Carnavalisation et travail des stéréotypes dans La Guerre, yes sir! (1968) de Roch Carrier


Abstrakt

Carrier’s novel was published in the same year as Nègres blancs d’Amérique by Pierre Vallières and it relies on the same dialectics between the colonizer and the colonized that was prevalent in Québécois narrative prose in the 1960s. While being grounded in this cultural context, Carrier transforms this dialectic by setting his narrative in a rural environment and against the background of World War II (the visitation of a fallen French-Canadian soldier whose remains are escorted to his native village by English-Canadian comrades). Such aesthetic reworking complexifies the ideological message of Carrier’s novel. I will study the interplay between national ideology and Carrier’s narratives strategies and particularly on the clash between ethnic stereotypes and the « carnavalesque » and the grotesque.


Słowa kluczowe

Québécois novel; ideology; stereotyping; carnavalization; ethnicity

Amossy, Ruth 1991 : Les idées reçues. Sémiologie du stéréotype. Paris, Nathan.

Amossy, Ruth ; Herschberg Pierrot, Anne 1997 : Stéréotypes et clichés. Langue, discours, société. Paris, Nathan.

Angenot, Marc 1989 : 1889. Un état du discours social. Longueil, Le Préambule.

Bakhtine, Mikhaïl 1970 : L’Œuvre de François Rabelais et la culture populaire au Moyen Âge et sous la Renaissance. Traduit du russe par Andrée Robel. Paris, Gallimard.

Carrier, Roch 1968 : La guerre, yes sir!. Montréal, Éditions du Jour.

Duchet, Claude 1979 : « Positions et perspectives ». In : Claude Duchet (dir.) : Sociocritique. Paris, Nathan, p. 3–8.

Durham, Lord John George Lambton 1990 : Le rapport Durham. Document. Montréal, L’Hexagone.

Kwaterko, Józef 1998 : Le roman québécois et ses (inter)discours. Analyses sociocritiques. Québec, Nota bene.

Nardout-Lararge, Elisabeth 1991 : « Stratégies d’une mise à distance : la Deuxième Guerre mondiale dans les textes québécois ». Études françaises, n° 2, p. 43–60.

Nepveu, Pierre 1976 : « Le Grotesque dans La guerre, yes sir! ». Nord, n° 6, p. 4–59.

Nepveu, Pierre 1988 : L’écologie du réel. Mort et naissance de la littérature québécoise contemporaine. Montréal, Boréal.

Robin, Régine 1989 : Le roman mémoriel : de l’histoire à l’écriture du hors-lieu. Longueil. Le Préambule.

Robin, Régine 1993 : « Pour une socio-poétique de l’imaginaire social ». Discours social/Social Discourse, vol. 5, n° 1–2, p. 7–32.

Suleiman, Susan Rubin 1983 : Le roman à these ou l’autorité fictive. Paris, Presses universitaires de France.

Todorov, Tzvetan 1981 : Mikhaïl Bakhtine le principe dialogique. Paris, Seuil.


Opublikowane : 2021-03-31


KwaterkoJ. (2021). Carnavalisation et travail des stéréotypes dans La Guerre, yes sir! (1968) de Roch Carrier. Romanica Silesiana, 16(2), 191-199. https://doi.org/10.31261/RS.2019.16.18

Józef Kwaterko 
Uniwersytet Warszawski  Polska
http://orcid.org/0000-0002-0156-6423




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).