Lieux ludiques: « Les Prisonniers » de Maupassant


Abstrakt

This study examines the role of topoi in the short story “Les Prisonniers” (The Prisoners) by Maupassant. For historical reasons, the notion of topos is preferred to that of the stereotype, as the latter indicates a manner of conceiving reality from a 20th century perspective (and thus posterior to Maupassant’s authorship). The analysis of the topoi shows that the author brings to play intertextual references linked to the tradition of the folktale and the short story. In foregrounding the story, Maupassant prepares two opposing scenarios. Following the transgressive plot, the initially dominant features of the story are overthrown. The functionality of the narrative elements, entering as units in an elaborated plot, leads to a view of the story primarily as a fictional construction playing with topoi, rather than as an expression of Maupassant’s stereotyped vision of reality.


Słowa kluczowe

topos; Maupassant; folktale; short story; “Les Prisonniers”

Amossy, Ruth 1989 : « Types ou stéréotypes ? Les “Physiologies” et la littérature industrielle ». Romantisme, no 19, p. 113–123.

Amossy, Ruth 1991 : Les idées reçues. Sémiologie du stéréotype. Paris, Nathan.

Aristote : Poétique.

Bancquart, Marie-Claire 1993 : « Maupassant et la femme moderne ». In : Maupassant et l’écriture (éd. Louis Forestier). Paris, Nathan, p. 109–116.

Besnard-Coursodon, Micheline 1973 : Étude thématique et structurale de l’œuvre de Maupassant : le piège. Paris, Nizet.

Botterel, Catherine 1997 : « L’inversion des sexes dans quelques textes de Maupassant ». Bulletin Flaubert-Maupassant, no 5, p. 23–36.

Donaldson-Evans, Mary 1986 : Woman’s revenge: The Chronology of Dispossession in Maupassant’s Fiction. French Forum.

Färnlöf, Hans 2019 : « L’essence ou les sens d’un thème ? Étude de la femme combattante dans quelques nouvelles de Maupassant ». Romantisme, vol. 2, no 184, p. 106–115.

Hartig, Rachel M. 1991 : Struggling Under the Destructive Glance: Androgyny in the Novels of Guy de Maupassant. Peter Lang.

Jakobson, Roman 1963 : Essais de linguistique générale. Paris, Éditions de Minuit.

Killick, Rachel 1987 : « Mock Heroics? Narrative Strategy in a Maupassant War Story ». The Modern Language Review, vol. 82, no 2, p. 313–326.

Maupassant, Guy de 1974 : « Boule de suif ». In : Idem : Contes et nouvelles. T. 1. Édition de la Pléiade. Paris, Gallimard, p. 83–121.

Maupassant, Guy de 1974 : « La Mère Sauvage ». In : Idem : Contes et nouvelles. T. 1. Édition de la Pléiade. Paris, Gallimard, p. 1217–1224.

Maupassant, Guy de 1979 : « Les Prisonniers ». In : Idem : Contes et nouvelles. T. 2. Édition de la Pléiade. Paris, Gallimard, p. 408–419.

Rasmussen, Michael 2005 : Det litterære kvindebillede hos Guy de Maupassant og på hans tid. København, Museum Tusculanum.

Trésor de la langue française: <http://www.atilf.fr/tlfi>. Date de consultation : le 13 octobre 2018.

Watt, Ian 1982 : « Réalisme et forme romanesque ». In : R. Barthes et al. : Littérature et réalité. Paris, Seuil, p. 11–46.


Opublikowane : 2021-02-15


FärnlöfH. (2021). Lieux ludiques: « Les Prisonniers » de Maupassant. Romanica Silesiana, 16(2), 82-92. https://doi.org/10.31261/RS.2019.16.08

Hans Färnlöf 
Uniwersytet Sztokholmski  Szwecja
http://orcid.org/0000-0002-5327-4481




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).