L’impact de l’archéologie et de l’idéologie sur les stéréotypes dans quelques fictions ayant pour sujet la Carthage punique


Abstrakt

Fiction that had Punic Carthage as subject was, until the beginning of the 19th century, exclusively based on the historic sources written by Greeks and Romans. Nevertheless, the first – rivals of Carthage, and second – their enemies, have necessarily proposed to their posterity a biased story, full of subjectivity, rivalry or even hate. The development of archeology as a field of research as well as an auxiliary science of history has allowed to confront the ancients texts with the material coming from the Punic civilization, and consequently questioned centuries old ingrained stereotypes about Carthage. The decolonization of two countries that were directly influenced by Punic Carthage – Tunisia and Lebanon – has then emerged new stakes: the ideology used historic information to support the national identity of these freshly born countries. In Salammbô the autor of the Dictionnaire des idées reçues paradoxically mentions the historic stereotype that nourished the existence of Moloch god. In Elegie à Carthage, Senghor use the Didon myth to support the Panafricanist ideology. Finally, the Tunisian Fawzi Mellah and the Libanese J-J Tabet both dispute Elyssa identity.


Słowa kluczowe

Archaeology; ideology; Carthage; stereotype; francophone literature

Flaubert, Gustave 2013 : Salammbô. In : Idem : Œuvres Complètes. T. 3. Paris, Gallimard, p. 573–836.

Flaubert, Gustave 2013 : « Lettre ouverte de Flaubert à M. Frœhner ». In : Idem :Œuvres Complètes. T. 3. Paris, Gallimard, p. 996–1003.

Frœhner, G. 2013 : « Le Roman archéologique en France ». In : G. Flaubert : Œuvres Complètes. T. 3. Paris, Gallimard, p. 979–995.

Guellouze, Azzedine 1991 : « Une interprétation géo-politique du mythe : l’„Élégie à Carthage” de L.S. Senghor ». In : Énée et Didon : Naissance, fonctionnement et survie d’un mythe. René Martin (éd.). Paris, CNRS Éditions, p.163–172.

Lancel, Serge 1992 : Carthage. Paris, Fayard.

Mellah, Fawzi 1988 : Elissa, la reine vagabonde. Paris, Seuil.

Senghor, Léopold Sédar 2007 : « Élégie de Carthage ». In : Idem : Poésie Complète. Paris, CNRS Éditions, p. 595–598.

Tabet, Jean-Jacques 1921 : Hélissa. Paris, Lemerre.


Opublikowane : 2021-02-11


SeddikW. (2021). L’impact de l’archéologie et de l’idéologie sur les stéréotypes dans quelques fictions ayant pour sujet la Carthage punique. Romanica Silesiana, 16(2), 59-70. https://doi.org/10.31261/RS.2019.16.06

Wassim Seddik 
Uniwersytet Paryski  Francja
http://orcid.org/0000-0002-3506-902X




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).