Entre jeu et nostalgie. Les topoï courtois dans Les Trois Aveugles de Compiègne de Jean Ott


Abstrakt

The subject of this paper is an analysis of Jean Ott’s theater play Les Trois Aveugles de Compiègne. In his adaptation of a 13th-century famed “fabliau” Jean Ott (1878–1935), a lesser-known French author, offers its receiver an interesting intertextual play. In a manner that is both parodic and nostalgic he appeals to the courtly topoi, treating it as a signpost that defines the development of action and the semantic scope of his work.


Słowa kluczowe

Jean Ott; courtly topos; parody; nostalgia

Baladier, Charles 1999 : Éros au Moyen Age. Amour, désir et « delectatio morosa ». Paris, Cerf.

Berton, Claude ; Ossadzow, Alexandre ; Filloles, Christiane 1998 : Fulgence Bienvenüe et la construction du métropolitain de Paris. Paris, Presses des Ponts.

Croix, Arnaud de la 1999 : L’érotisme au Moyen Age. Le corps, le désir et l’amour. Paris, Tallander.

Duby, Georges 1999 : « À propos de l’amour que l’on dit courtois ». In : Idem : Féodalité. Paris, Gallimard, p. 1415–1420.

Frappier, Jean 1973 : Amour courtois et Table ronde. Genève, Droz.

Ghil, René 2008 : De la poésie scientifique et autres essais. Textes choisis, présentés et annotés par Jean-Pierre Babillot. Grenoble, Ellug.

Jouvenel, Emile 1928 : « Réponse de M. Emile Jouvenel à M. Georges Seguin ». Bulletin de l’Académie du Var, p. 27-28, http://www.academieduvar.org/bulletinacad/1928.pdf, accès: le 26 V 2010.

La chanson de Roland ou de Roncevaux du XIIe siècle, 1837. Francisque Xavier Michel (éd.). Paris, Silvestre Librairie.

Lefèvre, Sylvie 1992 : « Virgile au Moyen Age ». In : Dictionnaire des lettres françaises. Le Moyen Age. Geneviève Hasenohr, Michel Zink (éds). Paris, Fayard, p. 1481–1483.

Madureira, Margarida ; Carreto, Carlos Clamote ; Morais, Ana Paiva (éds.) 2016 : Parodies courtoises, parodies de la courtoisie. Paris, Classiques Garnier.

Marrou, Henri-Irénée 1971 : Les troubadours. Paris, Seuil.

Marty-Defaut, Josy 2002 : L’amour au Moyen Age. De l’amour courtois aux jeux licencieux. Autres Temps.

Ott, Jean 1930–1932 : Cinq fabliaux mis en pièces. Paris, Imprimerie O. Dousset.

Parmentier, Florian 1914 : La littérature et l’époque. Histoire contemporaine des lettres françaises de 1885 à nos jours. Paris, Eugène Figuière, http://www.archive.org/details/lalittraturel00parmuoft, accès: le 20 V 2010.

Resina, Joan Ramon 2014 : « Iberian Peninsula ». In : The Encyclopedia of the Novel. Vol. 1. Peter Melville Logan et all. (éds.). Willey-Blackwell, p. 399–413.

Ruelle, Pierre 1992 : « Huon de Bordeaux (Cycle de) ». In : Dictionnaire des lettres françaises. Le Moyen Age. Geneviève Hasenohr, Michel Zink (éds). Paris, Fayard, p. 703–706.

Siciliano, Italo 1934 : François Villon et les thèmes poétiques du Moyen Age. Paris, Librairie Armand Colin.

Suquet, Louis 1935 : « Jean Ott – notice nécrologique ». Bulletin du PCM, p. 215–216, http://www.unipef.org/sites/unipef/files/PCM/avant1973/1935_05_Integrale.pdf, accès: le 16 V 2015.

Zink, Michel 1983 : « Troubadours et trouvères ». In : Précis de littérature française du Moyen Age. Daniel Poirion (éd.). Paris, Presses Universitaires de France, p. 128–155.

Zink, Michel ; Wind, Bartina H. 1992 : «Courtoisie ». In : Dictionnaire des lettres françaises. Le Moyen Age. Geneviève Hasenohr, Michel Zink (éds). Paris, Fayard, p. 334–342.


Opublikowane : 2021-02-09


GęsickaA. (2021). Entre jeu et nostalgie. Les topoï courtois dans Les Trois Aveugles de Compiègne de Jean Ott. Romanica Silesiana, 16(2), 19-28. https://doi.org/10.31261/RS.2019.16.02

Anna Gęsicka 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu  Polska
http://orcid.org/0000-0001-6394-2562




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).