Corps exposés, corps parés, en Occident chrétien, dans les peintures et les photographies d’enfants morts (XVIe –XIXe siècles) ». In: F. Gusi Jener, S. Muriel, C.R. Olaria Puyoles (eds.): Nasciturus, infans, puerulus vobis mater terra: la muerte en la infancia. Castellón, Servei d’Investigacions Arqueològiques i Prehistòriques.

Pernoud, Emmanuel 2007. L’enfant obscur: peinture, éducation, naturalisme. Paris, Hazan.


Opublikowane : 2021-02-02


GiulianaV. (2021). «¡Eternidad, dulce niña!»: un acercamiento a la corporeidad de la «niña muerta» en Historias de Juan Ramón Jiménez. Romanica Silesiana, 15(1), 144-158. https://doi.org/10.31261/RS.2019.15.11

Virginie Giuliana 
Université du Littoral Côte d’Opale  Francja
https://orcid.org/0000-0001-6783-9060




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).